| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av elfläkt?
|
3 besök senaste veckan (5387 totalt) |
|
Val av elfläkt?
Har kollat på Pacet profan serien, är ute efter en skl. blower (tryckande) för montering framför kylaren pga. platsbrist. Ska man gå efter att sätta dit så stor fläkt som man får plats med eller finns det något att gå efter när man ska välja hur stor fläkt man behöver? Den jag funderar på är 14" och kostar 1670:- bilen den ska sitta i är en BMW 535-87 med nybyggd motor effekt 350-400hk klarar jag mig med 14"? Funderar även över hur jag ska styra fläkten ska man köra termostat monterat i kylaren eller ska jag styra fläkten genom styrsystemet (Autronic smc)? Finns det några andra märken på fläktar som håller bra kvalitet till rimliga pengar istället för Pacet? Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
|
Spal fläktarna anses vara bra också. Är mycket nöjd med min.
Generellt sett tar man ju den största man kan få plats med. Dock bör man tänka på att elfläkten i princip enbart gör någon nytta i låga hastigheter. Många gånger är det svårt att få motorn att utveckla någon effekt i hastigheter i låga hastigheter. (om man nu inte står och eldar däck iofs) Testa att räkna om flöder till m3/sek och att räkna ut arean som fläktbladen har dvs arean av cirkeln som utgörs av bladdiamtern minus centrumets area. Sedan tar du flödet och delar det med arean så får du en hastighet i m/s som man kan tänka sig att luften igenom kylaren idealt har. Sen är det omöjligt att täcka in hela kylarens area med fläkten och sen är det ett visst motstånd genom kylaren. Så elfläktens betydelse ska inte överdrivas. Fungerar faktiskt förvånadsvärt bra att köra utan om kylaren har en lämplig storlek. Bättre än vad man kan tro. Fast det är ju inget jag rekomenderar. Jag hade styrt elfläkten ifrån sprutet då man förhoppningsvis kan ställa in något mer än bara en temperatur där. Om inte annat sprar man ju in en givare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
Precis, är kylaren rätt dimensionerad så behövs sällan fläkten. Jag har ägt min bil i 1 och 1/2 år nu ock jag kan räkna de gånger som min fläkt gått i gång på ena handens fingrar... Alla tillfällen har varit vid krypkörning. Nu har jag ioförsig mycket mindre effekt i min maskin... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Min dåvarande BMW 540i med 4 liters V8 vars 2 elfläktar gick igång vid varenda körning, oavsett full mutter eller glidande. Det har nog med effekten att göra då 1/3 är värme som skall kylas bort. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Precis som på en gammal Saab 900...
sry för ot
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Har du ingen i bekantskapskretsen som jobbar med nyare volvobilar? Där brukar det finnas en del "gratis" fläktar.
På V70 och S60 byts nästan alla fläktar ut då det är något fel på termostaten till dem men själva fläkten och elmotorn är helt ok. Stor och fin fläkt med ett jäkla drag i är det. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Tackar för alla svaren.
Det slutade med att jag beställde en Spal 382mm:s blower för 900:- låg på runt 7.5Ampere kollade även på Pacet, och en liknande fläkt där ligger på 12-13Ampere (bilen flyger iväg när den startar) så man kan ju enkelt räkna ut vilken det är bäst drag i och fetast prislapp! Jo jag har tillgång till elfläktar från Volvo men det är sugande konstruktion så det passade tyvär inte för mig. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||||
|
citat:
elfläktar från Volvo men det är sugande konstruktion så det passade tyvär inte för mig. om den suger på ena sidan, vad gör den på andra? blåser kanske?
Det kan inte va någon hisklig skiland att montera fläkten fel. Jag skulle först testa med en volvofläkt pga priset, gratis är gått
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Varför inte montera en volvofläkt fel väg framför kylaren om det nu var så du hade tänkt dig så att den sitter framför och suger in luften mot kylaren för det är riktig effekt på dom fläktarna jag kör med en sån monterad nu och hade tidigare ne spal blower monterad och den kylde sämre den jag åkte med var iof sig inte den största men det var en sån här: 1093B Fläkt 350diam 63djup 10,9A 2160luftmängd 1.350:- finns på ga1.se och titta där på dom olika spal fläktarna.
När jag åkte folkrace så åkte vi också med dessa volvofläktar som funkar mycket bra och som sagt gratis är gott... _________________ Niklas Mörtsell |
||||||
|
Faktum är den att vi har konstaterat via empiriska försök att om man har byggt en kyltunnel där all luft pressas genom kylaren + ett bra inlopp och evakuering av luften på ett bra sätt behövs det bara kylfläkt om man står länge på tomgång. Trots ungefär 600 hk så har vi faktiskt ett relativt stort kylöverskott. Ett i och för sig angenämnt problem vilket gör att man kan gå ner i kylarstorlek. På Falkenberg körde vi utan termostat och vi fick aldrig upp temperaturen i mer än 70 grader under själva körningen. Vi fick helt enkelt tejpa igen luftintaget för att få upp temperaturen...
Så har ni plats att bygga en seriös kyltunnel så gör det! MVH/ Michael Karpers |
||||||
|
Instämmer med föregående talare. Enda gången fläkten skall behöva starta är när bilen står helt still, långsam körning kräver inget vidare effektuttag och därmed väldigt lite kylning.
Blir bilkräket för varmt utan fäkt vid andra tillfällen än stillastående eller vääldigt långsam körning så är kylsystemet felkonstruerat. Eller rättare sagt den del av kylsystemet som förser och evakuerar luft till/från kylaren. _________________ Karl Brag |
||||||
Ingen regel utan undantag...
Självklart kan man hamna ett läge där hela grunkonstruktionen inte medger att kylaren kan placeras i en naturlig fartvind och då finns det inte många valmögliheter. Rallycrossfolket praktiserar ju bagageplacerad kylare rätt flitigt med bra resultat. _________________ Karl Brag |
||||||
Har du några bilder på din lösning, och vad är det för elpump du använder dig av?? / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
|
Kyltunnel kanske inte är en vedertagen term, men den beskriver väl ändå hyffsat vad det rör sig om. Om man tittar på bilden så har du luftintaget till kylaren fram i nederkant.
Sedan har du en box (kyltunnel...,), se Chevroletmärket, byggd i aluminium som kylaren sitter monterad i bakkant på. Alla skarvar + kylarens montering mot aluminiumet bär vara i stort sett lufttäta. Även den "förbrukade" luften bör ha en smart väg ut så den inte utövar för stora lyftkrafter på bilen. När sedan bilen utför sin, förhoppningsvis, snabba flykt genom luften trycks en rackans massa luft genom detta arrangemang och motorn blir lagom sval och chauffören lycklig...
Förresten, oljekylaren som sitter ovanför "kyltunneln" har inget med detta att göra... MVH/ Michael Karpers |
||||||
|
Tack för beskrivningen!
Jag tror att "facktermen" på engelska är "ducting" "air ducts" osv. Skillnaden mellan en kylare som har perfekta luftkanaler och uträknade volymer i kanalen framför kylaren kontra storleken och placering på luftinsläppet, samt något som bygger undertryck bakom kylaren kan lätt göra 50% på samma kylare i effektivitet. Kikar man på nascar, så är det stora vinster i såpass "close" racing bara på den skillnad som uppkommer i luftmotstånd pga att man kan ha ett mindre luftinsläpp på snabba banor. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Val av elfläkt?
|
3 besök senaste veckan (5387 totalt) |