Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slipning av kamaxel-ämnen?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17827 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Vart hittar man en firma som kan slipa in 6 kamaxelämnen?

ENEM vill ha 22.000:- för detta, vilket jag tycker låter oskäligt mycket.

Det rör sig om 3 insugs-kammar å 3 avgas-kammar med likadan slipning.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

hör med dr.ernie

http://www.dteracing.se/

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

detta är till en v8 va?

enem är i särklass den billigaste kamaxelsliparn jag har pratat med.
mina kammar till en 4cyl 16v kostade 1900:-/st + moms.

en annan (den dyraste) som jag pratade med skulle ha 5500:-/st för samma jobb

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Dude skrev:
detta är till en v8 va?

Nej, det är till en motor med tre cylinderbankar, å det är inget som går att köpa än...

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004

Varför är det så "jxxxx" dyrt att slipa kamnockar ? Det är ju bara ett maskinellt jobb.
Enem slipade fram nya nya profiler till ett par Alfasud kammar jag hade liggande.
Detta kostade 2800:- för slipning av 8 nockar. Jag hittade heller ingen annan som kunde göra
det till ett lägre pris, så detta ansågs som "billigt".

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

alfaboxer skrev:
Varför är det så "jxxxx" dyrt att slipa kamnockar ? Det är ju bara ett maskinellt jobb.
Enem slipade fram nya nya profiler till ett par Alfasud kammar jag hade liggande.
Detta kostade 2800:- för slipning av 8 nockar. Jag hittade heller ingen annan som kunde göra

skulle gissa på att maskinen som slipar kammarna är hyfsat dyr, kan inte ngt annat än just slipa kammar pga dess utförande, har låg beläggning, kräver en hel del kunskap för att kunna användas korrekt samt att det är få som gör det

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Sen ska man veta att alltid när man köper ngt som ska tillverkas elelr liknande köper man även kunskap.
Kunskap som ngn lagt ner massor med tid på för att lära sig. Detta ska oxå betalas tbx på ngt sätt.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

frågat Nisse då? Hedlund alltså

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Har man redan den kamprofil man tänkt sig så ska det väl inte behöva vara så dyrt?

Ingen som provat att höra med Dr. Schrick eller liknande?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Dude skrev:
alfaboxer skrev:

skulle gissa på att maskinen som slipar kammarna är hyfsat dyr, kan inte ngt annat än just slipa kammar pga dess utförande, har låg beläggning, kräver en hel del kunskap för att kunna användas korrekt samt att det är få som gör det

Att slipa kamaxlar är inte så lätt. Stora industriföretag har problem även de (jag talar om ALLA som gör kamaxlar), trots årtionden av erfarenhet. Det är långt ifrån lätt att få rätt kvalitet. Att slipa är en sak, men det ska hålla sedan också och inte slitas alltför snabbt.

Att få rätt ythårdhet och restspänningar är långt ifrån en bagatell!! De som kan, värderar sig nog därefter och tar rimligt betalt

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

hos crane cams finns det t.o.m ett val i hur "bra/fin yta" slipningen skall göras

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Johan Edlund skrev:
Har man redan den kamprofil man tänkt sig så ska det väl inte behöva vara så dyrt?

Ingen som provat att höra med Dr. Schrick eller liknande?

om de inte har den kamprofil man tänkt sig så blir det nog betydligt dyrare. Den uppfattning vi fick när det var aktuellt var att de sällan slipar helt egengjorda profiler som de inte redan har på lager.

Hur många maskiner finns det i Sverige, nåt halvdussin?
Hedlund, Enem, Timo, vilka fler?

#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hur funkar en såndäringa maskin? Är den mekaniskt styrd från ngn sorts mall? Finns det modernare maskiner som är numeriskt styrda? Uteslutet att köra i en vanlig flerop?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Köhler har också kamslip. Undrar om inte KG trimning har det också?
Har Timo egen slip elelr är det Ernie som slipar åt honom eller är det Timo som slipar Ernies kammar kanske? Vet att de har nånting ihop där.

Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Hur funkar en såndäringa maskin? Är den mekaniskt styrd från ngn sorts mall? Finns det modernare maskiner som är numeriskt styrda? Uteslutet att köra i en vanlig flerop?

Som jag förstått det ja, på fråga 2 och 3, men numeriskt styrda är dyra som i väldigt dyra och ägs mest av företag typ biltillverkare.
I flerop har jag ingen blekaste aning.
Situationen i t.ex. England verkar ju inte särskilt annorlunda vad det gäller andelen som klarar av att slipa kammar eller vilka maskiner de använder, så helt enkelt verkar det onekligen inte. Eller också är det någon sorts sammansvärjning för att hålla priserna uppe.

#24, #64, #88
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004

När jag var på jakt efter kamslipare så fick jag ett tips om att det skulle finnas en snubbe i Stuvsta närmare bestämt i Stuvsta Gård som slipar om kammar i sitt garage. Det är precis i närheten av där jag bor och jag sökte efter denna person utan att lyckas hitta honom.
Är det någon här på rejsa som känner till något om denna person, han ska tydligen vara duktig på maskinella motorarbeten.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

alfaboxer skrev:
När jag var på jakt efter kamslipare så fick jag ett tips om att det skulle finnas en snubbe i Stuvsta närmare bestämt i Stuvsta Gård som slipar om kammar i sitt garage. Det är precis i närheten av där jag bor och jag sökte efter denna person utan att lyckas hitta honom.
Är det någon här på rejsa som känner till något om denna person, han ska tydligen vara duktig på maskinella motorarbeten.

nu ligger ju inte stuvsta gård i stuvsta utan vid kvarnberget.

menar du kanske ngn annanstans än just stuvsta gård?

jag har aldrig hört talas om ngn som slipar kammar i huddinge och det borde jag gjort om det fanns

edit: det finns iaf 2st mekaniska verkstäder som utför motorjobb i detta område.
den ena är frank sörensen "franks mekaniska" som ligger på Grindstuv. 3 A samt jocke på "huddinge topp och motor" på Älgskyttev. 9.

ingen av dom har ngn slip för kammar vad jag vet och definitivt inte frank. honom känner jag

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004

Det kan vara Huddinge topp och motor jag hört om. Älgskyttevägen ligger väl i alla fall i närheten av Stuvsta gård. Själv bor jag på Stövarvägen. Ett par kvarter därifrån. Det kan ju vara en missuppfattning att han slipar om kammar, det kanske är så att han låtit slipa om kammar till någon. Jag har bara hört talas om firman på omvägar. Tack för tips i alla fall, jag behöver få lite jobb gjort på mina toppar till en 1,7 liters boxer, någon av dom kanske kan hjälpa mig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Uteslutet i 'vanlig' flerop. Har du en med vridbart huvud kanske det skulle gå, men de som finns brukar vara belagda 99% av tiden. Att det skulle bli billigare att hoppa in med ett kamaxeljobb där tvivlar jag starkt på.

Eller får du ragga tag på någon stegmotor och rigga upp den samt en chuck i en vanlig flerop, tänkta till lite och göra program så ämnet vrids lagom mycket vartefter fleropen bearbetar.

När du fått till det är det bara att få till rätt yta.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:

Har ett litet filmklipp där man visar kamaxeltillverkning, kommer dock inte ihåg vart jag hittade dessa. Hursomhelst så körde man råämnet i CNC svarv för att få fram själva ämnet som profilerna bearbetas fram från. Därefter bearbetades profilen fram i någon form av CNC fräs. Kamaxeln satt fast och roterades medans ett fräshuvud bearbetade fram profilen. Kan inte ha tagit mer än kanske 10 sekunder att fixa en lob. Därefter verkade man köra dem i någon sorts slip för att få ytfinishen innan de kontrollmäts. Man lär väl ha gjort någon härdning mellan slipningarna också, men det var inte med.

De flesta lite större företag som sysslar med detta verkar ha tillgång till CNC maskiner.
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003

Elleman-Jakobsen i Partille slipar div kamaxlar i egen maskin 031-441392

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande