| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljud i växellådan M3 E30
|
1355 besök totalt |
|
Hejsan... Jag har fått ett oljud i min växellåda på M3:an (tror den heter Getrag 265) Verkar vara ingående lager (eller kanske i bottenstocken!?) för ljudet försvinner när jag trampar ner kopplingen. Någon som har tips eller är duktig på dessa Getrag lådor!? Kan man byta de ingående lagerna utan att dela lådan?? Typiskt oxå när äntligen resan till ringen inplanerad till nästa helg!
_________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||
|
Peder på http://www.mobimech.com/ är duktig på dessa lådor. (Han skall få renovera min i vinter)
I telefon nämnde han att det bla finns ett "mindre" lager som belastas rätt hårt på 1:ans växel. Det kan bli rätt slitet. Att bedömma missljud på beskrivning är inte lätt. Jag har kört hyfsat länge med mindre missljud i lådan innan det blev värre. Dock är inte lådan öppnad ännu så jag vet inte domen ännu. Hörs det bara på tomgång? Försvinner det om du höjer varvet något över tomgång? Hörs det även under motorbroms? Hörs det bara på tomgång (speciellt med varm låda) och inte annars så är det efter vad jag förstått "bara" bottenstocken. Detta skall tydligen inte vara så ovanligt och inte direkt allvarligt. Men ta inte detta som någon absolut sanning då jag inte är så kunnig på växellådor. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Ljudet ökar lite vid ökat varvtal (sen blir det svårt att höra oxå p.g.a motorns surr) om jag kör i typ 40-50, kopplar och växlar ner 3-2-1 (fortfarande med kopplingen nere) så ökar ljudet ju lägre växel! Hörs oxå vid mjuk acceleration 1-2-3! Ljudet är inte sådet hörs i landsvägsfart... men då väsnas ju allt annat på bilen oxå! Som sagt är det ju väldigt svårt att bedömma missljud.... Kan man få tag i Peder på Mobimech under dagtid eller jag får vänta tills ikväll? Vet du förresten om lådan heter 265/5 eller 265/6?? Funderar på två alternativ: Alt1: Plocka ner lådan i helgen och undersöka om jag kan byta de främre lagerna utan att dela lådan Alt2: Köra till Ringen och hoppas på det bästa... lite osäkert dock!
_________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1355 besök totalt |