| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dunlop sport FM 901 eller Goodyear eagle F1
|
1232 besök totalt |
|
Hallå alla Tänkte bara kolla vad folk har för åsikter angående dessa däck. Bilen är en Audi S2 coupe -92 som väger en 1520kg med full tank men utan förare. Den kommer att köras mest på konbanor, samt bruks åka. Vore kul o höra vad folk tycker om dessa däck. Såvitt jag har fått höra så är F1orna riktigt vassa när det är blött. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
FM 901 har jag bara mycket korta erfarenheter av (på kundbilar) men F1:orna kan jag tala mig varm om! håller mycket länge; körde ca 90-100 varv och mycket inspirerad gatkörning med S03:or förra året = sopslut. samma i år fast ca 10 varv mindre på samma banor + samma körning på gata som S03 = mer än 50% kvar. S03:orna är mycket hårda i sidostommen och ger extremt direkt svar och grepp. F1:orna är mycket mjukare oxh kräver säkert lite extra höggt ufttryck på din "tunga" bil. ger mer svävande styrkännsla men är mycket snällare mot misstag och berättar greppet kommande avsaknad snällare och längre än tex S03:orna. de borde funka kanon på din tyngd och frivning på bilen. den lilla psykologiska "svajigheten" de däcken har är en vanesak bara. gav betydligt mindre överstyrning än s03:orna som exempel oxå. de håller i längre och har stort "nästan överhettat" område så man hinner bestämma sig för att kyla innan det är försent. dessutom är de billiga! på tex www.dackonline.se
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Låter som ett perfekt däck för mig. E ju inte så jättehaj på det där att köra lite hårdare med nåt som kan bita tillbaka. Låter som ett bra "första" däck. Tack för en bra recension
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Nu har jag iofs inte kört med senaste versionen av F1 däcken utan den som var tidigare.
Mitt omdöme om dem är att det är riktiga sopdäck! Dåligt grepp, dålig livslängd. Mao inte bra på nåt... Det värsta är att när det börjar bli dåligt med mönster på dem så funakr de inte som ett vanligt däck där man sliter ner mönstret helt och sen kommer korden fram. Istället har de däcken den egenskapen att de gummibanan lossnar från stommen, eller iofs inte hela slitbanan men stora kakor. Detta har jag nu råkat ut för på en uppsättning däck och polaren på 2 uppsättningar... Skulle då mycket hellre köpa en uppsättning Hankook eller Kuhmo däck. Detta är lågprisdäck men funkar bra mycket bättre än Bad Year. _________________ Jonas Edling |
||
|
hej jonas!
det är stoooor skillnad mellan gereration ett och den senaste! testa så kommer du bli överraskad! i mina ögon är de genom sitt låga pris oxå (på www.dackonline.se) det mest prisvärda bruksdäcket! jag gillar att kunna svänga och bromsa bra med bruksbilen.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1232 besök totalt |