Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcks vikter! | 5905 besök totalt |
Säkert någon som finner det intressant:
225/45/17 Kumho Ecsta MX - 21.00 lbs 225/45/17 Bridgestone So3 - 25.00 lbs 225/45/17 Falken ZE 512 - 22.00 lbs 225/45/17 Kumho Ecsta 712 - 23.00 lbs 225/45/17 Falken FK 451 - 25.80 lbs 225/45/17 Toyo Proxes T1S - 20.90 lbs 225/45/17 Toyo FZ4 - 22.00 lbs 225/45/17 Pirelli P7000 - 22.00 lbs 225/45/17 Pirelli Pzero Yellow - 23.00 lbs 225/45/17 Pirelli Pzero Rosso - 21.00 lbs 225/45/17 Yokohama AVS ES100 - 24.36 lbs 225/45/17 Yokohama AVS Sport - 23.98 lbs 225/45/17 Dunlop SP9000 - 23.00 lbs 225/45/17 Dunlop SPFM901 - 22.50 lbs och för de som inte vet är en lbs = 0.45kg _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Ja, det är väl då typiskt att man har dom tyngsta däcken. Samtidigt har jag antagligen marknadens tyngsta fälgar. Föga rejsigt. Fast designen passar så bra ihop med bilen att jag inte vill byta.
Sen upptäckte jag också att mina R-däck gjorde att mina så imponerande lätta banfälgar inte var så imponerande lätta längre när däcken satt på. Antar att ju styvare däck desto mer stål desto tyngre. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Sorterat....
_________________ Magnus Thomé |
||||
När man pratar fjälar och däck skulle man igentligen prata masströghetsmoment. Massatröghetsmomnet har sorten kgm^2.
Lite förenklat så blir det vikt gånger radie gånger radie. Så hur mer av vikten som ligger längre från centrum desstå högre blir masströghetsmomentet. Det vill säga att man kan ha två fäljar(fäljar med däck) som väger lika men har två helt skilda masströghetsmoment. Men man jagar ju för att få så lite ofjädrad vikt som möligt, men man får då inte glömma masströghetsmomentet. Här finns lite att läsa. http://www.wheelweights.net/ http://home.netpower.no/pberg/hjul16 http://home.netpower.no/pberg/trilti Sen hur mycket typ 1 kg ofjädrad vikt är kontra fjädrad har jag ingen susing om. Kanske någon kan förklara???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
men för att listan skall vara användbar, bör den kompletteras med: Yokohama 032/038/048, Kumho V700/V70A och Bridgestone RE540S. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
och Fulda Extremo Carat. Eller det kanske bara är jag. Typixt att man har valt ett däck som inte är med i listan... _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
De åker jag oxå, fast på gatan. På banan är de inget att ha! Min bil väger iofs 1460, din är nog lite lättare. Men det spelar nog ingen större roll. På bana håller mina en kort stund. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jo du har så rätt. Har märkt att de slits bra på bana, men det får man ta. Ingen idé att köpa R-däck till denna bilen. Blir aktuellt vid nästa bilköp. Min bil väger 1180 med mig i och full tank för övrigt. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tror du inte? Kör budget r-däck som jag. Toyo R1R, det är hursomhelst bättre är Fulda som kanar så man tropr man kör rallycross. Ok, det ser coolt ut men det går inte så fort när svansen viftar än hit än dit.... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Du har så rätt, men jag har ett par 15" rejäla hockeypuckar preppade med rejält med luft till kommande banträff (nästa vecka ). Har ju hört att detdär med drifting är på väg till Sverige . Men det är klart... Om det är någon som har en uppsättning 15" begagnade R-däck liggande så är man ju intresserad. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Jag försökte hitta vad mina Hoosier däck väger men tyvärr utan framgång. När jag bytte däck förra säsongen från Pirelli PzerOC till Hoosier la jag märke till att Hoosier däcken var bra mycket lättare när man jämförde med känslovågen (ett däck i var hand). _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Vägde mina Bridgestone RE540S 235/45*17 till 10 kg styck.
Gamla Michelin puckar 145/70*15 i isracing utförande (långnabb) 30 kg som parentes till låg ofjädrad vikt _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Däck för banåka Däcks vikter! | 5905 besök totalt |