Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcks vikter!
5905 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Säkert någon som finner det intressant:

225/45/17 Kumho Ecsta MX - 21.00 lbs
225/45/17 Bridgestone So3 - 25.00 lbs
225/45/17 Falken ZE 512 - 22.00 lbs
225/45/17 Kumho Ecsta 712 - 23.00 lbs
225/45/17 Falken FK 451 - 25.80 lbs
225/45/17 Toyo Proxes T1S - 20.90 lbs
225/45/17 Toyo FZ4 - 22.00 lbs
225/45/17 Pirelli P7000 - 22.00 lbs
225/45/17 Pirelli Pzero Yellow - 23.00 lbs
225/45/17 Pirelli Pzero Rosso - 21.00 lbs
225/45/17 Yokohama AVS ES100 - 24.36 lbs
225/45/17 Yokohama AVS Sport - 23.98 lbs
225/45/17 Dunlop SP9000 - 23.00 lbs
225/45/17 Dunlop SPFM901 - 22.50 lbs

och för de som inte vet är en lbs = 0.45kg

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ja, det är väl då typiskt att man har dom tyngsta däcken. Samtidigt har jag antagligen marknadens tyngsta fälgar. Föga rejsigt. Fast designen passar så bra ihop med bilen att jag inte vill byta.

Sen upptäckte jag också att mina R-däck gjorde att mina så imponerande lätta banfälgar inte var så imponerande lätta längre när däcken satt på.
Antar att ju styvare däck desto mer stål desto tyngre.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Njae styvare behöver inte möjligtvis vara tyngre... Mina roundflat-däck med förstärkta sidor är lika tunga som dom flesta andra däck...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Sorterat....

Kg   Däck
----   ---------------------
9,5    Toyo Proxes T1S
9,5    Kumho Ecsta MX
9,5    Pirelli Pzero Rosso
10,0   Falken ZE 512
10,0   Toyo FZ4
10,0   Pirelli P7000
10,2   Dunlop SPFM901
10,4   Kumho Ecsta 712
10,4   Pirelli Pzero Yellow
10,4   Dunlop SP9000
10,9   Yokohama AVS Sport
11,0   Yokohama AVS ES100
11,3   Bridgestone So3
11,7   Falken FK 451

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När man pratar fjälar och däck skulle man igentligen prata masströghetsmoment. Massatröghetsmomnet har sorten kgm^2.
Lite förenklat så blir det vikt gånger radie gånger radie. Så hur mer av vikten som ligger längre från centrum desstå högre blir masströghetsmomentet.
Det vill säga att man kan ha två fäljar(fäljar med däck) som väger lika men har två helt skilda masströghetsmoment.

Men man jagar ju för att få så lite ofjädrad vikt som möligt, men man får då inte glömma masströghetsmomentet.
Här finns lite att läsa.
http://www.wheelweights.net/
http://home.netpower.no/pberg/hjul1614.html
http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

Sen hur mycket typ 1 kg ofjädrad vikt är kontra fjädrad har jag ingen susing om.
Kanske någon kan förklara????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



PZero Yellow??

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:

Sorterat....

Kg   Däck
----   ---------------------
9,5    Toyo Proxes T1S
9,5    Kumho Ecsta MX
9,5    Pirelli Pzero Rosso
10,0   Falken ZE 512
10,0   Toyo FZ4
10,0   Pirelli P7000
10,2   Dunlop SPFM901
10,4   Kumho Ecsta 712
10,4   Pirelli Pzero Yellow
10,4   Dunlop SP9000
10,9   Yokohama AVS Sport
11,0   Yokohama AVS ES100
11,3   Bridgestone So3
11,7   Falken FK 451



thumbs up men för att listan skall vara användbar, bör den kompletteras med: Yokohama 032/038/048, Kumho V700/V70A och Bridgestone RE540S.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Citat:
thumbs up men för att listan skall vara användbar, bör den kompletteras med: Yokohama 032/038/048, Kumho V700/V70A och Bridgestone RE540S.



och Fulda Extremo Carat. Eller det kanske bara är jag.
Typixt att man har valt ett däck som inte är med i listan...

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Claes Haglund skrev:
och Fulda Extremo Carat. Eller det kanske bara är jag.
Typixt att man har valt ett däck som inte är med i listan...


De åker jag oxå, fast på gatan. På banan är de inget att ha! Min bil väger iofs 1460, din är nog lite lättare. Men det spelar nog ingen större roll. På bana håller mina en kort stund.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



BTG skrev:
Claes Haglund skrev:
och Fulda Extremo Carat. Eller det kanske bara är jag.
Typixt att man har valt ett däck som inte är med i listan...


De åker jag oxå, fast på gatan. På banan är de inget att ha! Min bil väger iofs 1460, din är nog lite lättare. Men det spelar nog ingen större roll. På bana håller mina en kort stund.

Mvh / Micke


Jo du har så rätt. Har märkt att de slits bra på bana, men det får man ta. Ingen idé att köpa R-däck till denna bilen. Blir aktuellt vid nästa bilköp.
Min bil väger 1180 med mig i och full tank för övrigt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Claes Haglund skrev:
Ingen idé att köpa R-däck till denna bilen. Blir aktuellt vid nästa bilköp.
Min bil väger 1180 med mig i och full tank för övrigt.


Tror du inte? Kör budget r-däck som jag. Toyo R1R, det är hursomhelst bättre är Fulda som kanar så man tropr man kör rallycross. Ok, det ser coolt ut men det går inte så fort när svansen viftar än hit än dit....


Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



BTG skrev:
Claes Haglund skrev:
Ingen idé att köpa R-däck till denna bilen. Blir aktuellt vid nästa bilköp.
Min bil väger 1180 med mig i och full tank för övrigt.


Tror du inte? Kör budget r-däck som jag. Toyo R1R, det är hursomhelst bättre är Fulda som kanar så man tropr man kör rallycross. Ok, det ser coolt ut men det går inte så fort när svansen viftar än hit än dit....


Mvh / Micke


Du har så rätt, men jag har ett par 15" rejäla hockeypuckar preppade med rejält med luft till kommande banträff (nästa vecka ). Har ju hört att detdär med drifting är på väg till Sverige .
Men det är klart... Om det är någon som har en uppsättning 15" begagnade R-däck liggande så är man ju intresserad.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ThomasT skrev:
Säkert någon som finner det intressant:

225/45/17 Dunlop SP9000 - 23.00 lbs
225/45/17 Dunlop SPFM901 - 22.50 lbs

och för de som inte vet är en lbs = 0.45kg


Jag försökte hitta vad mina Hoosier däck väger men tyvärr utan framgång. När jag bytte däck förra säsongen från Pirelli PzerOC till Hoosier la jag märke till att Hoosier däcken var bra mycket lättare när man jämförde med känslovågen (ett däck i var hand).

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Vägde mina Bridgestone RE540S 235/45*17 till 10 kg styck.

Gamla Michelin puckar 145/70*15 i isracing utförande (långnabb) 30 kg som parentes till låg ofjädrad vikt

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Däck för banåka
Däcks vikter!
5905 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande