Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
856 besök totalt |
Fjäderberäkningar
Under säsongen 2002 justerade jag fjäderbalansen på min lille bil. Det resulterade i väldigt hårda framfjädrar, de behövs då jag har alldeles för lite camber gain i fram. och väldigt mjuka bakfjädrar, de behövs då det bakre krängningscentrumet är extremt högt. Det vore kul om någon av matematikerna/fysikerna här på forumet, kunde presentera lite formler som bekräftar de fjäderkonstanterna jag har kommit fram till med hjälp av Trail and Horror metoden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
Re: Fjäderberäkningar
[quote="ice"]Under säsongen 2002 justerade jag fjäderbalansen på min lille bil. Det resulterade i väldigt hårda framfjädrar, de behövs då jag har alldeles för lite camber gain i fram. och väldigt mjuka bakfjädrar, de behövs då det bakre krängningscentrumet är extremt högt. Det vore kul om någon av matematikerna/fysikerna här på forumet, kunde presentera lite formler som bekräftar de fjäderkonstanterna jag har kommit fram till med hjälp av Trail and Horror metoden.[/quote Jag tar första steget. Om vi bortser från Ackermann så är det här krångel nummer två. Då kavlar vi upp ärmarna....... Det är en rad faktorer som inverkar här. Så det är inte bara att skriva upp en formel, a sen räkna ut. Det blir en rad formler. Det värsta är inte formlerna i sig utan att förklara förhållandena mellan dom, eller ska vi säga dom parametrar formlerna representerar. Jag hade besvär med CGH tidigare i forumet. Och kunde inte formulera mig så att det blev begripligt hur trögheten i massan uppförde sig runt Cg. Eller rättare sagt, massans tröghet runt sitt eget massacentrum kontra andra mekaniska centrum som bilen som bilen kan röra sig runt. T,ex rollaxeln eller ett cenrum i bakaxeln. För att kunna räkna ut något av det du säger så måste vi veta CGH, exakt Rollaxeln, inkl desshöjd fram å bak. Bilena vikt, totalt pluss fram o bak. Spårvidd F o B och axelavstånd. Fullständeg fram o bakvagnsgeometri, med mått på alla infästningspunkters rörelsecentrum. Infästning och lutning på coilovers. Infästningspunkter för K-fjädrar. Massan på ofjädrad vikt så vi kan få fram frontens resp bakens massa som belastar fjädrarna. Jag har säkert glömt nått. Men detta är nått att börja med, och vad som krävs för att fylla i tomrummen i formlerna. ordningen är att man först, 1. Löser fjäderfrekvensen fram. 2. frekvensen bak. 3. Löser för vilken fjäderkonstant hjulen har. 4. Löser för vilken krägningsfjäderkonstant hjulen har. 5. Löser vilket moment CGH har över rollaxeln vid T,ex 1 g. 6. Löser vilket krägningsstyvhet summan av alla fjädrar har på bilen. 7. Konverterar detta till totalt hjulförhållande. 8. Löser för vilken krägningsdistribution bilen har. Altså, hur stor del av krägningen som tas upp över fram resp bakaxeln. Jag lugner mig ett tag här. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
Tack Göran Malmberg, för att då beskrev problemet principiellt och inte fyllde sidan med en massa formler.
Det är lätt att få memory overflow, om man börjar räkna innan man har förstått vad man räknar på (nu låter jag som min enäggstvilling igen). om vi fullständigt släpper den matematiska världen och gör ett hands on försök istället. Vi ställer bilen på ett plan (gärna asfalt), se'n lutar vi detta plan lateralt (i sidled) tills någon av axlarna börjar glida. om framaxeln börjar glida först, ökar vi fjäderkonstanten i bak. om bakaxeln börjar glida först, ökar vi fjäderkonstanten i fram. När vi fått båda axlarna att släppa samtidigt tar vi ut bilen på banan. Hur kommer denna bil att bete sig? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
856 besök totalt |