Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-09-15 VIP kväll med konkörning, Sviestad.
3435 besök totalt
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 307


Trådstartare
Tack för en trevlig kväll! Det verkade ju inte som alla tyckte att det var så tråkigt!?

Skriv gärna ner lite kommentarer, tex om banans uppbyggnad, klassindelning mm


Kul blandning på bilar: Honda NSX, Seat leon, Subaru Impreza, Audi A3, Porsche 944 turbo, Ford Focus RS, Honda 2000, Rover, Porsche 993, Opel Vectra!

Lennart -> Tyckte du va framme med kamran och knäppte lite stämmer det?

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Det var verkligen en kul slinga ni fått till, den liknar ju iallafall ingen annan RSbana vad jag vet, dom flesta brukar vara: start-slalom-slalom -180gradare- slalom-slalom- mål.
Fråga Robban G som är en hejare på slalom med sin ginetta, jag tippar att han hade kört 48,76sek idag med den bilen

Hälsn,
MagnusL
Ps, jag hade lika kul på båda banorna, det jobbiga var att springa emellan.
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Hej och tack för en mkt trevlig konbanekörning!
Tror att banan sträckning är en lagom avvägning med inriktning mot "standard" bilar.
Den stora målgruppen är väl trots allt lagom-bilar, rwd eller fwd med 6-8kg/hk.
Banan hade ju ett hyffsat långt snabbt parti, och lite kortarelagom långsamt.
Fundera efteråt om man skulle kunna använda start-o-målrakan...jobbar på det.
Har inte lagt så mycket kör-tid på konbana förut, mycket på grund av att jag tyckt bilen
(och jag själv) var mindre lämpad...men det tar jag tillbaka!
Inte för att jag satte några pang-tider, ( )
men fick flyt i körningen och ökad kontroll på bilen..
Det var för jädra kul helt enkelt!

Hoppas på en uppföljning!?

PS fick ni ta nycklarna från Klas för att komma hem innan midnatt??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Jag var ju bara där för att hjälpa till med arrangemanget, men lyckades inte hålla mig borta utan var tvungen att testa ett par gånger.

Riktigt roligt!
Lite kul också att kunna välja vilket håll man skulle ta rondellen - blir ju lite taktiskt tänkande också.

Av tiderna att döma verkar banan vara en bra kombination som är ganska rättvis oavsett bil.
Det skiljde ju inte så mycket i tid mellan oss, trots olika bilar och förutsättningar. thumbs up

_________________
Mårten Kluck
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Tack för en verkligen trevlig kväll, kunde aldrig tro att jag skulle bli inbjuden till en VIP-körning på Sviestad.

Trodde aldrig det skulle bli något av eftersom på väg in från Motala hade jag ett våldsamt regnväder, tänkte ett tag att vända och åka hem, men det vart ju till och med nästan hel torr bana mot slutet.

Tyckte att det var en bra lagd bana som innehöll det mesta, ett snabbt parti, knixiga böjar och så koner.

Var i det stora hela nöjd med Vectrans uppförande, det enda var att ESP och TCplus =(antislir) gick in och ströp motoreffekten, prövade ett varv med att koppla ur systemen men det fick till följd att jag bara fick hjulspinn och min sämsta tid under kvällen.

Kort ja, var mer intresserad av att se hur dom andra körde så det vart bara ett par, och tyvärr så blev dom så mörka. thumbs down

Tack igen för att jag fick vara med, och för kaffet och korven.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jaha... detta verkar kul!

Hur gör man för att komma med på VIP listan?

PS. För de som vet om mina tidigare problem så kan jag meddela att bilen nu är kry igen med "ny" fördelare. DS.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Banan är bra, om man förlänger den på någon av rakorna så blir det nog fördel för små lätta bilar.
Start och målrakan är svårt att utnyttja om man vill ha översläpp in i depån.

Klassindelning är svårt men jag gör ett försök.

*Standardbilar, i orginalutförande oavsätt effekt och vikt bör var ungefär likvärdiga.
*Modifierade standarbilar.
*Sportbilar, orginal.
*Modifierade sportbilar, Extrema sportbilar och hemmabyggen.

Blir det många deltagare så kan man ha många klasser

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Nu har jag funderat lite över det här med olika klasser och tycker att man ska dela in efter tre fakta: uppskattad vikt, uppskattad effekt och R-däck kontra vanliga gatdäck.
Den viktigaste klassindelningen tycker jag är R-däck eller inte, det är verkligen avgörande skillnad mellan dessa båda i en RS-bana.

Sedan någon form av viktindelning kg/hk.(gärna tre steg).

Ex1, Standardbil 1300kg och 185hk = 7,0kg/hk
Ex2, Porsche 1610kg och 285hk = 5,65kg/hk
Ex3, Ginetta 920kg och 245hk = 3,75kg/hk

Dessa tre ex måste tävla i olika klasser enl mig.

Sedan det där med att välja håll i rondellen: perfekt för slitaget på däcken
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Det var en kul kväll som vanligt. Tycker det bådar gott inför nästa säsong.

Att par grejer jag tycker var obehagligliga var, utöver stängslen som ska bort;
Hur nära man kom berget, fethäng och retur som inte klaras ut blir det nog rätt tvärt stopp.
Får någon bilproblem eller hjärnsläpp vid målgång så kommer bilen braka in i kön av väntande. Som sträckningen var dragen igår räcker det med en sladd och ut på gräset sen kommer en bil skiddandes över gräset i ~100 km/h

Klassindelning tror jag lättast sköts med ett poängsystem;

R-däck: 6 poäng
Slicks: 8 poäng
Per 100 kg vikt under 2 ton: 1 poäng
Effekt per 50 hk: 1 poäng
Bakhjulsdrift: 3 poäng
4-hjulsdrift: 200 poäng

Exempel:
Kottens Elise: 6+12+3+3=24
Magnus 993: 6+4+5+3=18
Eriks 944:a: 7+6+3=16
Vinröd Subaru: 6+7+4+200=super production special national pro

Snabbt höftande med viktning men det känns som ett rättvist och hanterbart system för att klassa in den brokiga skara bilar som brukar dyka upp.

< 10 poäng klass 1
11-annan siffra klass 2

Jag vill inte få några pikar gällande Tomtecups system!

_________________
/Klas Pihl
Citera
mickef
Linköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 24



Det var en rolig bana och med lite träning gick det ju riktigt fort !

Frågan är om ni skulle stoppa in en kona för att få en knix på högfartsdelen. Igår var det ju blött och jag gick i vartvtalsstoppet på tvåan strax innan den hala vänstern in mot rondellen, det betyder 110km/h. Är det torrt och med lite mer drag i maskineriet kan jag tänka mig att man kommer in mot den hala vänstern i HÖG fart. Kan nog bli en del avåkningar där (jag höll på att åka rakt fram första åket) och om man gör det på tvären så kan det väl bli rätt trist !

Starten med en direkt 90 gradare är ju ganska fördelaktig för en fyrhjulsdriven bil, men 200 poäng var väl lite häftigt.
Men redan Magnus och Brasse visste ju att 218 Subaruhästar är fler än 280 Hondahästar.

Micke

_________________
Mikael Franzen
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Nu skall jag lägga mig i denna diskusion lite, även fast jag inte var på plats denna kväll.

Först tycker jag vi inte skall godkänna slicks och bilar som inte är registrerade. Om nu mot förmodan denna klass inte skulle bli väldigt många.

Sedan tycker jag att man inte skall ha alltför många klasser, såvida inte deltagandet blir väldigt högt och en stor variation på bilar och prestanda.

Precis som Magnus säger, så skall R-däck ge minuspoäng och då ganska mycket för dessa däck ger så pass mycket fördel i en slalombana. Hur mycket vet jag inte, men vi har tidigare använt ett påslag på 10% på motoreffekten så att man kan bli klassad som en bil med bättre vikt/effekt förhållande. Jag har nog tyckt att 10% är nog i det minsta laget.

Klas förslag på ett poängsystem är nog inte så dumt.


Sedan så kanske man skulle ha ett pris för jämnaste tid. Det kan ju bli en liten tävling i tävlingen för dom bilar som inte är så snabba, men som ända vill vara med och tävla.

om inte en stoppkon användes igår, så är det annars en bra säkerhetsåtgärd och att man även premieras för att kunna köra snabbt, men ändå ha kontroll på bilen så man kan stanna i tid.

Krille, daniel & Co, vi får träffas snart att prata igenom och bestämma, för tiden rinner iväg väldigt fort.

Krille,
Glöm inte att bjuda in Rune Syvén till mötet. Det finns ingen bättre speaker att tillgå.

Lasse

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



patand skrev:
Jaha... detta verkar kul!

Hur gör man för att komma med på VIP listan?


Citerar mig själv och hoppas på ett svar!

Ändrar frågan lite: Hur gör man för att få vara med och köra detta(vara med på VIP listan är ju inte det primära...)?!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



patand skrev:

Hur gör man för att få vara med och köra detta(vara med på VIP listan är ju inte det primära...)?!

Du väntar till nästa år och anmäler dig till den/dom körningar som blir då!

VIP-kvällen var ett sätt för oss att testa och utvärdera banan inför körningar nästa år.

_________________
Mårten Kluck
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Bra inlägg från dig kotten, jag undrar bara vad tänker du köra med nästa år? Jag har råkat läsa hmhmbörsen.
/Magnus
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Magnus,

Jag har gått och köpt mig en kåk i Ekängen utanför Linköping, så man behövde lite stålar till kontantinsatsen. :-)

Men något blir det till nästa år i alla fall. Jag har köpt mig en bruksbil av min mammas sambo som har beställt en 9-3 sport combi. Han hade en Saab 900 -96 som har gått 7000 mil. Mycket fin. endast 25 000:-

Men den kanske man inte är så konkurenskraftig i en slalombana, men det kanske blir kul i alla fall.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Det var en trevlig kväll ,bra initiativ.Banan innehöll alla moment man kan önska.
Klassindelningar och handikapp beräkningar är svårt och det går aldrig att få det rättvist,
bara så lite orättvist som möjligt, det kommer bli många biltyper som ska klassas.
Däcken har stor betydelse i slalom, med R-däck är det himmelsvid skillnad, hur beräkningen ska vara vet jag inte.
Jag föreslår en enklare indelning typ Daniels och testar utifrån det.

/robban
Focus RS /Ginetta G27

_________________
Robert Gustafsson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Klucken skrev:
Du väntar till nästa år och anmäler dig till den/dom körningar som blir då!

VIP-kvällen var ett sätt för oss att testa och utvärdera banan inför körningar nästa år.


Coolt! Trevligt med fler arrangemang på min "hemmabana"! Ser redan fram emot nästa säsong!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Eftersnack
2005-09-15 VIP kväll med konkörning, Sviestad.
3435 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande