Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur funderingar..
1285 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bur funderingar..

Se bild:

Detta var vad jag funderat ut :P Det är inget stag mellan dom främsta punkterna i min "ritning", behövs de verkligen? Bilen ska köras en del bana och en del drifting med, gatreggad = ej tävlingsbil! Men för de kan man ju ha en godkänd bur! Dom bakre punkterna är fästa mot stötdämpar infästningen (bilen är en halvkombi) Sen blir de ett stag tvärsöver där för att stadga upp de hela. Ska ha ett "vanligt" fjäderbensstag fram senare också.

Så vad bör man förbättra eller duger detta? Är verkligen inte påläst i ämnet utan bara gissar nu!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Ska du ha en godkänd (sbf) bur får du lägga till en drös rör. Kolla på www.sbf.se så hittar du nog en del nyttigt.
Eller sök här på forumet, ämnet burar har ventilerats ganska ingående tidigare.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Tycker de ser bra ut, staget som går framifrån och snett neråt bågen kanske är dumt att ha. Försvårar insteget och besiktningen. På min bil har jag lagt ett rör rakt framifrån och till huvudbågen istället.

Tolkar man den övre bilden som om du vill ha rör i taket? Beroende på takhöjden kan man kanske lägga ett rör på diagonalen.

Är de mycket besvär att gå ut i tornen framåt?

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Karlsson skrev:
Tycker de ser bra ut, staget som går framifrån och snett neråt bågen kanske är dumt att ha. Försvårar insteget och besiktningen. På min bil har jag lagt ett rör rakt framifrån och till huvudbågen istället.

Tolkar man den övre bilden som om du vill ha rör i taket? Beroende på takhöjden kan man kanske lägga ett rör på diagonalen.

Är de mycket besvär att gå ut i tornen framåt?

Ja mellan sidorna just innaför framrutan i taket tänkte jag mig, sedan en sträva mellan stagen till bakdämparna. Annars båden som vanligt

Men fimpa ena delen av krysssstaget alltså! och ja de är ordentligt med jobb att gå fram till fjädertornen! bromsservon sitter verkligen jusr ivägen! ska fixa en bild på själva bilen senare!

Karl B: Varför? Man kan ju regga med bara en båge om man vill?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Cassius skrev:
Karl B: Varför? Man kan ju regga med bara en båge om man vill?

Jag var kanske lite otydlig...
Vi kan väl börja med en fråga. Varför ska du ha en bur? Alltså bortsett från det mest uppenbara med säkerhet osv.

1. Mer vridstyvhet eftersom din nuvarande chassi/däckuppsättning vrider ihjäl skrotet.
2. Ballfaktorn blir högre.
3. Du vill åka tävlingar.

om du vill lyckas med punkt ett bör du allvarligt fundera över att bygga buren ut till fjädertornen fram, förutsatt att du har Mcphersson framvagn, och dessutom peta i ett och annat rör till.
Vill du lyckas med punkt tre så MÅSTE du göra ovanstående och dessutom lägga till en hel del rör.

Tror vi missförstod lite båda två...när du skriver godkänd bur så tänker jag SBF-godkänd (Svenska BilsportFörbundet) och du menar uppenbarligen SBP.
Dessvärre så har dessa två orginisationer inte riktigt samma syfte och därmed ganska olika tankar om hur en bil bör se ut men sök som sagt ordentligt här och du kommer garanterat att hitta massor i burfrågan...

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Punkt 1 främst och punkt 2 litegrann :P Men den absolut största orsaken är just säkerhet! Då de ska lekas en hel del med bilen och jag vet hur jag brukar hantera gaspedalen (har blyfot) så är de nog ingen dum ide!

Jag kan forska vidare i om de blir mycke bök att bygga ända fram till fjädertornen fram, och bilen har McPherson ja.

men i övrigt då, ser de bra ut då?

Edit: Typ sä här eller?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mörtis
Koskullskulle
Här sen Mar 2004

Titta på denna kadett 1200 rallycrossbil och se lite bilder... http://www.pettersson-motorsport.com

Umeå
Här sen Maj 2004

På en kadett 1200 (bakhjulsdriven) så gör inte ett fjädertornsstag någon nytta(förutom utanför korvkiosken ). det är en bil med dubbla A-armar i framvagnen.

Men att staga buren mot framvagnens infästning i rambenen kan göra lite skillnad

--VVTS--
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nu var de ju inte Kadetten de gälde iofs :P De gäller en Nissan 180ZX. Dvs delad bakvagn, kombikupe kaross, mcpherson framvagn osv! En rätt "modern" bil alltså.

Men vad tros om den senarste ritningen jag gjorde? om man då "toppar" de med en stag tvärs över mellan de frmäre fjäderbenstornen då borde man få en rätt styv konstruktion va?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Lånar tråden lite.. Har en skruv bur som ska i min 242a.. Fundera på att pröva dra in rör från fjädertornen och in till cupen. vet ej om dom går att skruva lr om det finns nån bra fästpunkt inne i cuoen för dom stagen?
Hur ska jag gå till väga? OCh kommer detta att hjälpa vridstyvheten lr krocksäkerheten?

Bur funderingar..
1285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande