| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Anliggande broms V-fram på Coupé Fiat 20VT
|
2072 besök totalt |
|
Hej! Anledningen till att jag upptäckte detta är för att mina bromsar gnisslar rätt duktigt när de blir varma. Gnisslet i sig är jag inte bekymmrad över då det är vanligt på den här bilen när man kör racebelägg. Det som bekymmrar mig är att vänster frambroms ligger på när man svänger vänster (gnissel vid vänstersväng). Så fort jga anlägger lite lite vänster så börjar det gnissla (dvs. bromsen ligger på). Jag har nyligen bytt skivor (brembo orginal) och jag trodde det skulle försvinna i och med rengöring och kontroll av bromsarna. När jag bytte skivorna rengjorde samtidigt oken med bromsrengöring och tandborste (nej inte min egen tandborste). Belägg bytte jag i Augusti (Carbotech Panther Plus). oken ser riktigt fina ut, efter rengöring såg dom som nya ut, ingen oxid eller nått. Vid kraftigt gaspådrag försvinner gnisslet. Det är som värst när man ligger och kryper runt 40-50 då kan det även gnissla när man styr neutralt. Vid högre hastigheter (100+) hörs det om än inte lika tydligt. Bromsarna är brembos 4kolvs. Några tips? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Nja , glappet behöver inte kännas . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Vad kan ett hjullagerhaveri bero på när bilen bara gått 3000 mil? Att jag körde med slagna skivor under en bandag? Eller min körstil rent allmänt?
_________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Fel i tillverkningen , Volvo S-80 ägare fick byta vid samma miltal , sånt som händer _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Jag var ut och testade lite igår.
Lyfte upp bilen och försökte vicka på hjulet men det var helt stumt. Jag körde också en längre vända och märkte att ibland låter det även vid höger sväng fast då kommer ljudet inte från samma ställe och är inte alls lika starkt. Jag har också blivit osäker på om det låter från höger eller vänster sida vid vänstersväng (möjligen båda?). Då det låter som det kommer från höger sida om man sitter som passagerare och från vänster sida om man sitter som förare. Efter en längre körning var jag även framme och kände på fälgarna och de var inte det minsta varma. Visserligen var det sent på kvällen så de kyls väll ganska bra. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
|
det kan ju vara så att du får ett resonansljud från klossarna då dom endast touchar skivan.
detta har jag på racerbilen. lägger jag foten det minsta på bromsen, då försvinner det. likadant om jag svänger lite. sen vet jag av erfarenhet att vissa fiat/alfaspindlar har en förmåga att svikta lite och det skulle kunna vara en förklaring till att ljudet ändras vid sväng/gaspådrag. kan mycket väl vara att klossarna lägger sig an vid minsta riktningsändring, så dom tystnar/börjar låta då också. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ja, bromsar jag så försvinner ljudet i ca 10 sec för att sedan komma tillbaka. Så det kan vara helt normalt? Finns det nått man kan göra för att slippa det ständiga gnisslet?
Att det gnisslar när jag bromsar köper jag men att köra omkring med en ständigt gnällande framvagn är inte acceptabelt. Kopparpasta funkar i bästa fall ca 1 månad sen kommer det tillbaka. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
FÖRTAL!!!
Vilka modeller har du upplevt som problematiska? Ren nyfikenhet, sorry för kapning.
Tobbe: Kolla bromsslangarna med, det är inte så att du monterat nya stålomspunna nyss? eller råkat vrida de som satt iom beläggbyte eller liknande? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Nej jag har inte bytt slangar. Ser inte riktigt hur jag skulle kunna vrida dem utan att lossa oket? Men jag skall titta på det. Visserligen lossade jag oken när jag bytte skivor nyss men gnisslet vid vänstersväng hade jag sen tidigare. Då brydde jag mig inte om det för att jag trodde att de slagna skivorna kanske var skylldiga till gnisslet. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
alfa 75/gtv/sprint fiat 124/128 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2072 besök totalt |