| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkningshjälp av handbroms, tack!
|
1385 besök totalt |
|
Hallå! Jag har det liten fundering över hur jag ska beräkna rörelsen på min hydraliska handbroms. Jag har en huvudcyl. med dubbla kretsar, den ena kretsen tänker jag ta till höver bak och den andra till vänster. Själva bromsoken bak har samma byggmått som ett bakre saab-ok av den "fasta" typen. Diameter på huvudcyl är: 20,7mm Area: 336,4mm² och diameter på ok-kolv är: 35mmm Area: 961.6mm² Fråågan lyyyder: Hur mycket går en kolv normalt sett tillbaka efter bromsning? Hur långt kan man tänkas behöva trycka in huvudcyl. för att bromsa och alltså så hur långt måste ett belägg röra sig för att låsa bromsen?? Hjälp!!
Mvh Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
hmme 336,4 av 961,6 blir ca 35%
Så min gissning är att kolven i oket rör sig 35% av vad kolven i huvudcyl rör sig. Har du då två ok så borde det bli hälften tycker jag. Men det är bara mina funderingar. Hur mycket belägget ska röra sig för att du ska få så mycket tryck på skivan att du ska låsa den beror ju på arean på beläggets kontaktyta mot skivan, friktionen på belägget, skivans diameter m.m m.m... MVH |
|
Jo, visst borde det bli så... Vätskan som trycks ut ur huvudcyl. har volymen 336mm3 per mm rörelse
Vätskemängden som går åt för att trycka kolvarna i bromsoket totalt 1mm mot varandra är 962mm3 Alltså: 962/336=2.86 ger 2.86x1mm i oken=2.86mm på huvudcylindern Då ställer man sig ju som sagt frågan, ok-kolvens rörelse, hur lång är den vid bromsning? Givetvis så skiljer det sig lite beroende på hur hårt man vi bromsa, men den största rörelsen borde väl vara den som skjuter fram belägget mot skivan? Är det någon som VET?
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
|
Byggde ok själv
Jag byggde egna ok en gång. Kan konstatera att den enda rörelsen är för att skjuta fram beläggen mot skivan. Eventuellt slag som åtgår i huvudcylinder är sedan beroende av hur mycket flex det finns i systemet. Att räkna på area är endast nödvändigt för att dimensionera krafter och inte intressant ur rörelse synpunkt. Det blir ju aldrig tal om något flöde heller i en bromskrets. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Ja, det är inte kraften jag oroar mig för, den finns nog, men för att veta hur långa momentarmar jag bör ha i handbromshandtaget bör jag ju utgå från rörelsen i kolven. problemet är ju att det är så stor skillnad på 0,5mm eller 2mm i kolvrörelse. det gör ju en skillnad på 4 gånger i handbromshandtaget.... 50mm rörelse för broms blir 200mm
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1385 besök totalt |