Däck för banåka
Däckmärkning
2 besök senaste veckan (19356 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3859


Trådstartare
'hämtade i går ut huperduperdäcken till tillochfrånjobbet bilen.
Gummigubben hade balanserat tre av hjulen med ≤ 10 g vikter, men på det fjärde hjulet satt det en 30 gramare.

'kunde inte sova i natt, så jag bestämde mig för att åka med det felande hjulet till en annan gummigubbe och be honom vrida däcket 180° och se, om han då, kunde balansera det med mindre vikter.

Hjulet ligger i bilen, men nu börjar jag tveka på om jag skall låta gummigubbe 2 vrida däcket.
Det sitter nämligen gula tioöringsstora märken på däcken, alla dessa märken har gummigubbe 1 monterat mot ventilen.
Vad betyder dessa märken?

Dessutom sitter det en röd triangel på varje däck. De sitter, till synes, slumpmässigt placerade i förhållande till de gula tioöringarna.
Vad betyder dessa trianglar?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



Det betyder att du har sjukt bra däck och fälgar, 30 gram är väldigt lite faktiskt, det kanske ser mycket ut men det är det inte...

Själv monterade/balancerade jag hjul som krävde 130 på insidan och 130 utsidan för ett par månader sen...

Hur mycket sitter det på insida/utsida?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



MaZ skrev:
Det betyder att du har sjukt bra däck och fälgar, 30 gram är väldigt lite faktiskt, det kanske ser mycket ut men det är det inte...

Själv monterade/balancerade jag hjul som krävde 130 på insidan och 130 utsidan för ett par månader sen...

Hur mycket sitter det på insida/utsida?


Nu måste jag passa på att skryta lite!

Mina 17" BBS med smidd fälgbana var ute och övade hopp över elak broskarv vid ett tillfälle, enligt kompisen som låg bakom var bakhjulen uppe i luften minst 1 dm. (däck: 225/35-17 GY F1)
Till min förvåning hade hjulen varken spruckit eller ändrat form märkbart efter detta.
När F1'orna gjort sitt skaffades en omgång S02PP istället, på tre av hjulen behövdes det överhuvudtaget ingen balansvikt, på den fjärde sattes en liten vikt på insidan, tror det var 15 gram.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
När F1'orna gjort sitt skaffades en omgång S02PP istället, på tre av hjulen behövdes det överhuvudtaget ingen balansvikt, på den fjärde sattes en liten vikt på insidan, tror det var 15 gram.


Tänkte just fråga Ice om det var Bryggstenar han köpt...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2437



Själv är jag en jobbig typ hos däckhandlaren , skulle be handlare 1 vrida på däcket för att se om det blir bättre , thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3186



Trianglarna vet jag inte vad dom betyder men dom gula prickarna markerar var däckets tyngsta punkt är så dom bör monteras 180 grader mot ventilen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3859


Trådstartare
Efter att ha ringt fem detaljister, plus generalagenten, och fått svar spännande från "vi brukar sätta dom gula cirklarna mot ventilen, men jag har aldrig tänk på varför" till "vi brukar vända markeringarna inåt så man slipper se dom", tog jag saken/hjulet i egna händer och åkte ner till gummigubbe 2, bad honom vrida däcket så att den röda triangeln hamnade närmast ventilen och balansera om. Baserat på dessa två balanseringar kan jag nu berätta:
De gula cirklarna markerar, precis som koni sagt, vid vilken vinkel däcket är som tyngst.
De röda trianglarna markerar vid vilken vinkel linjen mellan tyngdpunkten och däckets centrum skär den yttre däcksidan.

Värt att nämna: De detaljister som trodde sig veta, och generalagenten, hävdade att de gula cirklarna skulle monteras närmast ventilen, vilket alltså är diametralt fel. > Måste man gör allt själv, för att det skall bli bra?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3859


Trådstartare
MaZ skrev:

Det betyder att du har sjukt bra däck och fälgar, 30 gram är väldigt lite faktiskt, det kanske ser mycket ut men det är det inte...

Själv monterade/balancerade jag hjul som krävde 130 på insidan och 130 utsidan för ett par månader sen...

Hur mycket sitter det på insida/utsida?


Efter att ha vridit, och balanserat om, den forna 30 gramaren ser det ut som följer:

VF: I 00/U 05
HF: I 10/U 00
VB: I 10/U 10
HB: I 15/U 15 tidigare: I 05/U 30

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



ice skrev:
De röda trianglarna markerar vid vilken vinkel linjen mellan tyngdpunkten och däckets centrum skär den yttre däcksidan.


Det där hängde jag inte riktigt med på, på vilket sätt skiljer sig triangeln sig från gula pricken?

Skönt att nån är lika irriterande noggrann som jag är på vissa grejer. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14224



ice skrev:
åkte ner till gummigubbe 2, bad honom vrida


Hur menar du nu då...........har inte alla en egen däckmaskin..
.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3859


Trådstartare
MaZ skrev:


ice skrev:
De röda trianglarna markerar vid vilken vinkel linjen mellan tyngdpunkten och däckets centrum skär den yttre däcksidan.


Det där hängde jag inte riktigt med på, på vilket sätt skiljer sig triangeln sig från gula pricken?...


Du anar inte hur många gånger jag vände och vred på den meningen, innan jag fick till den så att den gick att förstå (trodde jag, ja).
Vi tar två exempel istället (för att ni skall kunna följa dessa, måste jag tillägga att alla markeringar sitter på den yttre däcksidan):

Ett däck har cirkeln och triangeln nära varandra. Det betyder att tungpunkten ligger nära markeringarna.

Ett däck har cirkeln och triangeln diametralt mot varandra. Det betyder att tungpunkten ligger i vinkeln gul cirkel, men långt ifrån gul cirkel. M.a.o. nära däckets insida.

Confused on a higher level?
"Jag är tekniker, jag måste te(c)kna för att kunna förklara".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2300



Min yokos har samma märkning nu har jag kört x antal mil med dem
om mina markeringar sitter fel ( har en liten begynnande vibration) är det värt att vrida dem rätt och balansera om?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



Nu tror jag att jag hänger med, Gula pricken markerar tyngdpunktens rotationsvinkel runt hjulaxeln medans den röda triangeln betyder var på däckets bredd tyngdenpunkten är placerad?
Hmm, röda trianglar har alltid betytt att medecinen gör mig lite snurrig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3859


Trådstartare
cat7even skrev:

Min yokos har samma märkning nu har jag kört x antal mil med dem
om mina markeringar sitter fel ( har en liten begynnande vibration) är det värt att vrida dem rätt och balansera om?


om du har mindre än 50 gram på hjulen, skulle jag inte vrida på däcken, då det är bra att de satt sig. Däremot skulle jag (låta) balansera om.

För länge sedan pratade jag med en gummigubbe, som enbart balanserade nypåsatta däck om obalansen var mer än 50 gram.
Annars lät han kunden köra 50->100 mil (gärna friskt), för att därefter balansera hjulen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2300



ice skrev:
cat7even skrev:

Min yokos har samma märkning nu har jag kört x antal mil med dem
om mina markeringar sitter fel ( har en liten begynnande vibration) är det värt att vrida dem rätt och balansera om?


om du har mindre än 50 gram på hjulen, skulle jag inte vrida på däcken, då det är bra att de satt sig. Däremot skulle jag (låta) balansera om.

För länge sedan pratade jag med en gummigubbe, som enbart balanserade nypåsatta däck om obalansen var mer än 50 gram.
Annars lät han kunden köra 50->100 mil (gärna friskt), för att därefter balansera hjulen.

ok tack
Behövde bara balansera med 5 gram på framfälgarna så jag antar att det är bättre att balansera upp dem!

Tack än en gång

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17263



Skall man vara riktigt petig så borde man väl montera komplett ventil och köra fälgen i balanceringsmaskinen för att kolla var man skall sätta den gula pricken?
Jag labbade med gula prickens placering under veckan när jag monterade hjul och det verkade stämma med resonemanget ovan, däremot så tror jag inta att fälgen blir tyngre vid ventilen snarare tvärt om, man tar ju trots allt bort en hel del aluminium och sätter dit en liten plutt gummi med lite metall i...

Kan ju nämna att 16" minibuss plåtisar verkar vara lite "sådär" i tillverkningstoleranserna då vissa krävde 200g totalt även efter snurrade däck... C-däck är inte lätta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 7936



ice skrev:
Måste man gör allt själv, för att det skall bli bra?


Jag tyvärr verkar det vara så oavsett vad det gäller!


Mvh /Micke R

_________________
Mvh/Micke Regnell
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16075



Ursäkta att jag lyfter gammal skåpmat, men på mina däck finns det på höger yttersida en gul och en röd markering på varje däck och de sitter placerade på ett sätt som jag upplever som slumpmässigt.
På andra sidan av bilen är prickarna blå och bara en prick per däck.
Hur det ser ut på insidan vet jag inte...

Kan man misstänka att däcken är monterade på måfå? Det såg ut att sitta ganska rejäla vikter (20-30gram) inuti fälgarna.
Däcken är Bridgestone nånting...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 17054



Fortsätter att fylla på med färgade prickar.

På mina Toyo RA-1 finns det gula prickar för tyngdpunkt men även gröna (jag har för mig att det är fyrkanter) som ska står för max orundhet (dvs högsta profilen/däcksidan). Miatanördarna på andra sidan pölen tjatat om nån "Hunter 9000" maskin som inte bara plockar viktbalansen utan även dynamisk orundhet.

Själv tjatade jag inte tillräcklingt vid första monteringen utan har tre gula prickar vid ventilerna. Jag får väl se om jag orkar tjata mer när det är dags att flippa däcken (byta in- mot utsida).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 439



riktigt gammal tråd.. Men hur blev det med däckmarkeringen!?
Är fälgar lättare eller tyngre där ventilen sitter?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Lustigt du postade i denna tråden. Jag sprang idag på yokohamas sida i danmark som har en sida om däckmarkeringar, visserligan på danska men det går att förstå. http://www2.yokohama-online.com/dk/technical.php?page=23027

Eller på tyska http://www2.yokohama-online.com/de/technical.php?page=21586

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Däck för banåka
Däckmärkning
2 besök senaste veckan (19356 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >