Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulietta 2,0 -84 (såld)
1 besök senaste veckan (2353 totalt)
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Grunddata:
Alfa Romeo Giulietta 2,0 -84
Fyradörrars sedan med motor fram, transaxel och växellåda samt drivning bak.

Vikt: ca 1100 kg i registreringsbeviset. Plus fet förare eller betydligt mindre fet förarinna.

Motor: otrimmad standardmotor. Fyrcylindrig radmotor med DOHC och 8V. Matning via original dubbelförgasare. Luftburk samt filter från en äldre Alfa (cylindrisk burk). Avgasröret är hemmasnickrat av diverse delar med dimension 2" och har två ljuddämpare. F.n. läcker det katastrofalt. Nominell motoreffekt ca 130 hkr (96 kW)

Växellåda: Femväxlad standardlåda utan diffbroms.

Hjulupphängning:
Fram: Standardlösning med dubbla länkarmar och längsliggande torsionsstavar, en på varje hjul. Standard krängningshämmare. Modifikationer är utbyte av torsionsstavar till 27 mm grovlek samt utbytta stötdämpare till justerbara gula Koni ställda i mjukaste läget.
Bak: Stel axel av deDion-typ med spiralfjädrar. Standard krängningshämmare. Modifikationer är utbyte av fjädrar till Exotron samt av stötdämpare till justerbara gula Koni ställda i mjukaste läget. Ride height bak är sänkt med ca 45 mm.

Hjul:
Gata: Momo Vega 6x14" med Pirelli Drago P5000 195/60R14
Bana: Campagnolo 6x15" med Toyo Trampio R1R 195/55R15

Förare:
- Pellson, alias Pelle Bergschöld
- Madde, alias Madeleine olin

Mer kött på benen:
Bilen inköptes till snikpris som vinterbil/jobbhink i oktober -04 utan vidare ambitioner än att ha nåt billigare och mindre strulbenäget än en Alfa Romeo 164 3,0QV att frakta min frusna lekamen till och från jobbet med. I det skedet var den gissningsvis helt original och i halvtaskigt skick. Det fanns inga tankar på att överhuvudtaget lägga några som helst pengar på bilen mer än till bensin. En Personal-ratt hade jag kvar sedan tidigare äventyr, och den fick ganska omedelbart ersätta fuskträkringlan som suttit på sedan bilens barndom i Milano.

Tre veckor senare havererade den planeringen grundligt då jag av en händelse fick upp spåret på en omgång 27mm torsionsstavar till framvagnen, ett par Exotron-fjädrar till baken och fyra justerbara gula Koni-dämpare till absolut rätt pengar. Banbilstanken slog fast rot, även om vinterbrukset iallafall för den vintern var oundvikligt.



I sommar har vi använt bilen till lite semesteråka utöver det dagliga transporterandet och funnit att den funkar utmärkt som semesterbil eftersom den är lätt, kul och faktiskt rymmer rätt mycket om man stuvar klokt. Konceptet ban/touring/jobb-bil är fött. Fördelen är användbarheten, flexibiliteten och totalekonomin (det senare inte minst i och med att mycket av "underhållet" kan inkorporeras i hushållsbudgeten). Nackdelen är att banoptimeringarna inte får inkräkta hur mycket som helst på komfort och användbarhet. Det innebär bland annat att ljudisoleringen stannar och att det inte heller blir stötigare hjulupphängningar än det redan är.

Idag, några dagar efter de första varven på bana, utförda på Gotland Rings nordslinga på för ändamålet införskaffade R-däck så är upplevelserna mest positiva.

- Det var en stadig skillnad mellan gatdäck och R-däck. Varför har jag inte köpt riktiga sulor tidigare?
- Det understyr. Mycket. Inte FWD-mycket men för mycket. Det skall ordnas på något sätt.
- Effekten räcker just nu. Det är inte den som ställer några stora begränsningar. Däremot lite framvagn och mycket förarklump..

Summerat känns det som att följande borde ses över för att optimera konceptet:

- Ett styck vettigt avgassystem måste byggas som 1: håller tätt, och 2: låter lagom, och 3: sitter kvar på bilen..
- originalbromsarna fram bör bytas ut mot standardbromsar från en AR 75 TS/turbo/V6 som dels har vassare Brembo-ok och dels har ventilerade skivor. Passande klossar som Pagids blå eller PF skall nog också till.
- Varmluften i motorrummet bör avskiljas så att kalluften får företräde in i motorn.
- Hjulvinklarna skall optimeras. Definitivt fram, men kanske också bak. Jag får fundera mer på det.
- Diverse bussningar här och där bör nog bytas ut till stadigare saker som Powerflex eller Superflex.

För närvarande förekommer en del påtryckningar syftande till att den här bilen skall få vila från saltet i vinter vilket skulle betyda att jobbpendlingsuppdraget tas bort ur specifikationen. Istället skulle den få fokusera på allahanda nöjes- och trivseluppdrag såsom touring och banåka. Vi får väl se, men just nu saknas garage till den och då mår den definitivt bättre av att iallafall få motionera regelbundet.

Stort tack till Mikael Lindqvist för det eminenta fotot.

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Mmm... en sådan pippigul -84 har jag haft...
Jag får nog säga att det är en av de roligaste bilarna jag ägt.. ( har blivit ett 20-tal)...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Sakta men säkert ökar listan med Alfor på Rejsa och denna har ju onekligen alla förutsättningar att bli en bandräpare, lättaste 116-bilen mig veterligen. hade tyvärr inte förmånen att vara ute på samma varv som du på GR 25/9 men vi får ta igen det nästa år.

Vi syns!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Habbe, du finns iallafall på bild

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340



Habbe, det kränger!!!
Kul bana på Gotland.
Var där förra året med Alfa klubben.
Åkte dock MC.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Jag kan intyga att avgassytemet läcker liiiiite...
Men det är ju en bra anledning att köpa eller göra ett nytt med mindre motstånd än original!

Kul att det blir fler Alfor här på Rejsa thumbs up

Vi ses väl på Gotland Ring i maj!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulietta 2,0 -84 (såld)
1 besök senaste veckan (2353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande