Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att svetsa eller inte svetsa...
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8218 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Jag har funderat på lite olika sätt för att minska konstnaderna för bilprojektet. En av dom saker som troligtvis kommer stjäla en hel del av budgeten är att jag tänkt lämna ifrån mig arbetet med burdragning och rostlagning. Inte för att jag vet riktigt vad sånt kan gå på, men jag har räknat med väldigt dyrt. Nu funderar jag dock på om det inte är smartare att köpa en svets, öva lite på metallskrot och någon av bruksbilarna, och helt enkelt fixa allt det där själv. Frågorna är dock...

* Kommer jag tjäna något på det? Svets och nödvändigt material kanske blir väldigt dyrt?

* Är såna här arbeten väldigt tidskrävande, om man har noll erfarenhet?

* Tar jag mig vatten över huvudet? Det kanske är väldigt svårt att få till ett bra resultat?

Vore kul att höra era synpunkter!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag våldgästade en god kamrat med svets och sinkade hans bubblaprojekt med ca en månad när vi sågade, filade och svetsade för att få min Gussbur på plats.
Med facit i hand så tog det mycket längre tid än väntat men samtidigt var det lärorikt och roligt. Omsorgen i detaljerna blir säkert bättre också när man gör det själv. Alla rör ligger, så långt det är möjligt, dikt an mot karossen och är svetsade i densamma, vi helsvetsade hjulhus och stötdämpartornssömmar och satte in McPerson-rör i fram. Det hade säkert kostat skjortan att få gjort som ett inlämningsjobb. Vi slipade och borrade även bort fästen till baksäte mm (bilen skulle ju ändå lackas in och utvändigt)

OT: Jag verkar inte heller ha tid med GT4-spelet som jag köpte av dig...

Edit: Det är förresten väldigt bra att vara två när det skall svetsas i så här stora saker, boka upp en kompis på en gång.

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Köp en svets , träna och lär.
Det är förmodligen inte bara det här projektet du behöver svets till.

/robban

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast att börja karriären med att sätta in en bur är kanske lite väl optimistiskt (för att inte tala om att det kan vara direkt farligt).

BMW 330i -05
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
oj, det verkar varit mycket tid som gick åt(fast rätt mycket arbete som blev gjort också ). Fast å andra sidan... bara att få ut karossen ur garaget är ett litet projekt i sig. Det måste ju mobiliseras lite folk, fixas släpvagn och dragbil. Sen måste ju någon kunna ta emot skrället också, och dom flesta plåtslagare är nog rätt upptagna vintertid så man vet aldrig när något blir gjort. Tja, alltså, jag borde nog kunna avvara en del tid för svetsandet utan att projektet blir lidande. Tiden för att få iväg och tillbaks bilen kan säkert lätt gå upp mot ett par månader så...

Jag hade också tänkt mig något liknande som du gjorde. Jag vill ha burstag fram till fjäderbenstornen, helsvetsa hjulhus, stötdämpartornssömmar, förstärka fästpunkter i karossen, laga rost och tja... en massa saker helt enkelt. Jag har väl räkna med ungefär 25kkr för att låta någon annan göra det, men det känns tveksamt om det verkligen räcker. Och för dom pengarna borde jag få en rätt hyffsad svets och pengar över till lite godis åt bilen.
Med andra ord, ju mer jag tänker på det, desto mer börjar det likna en rätt god idé.

Ett par saker dock. Jag frågade på mitt klubbforum och där är det ett par som tycker att bursvetsande inte är något man skall ge sig på som nybörjare. Skall jag lyssna på dom? Som jag resonerar så kan jag låta någon kompis bedöma svetsarna åt mig, och sen skall ju bilen klara sig genom en regbesiktning. Enda risken då borde väl vara att jag får göra om lite arbete.
Sen så tror jag inte det finns trefas i garaget. Klarar jag mig på tvåfas?

OT: Ta ledig från jobbet någon vecka. Det är det värt!
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Cabri skrev:
Köp en svets , träna och lär.
Det är förmodligen inte bara det här projektet du behöver svets till.

/robban

Visst kommer jag även i framtiden ha nytta av att kunna svetsa. Jag tänker aldrig påbörja ett projekt igen utan att kunna det. Fast ju nu är det bara den här bilen som gäller, är det en dålig idé att svetsa själv på den här får jag se till att lära mig det vid ett senare tillfälle.

MaZ skrev:
Fast att börja karriären med att sätta in en bur är kanske lite väl optimistiskt (för att inte tala om att det kan vara direkt farligt).

om jag först lär mig att svetsa lite plåt, sen diverse fästen för kylare och dylikt, för att ge mig på rördragning till IC;n, nytt avgassystem och sen, tillsist, burdragning? Alltså, mycket jobb innan jag ger mig på det svåraste.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag skulle också säga: lämna bort bursvetsandet.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:

om jag först lär mig att svetsa lite plåt, sen diverse fästen för kylare och dylikt, för att ge mig på rördragning till IC;n, nytt avgassystem och sen, tillsist, burdragning? Alltså, mycket jobb innan jag ger mig på det svåraste.

svetsa gärna allt som inte har med säkerhet att göra och lej in en erfaren svetsare på buren.

du kan ju alltid passa in buren och punkta ihop den, för att sedan ha möjlighet att ta isär den när den ska helsvetsas.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Är det så svårt att svetsa bur alltså? Gör det någon skillnad om svetsandet har lite översyn av en, i varje fall ganska, kunnig polare(han har jobbat en eller par somrar med att svetsa rör, och varit certad har jag för mig)?
Annars, om jag lejer en erfaren svetsare, sparar det honom mycket arbete om jag skulle punkta ihop buren? Isåfall kanske jag ändå kan få lite mer utrymme i budgeten, även om jag inte sprar lika mycket som ifall jag skulle göra allt själv?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Min erfarenhet av att lämna bort rostsvetsande är att det antingen går halvsakta, är dyrt och blir dåligt (eller, inte speciellt noga) eller så tar det skitlång tid, kostar massor och blir ganska bra...

Tid är pengar och ska man svetsa rost noga går det åt massor av tid. Så rostjobbet skulle jag säga lönar sig att göra själv - OM man tar sig tiden att lära sig, och att verkligen göra jobbet ordentligt. Men det handlar mest om tid, IMo. Du är ju ung, utan barn (?) och utan massa andra ovanor som stjäl tid från garaget ;-)

En vettig svets som fixar det mesta i hobbyväg (180-240A trefas) handlar man för 5000-8000kr nånstans och lägger du till lite pengar för en svetskurs (om du hittar någon...eller hittar nån som kan lära dig) så har du kunskap och utrustning du kommer att ha nytta av resten av livet.

När du svetsat upp en hel kaross kan du också känna efter om du känner dig mogen att svetsa buren. Men som sagt, bara att själv kunna punkta ihop den för att låta någon med mer erfarenhet helsvetsa, är mycket värt.

/Gustaf

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:

Jag började med att svetsa in min bur. Hade aldrig kört mig förut utan enbart gas.
Tycker att det blev helt ok. Svetsarna blev karnske inte världens snyggaste men genombränningen och styrkan är det nog inget fel på.
Man börjar ju ändå med att göra plattorna så där får man ju lite träning också.

Är bara att träna på lite rörstumpar som man får över så går det nog bra. Är ju inte så svårt att svetsa så pass tjocka rör som det är frågan om.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Min erfarenhet av att lämna bort rostsvetsande är att det antingen går halvsakta, är dyrt och blir dåligt (eller, inte speciellt noga) eller så tar det skitlång tid, kostar massor och blir ganska bra...

Tid är pengar och ska man svetsa rost noga går det åt massor av tid. Så rostjobbet skulle jag säga lönar sig att göra själv - OM man tar sig tiden att lära sig, och att verkligen göra jobbet ordentligt. Men det handlar mest om tid, IMo. Du är ju ung, utan barn (?) och utan massa andra ovanor som stjäl tid från garaget ;-)

En vettig svets som fixar det mesta i hobbyväg (180-240A trefas) handlar man för 5000-8000kr nånstans och lägger du till lite pengar för en svetskurs (om du hittar någon...eller hittar nån som kan lära dig) så har du kunskap och utrustning du kommer att ha nytta av resten av livet.

När du svetsat upp en hel kaross kan du också känna efter om du känner dig mogen att svetsa buren. Men som sagt, bara att själv kunna punkta ihop den för att låta någon med mer erfarenhet helsvetsa, är mycket värt.

/Gustaf

Rostlagningen låter med andra ord som något jag verkligen vill göra själv. Tidsmässigt borde jag hinna med det också. Precis som du skriver har jag inte så mycket som stjäl tid från garaget. Innan jag börjar med svetsandet kommer bilen dessutom vara helt strippad och renskrapad, vilket borde underlätta för mig att göra ett ordentligt arbete.

Vad skall jag satsa på när jag köper svets? MIG, TIG, gas och allt vad som finns? Jag måste erkänna att jag är helt bortappad här. Jag vet typ vilken ände man håller i... tror jag (ja, lite böcker och eventuellt en kurs står högt på listan)
Trefas tror jag inte finns i garaget(men jag skall leta lite innan jag köper något iaf). Kan det bli ett problem?

Sen skall jag nog göra som du föreslår. Känner jag mig säker på svetsandet när fixat karossen så försöker jag med buren också, men känns det för svårt låter jag någon annan göra det.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

mig, mig eller mig ska du köpa

en 1-fasmig kan du laga rost med, men inte bygga bur.

har du tillgång till 3-fas akn du göra vad som helst i princip.

en beg 3-fas 180A av t.ex. märke telwin/einhell/race kan du få för ca 2500-3000:-

kemppi/esab för 3500-4000:-

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
okej, MIG it is! (Det är för övrigt läskigt när du skriver det med små bokstäver )

Kan jag punkta buren med en 1-fas MIG?

Eftersom garaget är typ en stor källare i ett gammalt hus misstänker jag att jag inte kommer ha sån tur att jag hittar en trefas-kontakt någonstans.

Spelar det förresten stor roll vilket märke jag väljer? Jag kan nog lägga en 5000Kr på en svets, så jag tänker i varje fall undvika Biltema och dylikt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns massor av svetstipstrådar, några här på rejsa och någon på zatzy. Men trefas rekommenderas starkt, och ett känt märke (ESAB, Kemppi till exempel) brukar vara att föredra även om Telwin och liknande ofta funkar rätt okej - men kan vara svårare att svetsa med.

Gamla hus har faktiskt rätt ofta trefas, tycker jag.

Kolla Blocket för lite utbud, runt Stockholm borde man kunna hitta en del.

/Gustaf

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Då skall jag leta lite gamla trådar också!

Jag skall kolla hur det ser ut med elen i garaget till helgen. Jag vet att det finns en svets stående vid en av platserna där, som jag har för mig det stod 180A 380V på... sen om den använts där är ju en annan fråga. Nåja, bäst att kika när jag får tid iaf.

Hittade den här på blocket:
http://www.blocket.se/view/6214504.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&am . . . .

Det kanske vore något? Inte för att jag vet vad MAG är, men det är säkert bra.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

MAG är det vi kallar MIG oftast ;-)

Samma svets tror jag finns på Jula, kolla priset där, den är inte så dyr...

/Gustaf

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

3-fas eller inte. Du har väll minst 3 faser in i garaget bara koppla på en handsdske, hehe.

Nä, ska inte lura dig in i nåt som slutar i total misär, men min poäng var att om du inte har 3-fas är det dags att be att få det inkopplat. Antingen av elektriker eller kräva av hyresvärd. Det är som natt och dag att svetsa lite gröve grejjer med 1fas mot 3fas.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Den svetsen e helt okey å angående buren så skulle jag nog låta en riktig svetsare fixa den biten plåt biten e inte så svårt om du bjuder på kaffe å en bulle el två å lite soppa pengar så kan jag komma över nån helg å ge dej en snabb lektion i den ädla konsten å svetsa plåt För det e ju inte så långt till Sigtuna från Jakobsberg

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

esab 150A finns hos jula för 3995:-
sen får du ragga en misontub. dom brukar landa beggade, men fyllda på ca 12-1500:-.
ny kostar 1800:- + moms

Gustaf:
dom flesta svetsarna innehåller delar från just einhell/telwin(även esab och kemppi)

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
MAG är det vi kallar MIG oftast ;-)

Samma svets tror jag finns på Jula, kolla priset där, den är inte så dyr...

/Gustaf

8000Kr hos Jula. Är 6500Kr för en begagnad ett bra pris?

_maniac_ skrev:
3-fas eller inte. Du har väll minst 3 faser in i garaget bara koppla på en handsdske, hehe.

Nä, ska inte lura dig in i nåt som slutar i total misär, men min poäng var att om du inte har 3-fas är det dags att be att få det inkopplat. Antingen av elektriker eller kräva av hyresvärd. Det är som natt och dag att svetsa lite gröve grejjer med 1fas mot 3fas.

Jag skall vara snäll mot alla som bor i området och låta bli att leka elektriker.

Finns det inte 3-fas kanske jag kan snacka med han som har hand om garageföreningen. Fast ju mer jag tänker på det, desto mer har jag för mig att jag sett lite konstiga kontakter varstans i garaget. Om jag inte är för trött måste jag nästan åka iväg och kolla efter jobbet...

NFSPEED skrev:
Den svetsen e helt okey å angående buren så skulle jag nog låta en riktig svetsare fixa den biten plåt biten e inte så svårt om du bjuder på kaffe å en bulle el två å lite soppa pengar så kan jag komma över nån helg å ge dej en snabb lektion i den ädla konsten å svetsa plåt För det e ju inte så långt till Sigtuna från Jakobsberg

Tackar för erbjudandet! Det kanske jag hakar på sen sen när jag ordnat allt och hunnit öva lite så jag inte längre är farlig för omgivningen. (kaffebryggningsmöjligheterna vet jag dock inte hur dom ser ut, men det går säkert att hitta något annat onyttigt att bjuda på isåfall ).
Garaget ligger annars mitt i stan, så det blir väl lite närmare t.om.

Dude skrev:
esab 150A finns hos jula för 3995:-
sen får du ragga en misontub. dom brukar landa beggade, men fyllda på ca 12-1500:-.
ny kostar 1800:- + moms

Hur långt räcker 150A? Är det så att jag klarar mig och lite till, eller kommer jag senare banka mig i huvudet för att jag inte lade mer pengar på svetsen?
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande