| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder Zakspeed grp. 5 Escort
|
1 besök senaste veckan (11640 totalt) |
|
Finne ??
Såg att det var finsk reklam vore kul o veta vem som kört den. Kul oxå att dom körde med stel axel även i GR 5. Är det gamla bilder ?? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Är inte en Zetec motor..
Den ser ut så här _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
Hej, ja det är riktigt. Bilen kördes 82 och 83(tror jag) av Per Alm från Göteborg, i det som hette Super Saloon. Bilen såldes sedan till Pecka, som körde den 85 och 86 i Blaupunkt Special Saloon Cup. Nån som har egna bilder på Per Alms bil? Jag letar med ljus och lykta efter bilder på Super Saloon, dvs 83, 83 och 84. Maila mig på anckarmanracing@hotmail.com Hälsn / Bo A _________________ Bo Anckarman |
||
|
Då kanske denna tråden som jag la upp på ett engelskt forum vara intressant. Leif Nilsson, tävlade med en Zakspeed Escort grp.5, bilderna skall vara från en tävling i Danmark. Killen som jag fick bilderna av har visst en film på VHS över racet.
http://forums.turbosport.co.uk/bbs/s _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
[quote="RS 1800"]Då kanske denna tråden som jag la upp på ett engelskt forum vara intressant. Leif Nilsson, tävlade med en Zakspeed Escort grp.5, bilderna skall vara från en tävling i Danmark. Killen som jag fick bilderna av har visst en film på VHS över racet.
Hej igen. Ursäkta mitt pekfinger, men detta är såvitt jag vet alls ingen Zakspeed. Jämför skärmbreddarna fram och bak med den finska bilen så ser du skillnaden. Dessutom har den inte rörram, utan "all" plåt kvar. Leif Nilsson körde i en klass som hette Special Racing, klassen levde ända fram till Super Saloon kom dvs 81 som sista säsong. Den har sedan körts i Super Saloon med Bebben Engström och Gert Pettersson som chaufförer. När Super Saloon sen blev Special Saloon (och fick en LIGHT klass på max 2,2 liter) var det John-Erik Öberg som åkte med den. Därifrån gick den till Mats Johansson i Rappestad (utanför Linköping) som sedan sålde den till bröderna Junelöv. En härlig bil, vet inte var den finns idag. Som sagt, bilder på Super Saloon bilar....vem får nog av sånt?? / Bo A _________________ Bo Anckarman |
||
|
Det var ägaren själv som sa att den var Zakspeedbyggd.
Fast alla Zakspeedbilar var inte byggde som rörramschassin. Det finns ju ganska många olika karossbreddningar som man använde sig av från Zakspeed. Grupp 2. bilarna som körde i bla ETC var ju vanliga chassin på. Zakowski körde själv en tämligen blygsamt breddad Escort. Zakspeed Escort MK2 i DRM (inte exakt likadan som Leifs breddare dock
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Är också tveksam till om Leif Nilsson Escort verkligen var en Zakspeed bil, möjligen kom karossen från början från Zakspeed. (eller kanske Broadspeed?) Men så vitt jag minns bygdes bilen i Sverige. Bo Anckarman har ju beskrivit bilen historia efter Leif SM säsong. Har för mig han vann SM i Special Racing 1979 med den bilen.
En sak jag definitivt minns är det underbara ljudet från den 2 Liters BDG (eg. F2 motor) som satt under locket på bilen då. SM-finalen det året Leif vann på Mantorp, så stod jag på posteringen ut på flygrakan, när bilen varvade ut rejält vackert. Ivrigt jagad av "Emma" i den mer lågvarvigt brölande Mer-sposnrade BMW 323:an och min personliga favorit, Bröderna Zachrisson giftgröna turbomatade Saab V4. Dessa tre slogs om medaljerna det året. Saaben finns f.ö. kvar i exakt det skick den tävlades i det året! En klart kul epok i svensk racing, Zakspeed eller inte... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
-Skulle gissa att detta är en Zakspeed trimmad Ford BDT motor. Den lanserades -80 ungefär till Escort RS1700T. Det projektet lades ner och dom 200 motorer som byggdes användes bla till Ford RS200 satsningen. Den är misstänkt likt min egen BDT i fronten. Skiljer sig endel från BDGn hur man löste vatten- och olje-distributionen.
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
|
Finns det fler bilder på den motorn nånstans på nätet? Den på sista bilden, såg intressant ut
Ja, nån stans finns det väll men är det nån som vet var
Mvh otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
|
||
|
|
||
|
1150cc
Escorten på framsidan på IMS är Bengt odenfors MER sponsade Escort körde i 1150 klassen 1150cc BDA !! Bland det häftigaste jag hör det var inga krav på hjud då. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
OT: om det just är en Grp 2-variant och om det är denna livery vet jag inte exakt, men en "Zakspeed-Escort" byggs just nu upp från grunden i en verkstad väldigt nära Ringen på uppdrag av Zakspeed själva. Planerna är att delta i diverse Youngtimer-race under 2007!
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||
![]() |
Bilder o videos
Bilder Zakspeed grp. 5 Escort
|
1 besök senaste veckan (11640 totalt) |
