Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fart på Gelleråsen?
1606 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Fart på Gelleråsen?

Satt och kollade på det mindre bra motorprogrammet Autobahn där Jenna Brorsson körde Carrera GT på Gelleråsen, hon sa att farten innan bromsningen i slutet av rakan var 220km/h. Bör inte en sån bil gå fortare där?
Det jag har att jämföra med är min M3:a som gjorde ca 185km/h där med sugmotor på 260hk samt så körde jag en Honda CBR1000RR (1000 kubiks sporthoj på ca 180hk) då var man uppe i 250km/h innan bromsningen.

Hur fort åker ni som har snabba bilar där?

Olofström
Här sen Feb 2003

Kan nog stämma ganske bra.

218km/h Med Diners Club 9-3SS i SLC 2004

Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Eeehh, 250 låter gööör mycket! Iofs på mc och där har jag ingen koll, men 220 med en Carrera GT verkar rimligt. Vi loggade 232 km/h på tidskvalet i sista GTR SM som kördes på Gelleråsen 2003 i vår Porsche GT3 RS -01.

Täby
Här sen Feb 2003

Hon pressade knappast de sista metrarna heller, då hon såg ut att ömsom kolla på mätaren och ömsom in i kameran, om det nu var "livefilmat". Med en svindyr gatbil vill man nog inte chansa och bromsa lite senare...

Jag tycker f.ö. att hon klarade sig bättre som programledare än de vanliga programledarna...

#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

FredrikB skrev:

OT:
Vilken Motec är det loggat från?
M48?
Vad mer är en hastighetsgivare på ett hjul behövs?

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag glömde nämna att de 250km/h som jag nämnde är mätarfart. Kanske är någonstans mellan 235-245 riktig fart... Å andra sidan så var det även mätarfart på Porschen.

Järfälla
Här sen Sep 2004

Jag brukar ligga strax under 200 km/h mätarfart, när jag lyfter blicken för att leta bromspunkt med min 928:a. Tror helt enkelt att hon tog det lite lungt där med tanke på vad bilen kostar.

Täby
Här sen Nov 2002

Jag har 220 på mätaren (kollat på video) inför trösen, tror att jag har ca 350 - 360 hk
220 i Carrera GT låter lite.

Jag såg Jenna köra på Gelleråsen för 3 veckor sedan med en Carrera GT, hon tog det väldigt lugnt inte alls samma "gå på" stil som när hon kör Carrera Cup.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hmm, var inte detta i klippet där hon testade om 0-200 gick på under 10 sekunder från början av rakan?
Då borde väl det bli mer än 220 med fart ut på rakan?

FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

super7 skrev:
FredrikB skrev:

OT:
Vilken Motec är det loggat från?
M48?
Vad mer är en hastighetsgivare på ett hjul behövs?

De är loggat från en ADL

För att få all den infon som är på den bilden behöver man hjulsensorer (gärna flera för att kompensera för hjulspinn osv) G-sensor, lapbeacon, växelindikering, givare på bromsen och så TP sensor.

Men för att bara få en få en bild på banan med hastigheter behöver man hjulsensorer,G-sensor och lapbeacon.

Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005

Jag toppar lite drygt 220 med min radical där. Vi kör på låga 1.05, höga 1.04 på race där...

Fart på Gelleråsen?
1606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande