Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Frän krängningshämmare
3139 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
Frän krängningshämmare

Kolla prOpellern i mitten, har aldrig sett en sån konstruktion förut. Det måste väl vara krängningshämmaren??



_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Könichegg(felstavat förmodligen?) har en sådan om jag minns rätt.

Som den ser ut på bilden undrar jag hur de ställer fjäderkonstanten på den.
Hmm om det går förståss

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



fuling skrev:
Könichegg(felstavat förmodligen?) har en sådan om jag minns rätt.

Som den ser ut på bilden undrar jag hur de ställer fjäderkonstanten på den.
Hmm om det går förståss


De byter väl helt enkelt ut prOpellern...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
Könichegg(felstavat förmodligen?) har en sådan om jag minns rätt.

Som den ser ut på bilden undrar jag hur de ställer fjäderkonstanten på den.
Hmm om det går förståss





Japp!

Kallas inte principen det inte ngt i stil Z ?

Rimligen borde det vara möjligt att dels som nämnts vara enkelt att byta mittendelen men även att göra hävarmen justerbar?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Funkar aldeles utmärkt, Justeras enklast genom att man byter till klenare prOpeller eller att man ändrar hävarmen.

Det är inte en Z-länk. En Z länk är s.a.s. motsatsen till en kränghämmare. Den ger en högre styrhet i heave/sink, dvs när båda hjulen rör sig i bump eller drop samtidigt. Detta används mest för att bota maligna beteenden p.g.a. mycket jacking (t.ex. swingaxlar funna på formel V). Dvs i dessa fall hindrar den bilen från att resa sig.
Vid roll så roterar den bara kring centrumlagringen och tillför inget rollmotstånd.

EDIT. K.egg kallar det Z-roll bar så man kan väl kalla det för de fast man ska inte förväxla det med en Z-länk

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
Det måste vara en ganska effektiv konstruktion, då den borde väga bra mycket mindre än motsvarande traditionell krängningshämmare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm jag försökte göra ett litet överslag på spänningrna i prOpellern.
L=140mm
d=15mm
E=210000N/mm2

k=3*210000*15^4*pi/140^4/64-->k=570N/mm

antag 1grad kräning och 1500mm i spårvidd.
dz=1500*sin1 -->dz=26mm
anta att vi behöver 57N/mm på hjulen.

57/570 --> 0,1 -->0,1^0,5 -->MR=0,32

26*0,32 --> 8,3mm (böjing i prOpellern)

sigma=8,3*570*140*32/15^3/pi --> sigma=2000N/mm2

HÖGT var har jag tänkt fel????????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Re: Frän krängningshämmare

DJ skrev:



Vad är det för bil?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
Re: Frän krängningshämmare

Arne skrev:

Vad är det för bil?


Trimmad 32-ventilers Cheva V8 med ursprung i ZR1. Istoppad i en lagom lätt och svängvänlig Engelsman. Vad får man då?


Lotus Elise GT1

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11062


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm jag försökte göra ett litet överslag på spänningrna i prOpellern.
L=140mm
d=15mm
E=210000N/mm2

k=3*210000*15^4*pi/140^4/64-->k=570N/mm

antag 1grad kräning och 1500mm i spårvidd.
dz=1500*sin1 -->dz=26mm
anta att vi behöver 57N/mm på hjulen.

57/570 --> 0,1 -->0,1^0,5 -->MR=0,32

26*0,32 --> 8,3mm (böjing i prOpellern)

sigma=8,3*570*140*32/15^3/pi --> sigma=2000N/mm2

HÖGT var har jag tänkt fel????????


2GPa är väl ungefär vad det häghållfasta stålet MP35 klarar om jag inte minns fel.

Sen kanske inte antaganden om diameter, längd, krängvinkel och utväxling mellan uppfjädring och krängfjäderförskjutning är riktigt på pricken.

om man gissar 10% fel på varje parameter i en multiplikation så driver resultatet rätt rejält.

(Detta är ingen kritik, utan ett försök till möjlig förklaring)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

testat med +-10% på allt
allt på min --> 1140N/mm
allt på max --> 3440N/mm

1140 är väll ok men högt för en dynamisk belasting.
Ja detta var ett RIÄLT överslag men det pekar åt ett håll.
Hmm, dubbel hmmm om jag nu räknat rätt förståss


Jag skulle vilja säga att det gäller att hålla tungan i rätt mun om man skall använda dylika lösing så man inte får för höga spänningar.
Det är ca samma sak för knivkrängningshämmare.

citat:
(Detta är ingen kritik, utan ett försök till möjlig förklaring)

Jag personligen tar det inte som kritik utan som ett friskhetstäcken med mothugg/diskution.
Mer sånt thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bilder o videos
Frän krängningshämmare
3139 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande