Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Sprint 1,5TB -1986
1 besök senaste veckan (5555 totalt)
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej!
Jag har precis hittat hit och måste bara lägga ut min bil.
Det är en Alfasud/33 baserad bil med 1,5 Liters Boxermotor på 105HK original.
Numera sitter det en kompsänkt 1,5 liters boxer med en Garrett T25 turbo i den. Motorn arbetar efter "Blow-Through" principen, d.v.s Turbon trycker igenom förgasaren.
En Kennedy Steg II tryckplatta till VW på 1200kg sitter på samt en organisk lamell från progrip.

Jag började med att åtgärda all rost på bilen och blev klar med karossrenoveringen sommaren 2002, då såg den ut som på bilden.
2003 åkte jag bara i den och 2004 renoverades hjupupphängningar med Powerflex/Superflex samt JR sänkfjädrar.

I år har jag ägnat all energi till att byta motor till den nyrenoverade motorn som jag byggt på sidan om. Som det ser ut nu så försöker jag fortfarande ställa in bilen, och igår gick den riktigt bra i ca: 20 minuter


_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Motorn påbörjad 2002.

_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Efter sänkning och nya bussningar samt med 16" Momo Ferrari 205/45 däck.

_________________
Peter otter
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



thumbs up thumbs up

"33 baserad bil med 1,5 Liters Boxermotor på 105HK original"

En sådan var min första Alfa, det är med glädje jag minns hur den var att gasa runt med... man hela tiden.

Välkommen hit thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Här är motorn tidigare i år med diverse saker monterade.

_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare

Hej!
Just nu är bilen avställd i sitt garage.
Jag har donat massvis med bilen och när jag ställde av bilen så gick den faktiskt rätt bra!
Jag kör nu på 100% E85 och laddar 0,8 bar. Bilen drar bra och släpper på 2:an och 3:an vid kraftig acceleration, riktigt kul. Det som ska göras till våren är att riva av grenrör och turbo och tråd och fixa ett läckage i oljetråget där returen från turbon går in. Sen ska den besiktas igen och sedan ska prylarna monteras tillbaka.
//Peter

_________________
Peter otter
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oj! Vilken läckerbit! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Instämmer! Fast de gamla fälgarna var snyggare på den...

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Kul att ni tycker det!
Personligen tycker jag de nya fälgarna passar bättre, men det är ju fråga om tycke och smak.
Postar en bild på den främre egnfixxade kofångaren med IC och oljekylare monterad, även oljefilter sitter i den.
//Peter

_________________
Peter otter
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Färgfält på fälgar brukar inte vara snyggt men dessa funkar jättebra på din bil tycker jag! thumbs up
Även resten av bygget är kanonfint!

De där blinkerserna du har fram, är det någon universalmodell av något slag? Har sett något liknande som man kan montera på sidobackspeglarna, kan det vara såna? Är de godkända av SBP?
Jag håller ögonen öppna i fall jag får för mig att ta bort stötfångaren på min GTV6. Då måste jag montera någon blinkerslösning och denna ser väldigt smakfull ut tycker jag.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Är de ifrån, de är E-Märkta, det står dessutom inget om att de inte skulle vara godkända av sbp. Jag vet i.o.f.s inte om jag kan besikta med den där kofångaren för att den är för låg, skulle säkert ta i när de kör ner på bromsrullarna, blir nog till att byta den när jag besiktar.
Åter till blinkersen, de är mjuka och kan således formas lite lätt med värme pistol, sitter med dubbelhäftande tejp och är av LED typ, 9st orange lysdioder på varje blinkers. Dom syns väldigt bra när man blinkar. Kostar 189:-
//Peter

_________________
Peter otter
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



AR155V6 skrev:
Är de ifrån, de är E-Märkta, det står dessutom inget om att de inte skulle vara godkända av sbp. Jag vet i.o.f.s inte om jag kan besikta med den där kofångaren för att den är för låg, skulle säkert ta i när de kör ner på bromsrullarna, blir nog till att byta den när jag besiktar.
Åter till blinkersen, de är mjuka och kan således formas lite lätt med värme pistol, sitter med dubbelhäftande tejp och är av LED typ, 9st orange lysdioder på varje blinkers. Dom syns väldigt bra när man blinkar. Kostar 189:-
//Peter
Najs! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



ang. SBP så tror jag att de inte bryr sig om hur låg bilen är. De hade sagt till en kompis till mig att om bilen är "för" låg så är det bilägarens problem och inget som ska påverka körduglighet och säkerhet.

Kan ligga lite i det iaf!

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Nu är bilen avställd och jag fick väl mer eller mindre ordning på den under hösten. Det behövs göra lite fininställningar på förgasare för att få den att gå ultimat, men den går bra nu!
Kopplingen höll inte (progrip) så jag bytte till en sinter, och nu håller den! Bilen blev ju inte lika lättkörd men nu är det kul att köra
Planer till våren är något större frambromsar och stålomspunna slangar fram. Även nya sportstolar planeras.
Jag laddar nu ca 1-1,2 bar och det håller finfint


_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Precis innan jag ställde av bilen så flyttade jag lambda och laddtrycksmätare till fristående hus för att bättre hålla koll på dem, de satt väldigt lågt före.
Så här blev det:


_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
och så här ser den ut idag, precis innan jag ställde av bilen i oktober 2006. Här ser man även slangen till laddtrycksmätaren, en fin blå hård trcykluftsslang.


_________________
Peter otter
Citera
AR155V6
Söderhamn
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Inget större har hänt. I våras gjorde jag klar en ny huv med egengjutna scoop i plast. Just nu väntar bilen på ombyggning till original för bes.
Några bilder:



//Peter

_________________
Peter otter
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Trevlig liten sak Du har inga bilder på bilen med den nya stötfångaren avmonterad?

Vart köpte du blinkers? Såg att de kostade 189 kr styck.....

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Freddan72 skrev:
Vart köpte du blinkers?


Dock svårt att se, men han skrev faktiskt Biltema ...

@ Trådskaparen, tillika Alfisten
Snygg Sprint!
Skulle jag känna ett behov av italienskt nån gång tror jag en Sprint skulle falla mig på läppen ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Sprint 1,5TB -1986
1 besök senaste veckan (5555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande