Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
David Piper in Sweden.
1, 2, 3   >>
10787 besök totalt
swbogart
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
David Piper in Sweden.

Hej!
Jag är ny här.
1968 såg jag David Piper vinna Kanonloppet i sin Ferrari 330 P 3/4 sn:0854.
En oförglömlig upplevelse.
JOBo åkte av i första kurvan med sin McLaren...och Piper vann en övertygande seger.
Genom alla år har jag endast hittat 2 bilder från nämnda tävling...även om jag vet att det måste finnas många fler.

Jag har en kompis i England som är en vän till David Piper. Han hälsade på hos David för ett tag sedan och tog en massa bilder på Davids #0900...som David fick tillåtelse a bygga av Enzo själv.
+++Davids Porsche 917 #010.

Jag har inte ännu frågat min kompis om han tillåter att jag lägger ut hans bilder här...men jag skall göra det.

Under tiden lägger jag ut en bild från Kanonloppet 1968. Jag vet ej vem som tagit bilden.

Staff.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Mera bilder!

David Piper är väl annars mest känd för sin medverkan i filmen Le Mans där han tyvärr kraschade och fick amputera ena benet.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
swbogart
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Sörpan skrev:
Mera bilder!

David Piper är väl annars mest känd för sin medverkan i filmen Le Mans där han tyvärr kraschade och fick amputera ena benet.

Riktigt.
Men han reste sig...och har haft en mycket framgångsrik karriär.
Han fick ritningarna av Enzo Ferrari själv...för att kunna bygga Ferrari P4 #0900.
Innan dess byggdes bara 3 Ferrari P4:s. #0856...#0858 och#0860.

David tävlade i Karlskoga 1968...men jag vet att han också tävlade i Norrköping sent 70-tal eller mitten på 80-talet.

Staff.

Gubbängen
Här sen Jun 2003

swbogart skrev:
Sörpan skrev:
Mera bilder!

Riktigt.
Men han reste sig...och har haft en mycket framgångsrik karriär.
Han fick ritningarna av Enzo Ferrari själv...för att kunna bygga Ferrari P4 #0900.
Innan dess byggdes bara 3 Ferrari P4:s. #0856...#0858 och#0860.

David tävlade i Karlskoga 1968...men jag vet att han också tävlade i Norrköping sent 70-tal eller mitten på 80-talet.

Staff.

Gillar du Piper så ska du besöka oldtimer GP på Ringen nästa år runt 8-10 augusti nånstanns där han fortfarande kör gamla LM-bilar. thumbs up

Motala
Här sen Dec 2002

D Piper som vinnare av Kanonloppet 1968.

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

David Piper körde sin gröna P 4:a1980 på västkustloppet i ett kul heat med bl.a. Ulf "Barbarossa" Bohmans Daytona gr 4, En äkta Cobra (tror det var Lydholm?) Någon Carerra 6 eller 10 minns jag lite av också.
Det fanns en hel del goa racersprotvagnar med i racet. Tyvärr är bilderna jag tog och deltagarlistor på drift sedan många år...

Sedan körde David Piper även i Norrköpings GP. Minns inte om han var med både 86 och 87, men jag minns att ett av åren höll han och Sterling Moss hov för hovet, eller iaf CG själv i en av algerlokalerna i norrköpings hamn. Hade förmånen att få vara med på ett litet hörn. Kul killar med kul stories, minst sagt!

Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005

David Piper

Det var en nyhet för mig att han tävlat i sverige. Det där med att han förlorat ett ben vid filminspelning hade jag däremot hört talas om. Men framförallt minns jag att min äldre bror sålde en av sina BMW 328 GP -39 till honom. Den andra såldes till Söderström i Malmö och står antagligen kvar i hans museum.

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Bosse L skrev:
David Piper körde sin gröna P 4:a1980 på västkustloppet i ett kul heat med bl.a. Ulf "Barbarossa" Bohmans Daytona gr 4, En äkta Cobra (tror det var Lydholm?) Någon Carerra 6 eller 10 minns jag lite av också.
Det fanns en hel del goa racersprotvagnar med i racet. Tyvärr är bilderna jag tog och deltagarlistor på drift sedan många år...

Sedan körde David Piper även i Norrköpings GP. Minns inte om han var med både 86 och 87, men jag minns att ett av åren höll han och Sterling Moss hov för hovet, eller iaf CG själv i en av algerlokalerna i norrköpings hamn. Hade förmånen att få vara med på ett litet hörn. Kul killar med kul stories, minst sagt!

Synd att bilderna är på drift
Min vän som heter Paul...har berättat för mig att David är en fantastisk historieberättare som kan trollbinda sina lyssnare i timtal.

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Davids autografer

När min vän sade att han skulle besöka David...skickade jag fort som attan över 9 foton som jag ville ha signerade. Hade jag fått en signerad hade jag varit nöjd. David hade knorrat lite ...men signerade alla 9.

Han skrev till och med ett litet meddelande som lyder:To Staffan. Don't ask for so many photos next time. Best Regards David.

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nyligen tagna bilder hemma hos David.

Jag har fått tillstånd av Paul att posta hans bilder från besöket hos David. Thankyou Paul. thumbs up

Det tar lite tid att göra dem i rätt format...men de kommer. (Var det rätt Svenska? Jag har skrivit så mycket på Engelska i några år...så jag måste fundera när jag skriver på Svenska).

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
David Piper Garage

Ett par bilder från Davids garage.

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
David Piper garage

Vad jag inte visste...är att David tillverkar växellådor till Porsche 917 och en massa olika delar till Ferrari P4.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Nu kanske jag inte riktigt med i svängarna, men var inte mr. Piper på PCS träff på knutan i våras??

Jag tycker det är rätt likt..

swbogart
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Nu kanske jag inte riktigt med i svängarna, men var inte mr. Piper på PCS träff på knutan i våras??

Jag tycker det är rätt likt..

Visst är det David och Hans fru Liz med ryggen mot kameran.
Hade ingen aning
Var David med och tävlade...och vilken bil hade han med sig isåfall?

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Han höll till vid dessa bilarna när jag tog bilden.

Eftersnackstråden hittar du här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19873

swbogart
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Kommer David att skriva sina memoarer?

NEJ!!!!
Jag har frågat flera av hans vänner.

Men...hans fru Liz sedan många år tillbaka...skall tydligen ge ut en bok som heter "There are Ferraris at the bottom of my garden".

Det kommer att bli en intressant läsning kan jag förmoda.

En annan vän som besökt David ...berättade för mig att det stod "Ferraris all over the place".

Försökt posta bild...men

NEJ...Jag skiter i er sida nu. Det är alldeles för svårt att ladda ner en OK bild. Jag har försökt att göra bilden mindre och mindre ...som jag blir frågad om. (inget funkar).

Det finns intressantare sidor att besöka ...med mindre krångel!!!!

Staffan.

Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Kommer David att skriva sina memoarer?

NEJ!!!!
Jag har frågat flera av hans vänner.

Men...hans fru Liz sedan många år tillbaka...skall tydligen ge ut en bok som heter "There are Ferraris at the bottom of my garden".

Det kommer att bli en intressant läsning kan jag förmoda.

En annan vän som besökt David ...berättade för mig att det stod "Ferraris all over the place".

Försökt posta bild...men

NEJ...Jag skiter i er sida nu. Det är alldeles för svårt att ladda ner en OK bild. Jag har försökt att göra bilden mindre och mindre ...som jag blir frågad om. (inget funkar).

Det finns intressantare sidor att besöka ...med mindre krångel!!!!

Staffan.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Håller med om att det är krångligt och lite tidsödande att ladda ned bilder till sidan.
Men jag tillhör dem som motvilligt erkänner digitala bilders förträfflighet.
Det är mycket som är enklare med sivlerbelagd cellouidfilm.....

Men att det finns intressantare sidor att besöka?
Det var som attan, kan man få några tips?

Annars tycker jag nog att Magnus gör ett kanonjobb med sidan thumbs up , även om nu en del datortekniska funktioner på sant och hävdanvunnet IT-manér är användarfrånvända, men det är väl ingen unikt för rejsa Tycker mig stöta på det dagligen i allt microsoftelände man tvingas leva mad.

Citera
swbogart
Eskilstuna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tappat humör

ok.
Jag tappade humöret när jag inte lyckades. >
Det är inget fel på sidan.
Det var den här bilden på David i sin trädgård jag inte lyckades med.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Skönt att höra att man inte är ensam om bristande tålamod i datorernas förlorade värld

Förstår inte vad jag gjort för fel i min trädgård, där växer minsann inga P4 tailhoods
Piper verkar ha en skön och mycket brittisk attityd till sin racing och sina bilar.

Minns en lite elak men rätt humoristisk kommentar från tiden det begav sig.
om den fälldes av en journalist eller medtävlare minns jag inte, men den gick ut på att David Piper var den ende som kunde hämta ut en splitter ny bil från tillverkaren, lackera om den så att den såg ut som en risig gammal racer och sedan vinna rejs med den.
Av bilderna på hans bilar av idag, syns inget av den talangen längre.
Men det var på den tiden även de brittiska F1-teamen inte sjävlklart hade annat en jordgolv och brädväggar i sina workshops. Efter att besökt bl.a. Jaguar, numera Red Bull och Jordans F1 fabriker kan jag konstatera att: tiden förändrar, även på de dimhöljda öarna i nordsjön...

Verkligen kul med lite bilder från en sådan legends garage (och trädgård) thumbs up

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Re: Tappat humör

swbogart skrev:
ok.
Jag tappade humöret när jag inte lyckades. >

Kul att du är tillbaka.

Man kan ju undra varför han inte skaffar ett stort garage att ha alla grejer i, så han slipper ha dom stående i trädgården.

Bilder o videos
David Piper in Sweden.
1, 2, 3   >>
10787 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande