|
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Trådstartare

11 Okt 2005 19:42
Videos: SportAutos förarutbildning på Nürburgring
En video från AutOSports förarutbildning som visar ideallinjen på Nürburgring:
http://212.72.77.80/videos/gedlichlap.wmv
En annan video från samma kurs där en kille filmat sin avslutande runda, trevligt gjord med infälld information om hastighet och G-krafter:
http://212.72.77.80/videos/lastlap.avi
Hoppas att ni tycker de är sevärda trots att allt är på tyska...
_________________ P e t e r D e g e r m a n
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens

14 Okt 2005 09:03
Tack för det!
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

14 Okt 2005 11:01
Detta är beviset på att man får ta detta med idealspår för vad det är. Lika många som visar idealspår, lika många olika spår visar de.
Jag står ändå för att det är minst sagt ett udda val av spår på ett par partier. Särskilt udda är det efter brunchen 2 när han går över krönet till planzgarten. Över krönet bör man inte ligga vänster inför vänstern efter krönet som han gör. Om man ska få fart med sig här måste man ju hålla ut bilen länge till höger över krönet för att kunna köra fort i den slutande vänstern ner backen mot plansgarten. Även ingången till (igenom) adenauer forst är väldigt anorlunda mot ex Scuderi H.
Även metzgefeld(där kör han ju race som inte är fel om det är fler bilar på banan, men personligen hadde jag inte tagit en så tidig och tajt turn in här om jag var ensam på banan) Även Hoeacht tycker jag det är en väl tidig turn in, vilket gör högern väl så jobbig.
Samt varför ligger han inte längst ut på höger sida inför swedenkrutz  Där om någonstans måste man ju utnytja hela banan om man ska få med sig fart. Det finns fler partier som är lite udda tycker jag.
Igenom Hatzenbach 1 och 2 kör han väldigt anorlunda mot scuderia hanset ideallinje, dock ser jag att jag här kör på samma sätt mer eller mindre.
Jag säger inte att det är fel i spåret o s v, men minst sagt anorlunda mot scuderia hanset och mot mina egna erfarenheter. Det är detta som är det viktiga ett idealspår är just bara ett idealspår, hos någon är det på ett sätt, hos någon annan instruktör något annat o s v. Detta beror ju i mångt och mycket på att alla har olika erfarenheter, är olika mäninskor, vissa är avdankade räcerförare, vissa är up to date räcerförare, vissa körde en WV bubbla i race på 60talet, vissa har aldrig kört räce, kanske knappt bil vad vet jag o s v.
Jag vill åter påpeka trots att jag verkligen inte ser mig som expet på ämnet, glöm aldrig bort dig själv och dina egna känslor, men inte minst bilen du råkar köra och dens upträdande i jakten på ett idealt spår.
Ta alltså inte till dig filmer som denna till(eller kurser) till 100% utan att ta med dig dina egna känslor.
Nu kommer säkert någon ta reda på att det är Horst som kör detta varv, men jag står fast i min åsikt ändå
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

14 Okt 2005 11:31
Kul filmer! Jag börjar mer och mer inse att en kurs på ringen nog inte vore så dumt trots allt. Imponerande hur fort det går att åka på vissa ställen  Men det är klart att väldigt lite trafik gör att man vågar hålla tempot uppe.
I första filmen ........ visar första bilen sportautospår? Jag åker nog mer som bilen som filmar (tror jag?) lite vidare spår. Men filmen kan ställa till det, när man ser hur bilen rör sig så ser det rätt yvigt ut men det är säkerligen inte samma känsla för föraren.
Lite kul att den nyare M3:an inte hade så mycket mer resurser motormässigt mot den äldre e36:an (jag har en sån  ) men sen förvånare det ju inte en om man senare får se en film med en M3 e30 filmandes en M3 e36 jagandes en M3 e46
/ John
|
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

14 Okt 2005 11:56
RS6 skrev: | Detta är beviset på att man får ta detta med idealspår för vad det är. Lika många som visar idealspår, lika många olika spår visar de.
Jag står ändå för att det är minst sagt ett udda val av spår på ett par partier. Särskilt udda är det efter brunchen 2 när han går över krönet till planzgarten. Över krönet bör man inte ligga vänster inför vänstern efter krönet som han gör. Om man ska få fart med sig här måste man ju hålla ut bilen länge till höger över krönet för att kunna köra fort i den slutande vänstern ner backen mot plansgarten. Även ingången till (igenom) adenauer forst är väldigt anorlunda mot ex Scuderi H.
Även metzgefeld(där kör han ju race som inte är fel om det är fler bilar på banan, men personligen hadde jag inte tagit en så tidig och tajt turn in här om jag var ensam på banan) Även Hoeacht tycker jag det är en väl tidig turn in, vilket gör högern väl så jobbig.
Samt varför ligger han inte längst ut på höger sida inför swedenkrutz Där om någonstans måste man ju utnytja hela banan om man ska få med sig fart. Det finns fler partier som är lite udda tycker jag.
Igenom Hatzenbach 1 och 2 kör han väldigt anorlunda mot scuderia hanset ideallinje, dock ser jag att jag här kör på samma sätt mer eller mindre.
Jag säger inte att det är fel i spåret o s v, men minst sagt anorlunda mot scuderia hanset och mot mina egna erfarenheter. Det är detta som är det viktiga ett idealspår är just bara ett idealspår, hos någon är det på ett sätt, hos någon annan instruktör något annat o s v. Detta beror ju i mångt och mycket på att alla har olika erfarenheter, är olika mäninskor, vissa är avdankade räcerförare, vissa är up to date räcerförare, vissa körde en WV bubbla i race på 60talet, vissa har aldrig kört räce, kanske knappt bil vad vet jag o s v.
Jag vill åter påpeka trots att jag verkligen inte ser mig som expet på ämnet, glöm aldrig bort dig själv och dina egna känslor, men inte minst bilen du råkar köra och dens upträdande i jakten på ett idealt spår.
Ta alltså inte till dig filmer som denna till(eller kurser) till 100% utan att ta med dig dina egna känslor.
Nu kommer säkert någon ta reda på att det är Horst som kör detta varv, men jag står fast i min åsikt ändå  |
Jag reagerade precis som du, Gaute!
Han som kör före och visar spår i den första filmen, kör mer som om det vore race.
Min egen inställning till ideallinjen är, att det känns tryggt att lära sig en linje som man känner sig någorlunda komfortabel med.
Sedan ligger ju tjusningen i, att utifrån den linjen testa lite olika varianter och se vilka justeringar av den som behövs för ens egen bil och körstil.
För mig känns Scuderiaspåret som en bra utgångspunkt för detta.
_________________ Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

14 Okt 2005 12:19
John Kjellsson skrev: |
Lite kul att den nyare M3:an inte hade så mycket mer resurser motormässigt mot den äldre e36:an |
Jag sätter en peng på att kamerabilen är rensad och möjligen trimmad. Tycker inte det låter som en "vanlig" gatbil, eller?
_________________ Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

14 Okt 2005 12:46
John Kjellsson skrev: | Kul filmer! Jag börjar mer och mer inse att en kurs på ringen nog inte vore så dumt trots allt. Imponerande hur fort det går att åka på vissa ställen Men det är klart att väldigt lite trafik gör att man vågar hålla tempot uppe.
I första filmen ........ visar första bilen sportautospår? Jag åker nog mer som bilen som filmar (tror jag?) lite vidare spår. Men filmen kan ställa till det, när man ser hur bilen rör sig så ser det rätt yvigt ut men det är säkerligen inte samma känsla för föraren.
Lite kul att den nyare M3:an inte hade så mycket mer resurser motormässigt mot den äldre e36:an (jag har en sån ) men sen förvånare det ju inte en om man senare får se en film med en M3 e30 filmandes en M3 e36 jagandes en M3 e46
/ John |
Jag tycker tvärt om, inte går det särskilt fort runt. I synnerhet inte då det är helt fritt varv. Inte var det heller meningen med detta varv att det skulle gå fort tror jag. Men som du säger så tycker jag oxå bilen rör sig lite hit o dit. Kanske ser det bara så ut, eller som jag tror så kan det lätt bli när man ska visa spår för någon, håller man igen så får jag känslan av att det är svårare att hålla spåret. Just för att farten är lägre än man är van vid, samtidigt så känner man väl efter lite extra och kanske känner ähh här blev lite fel och korrigerar bilen lite för att efterföljande ska just se, därför kanske ser det lite hit och dit ut,
Sedan kan man ju inte dra några slutsatser av de olika bilarnas farter motorer o s v. Meningen med filmen var ju att vi skulle se spår, det hadde ju inte gått om den främre bilen kört ifrån den bakre
Ps, jag har bara sett filmen högst upp, som jag tolkade det var det den som visade ideallinjen. Filmen lastlap har jag inte sett Ds
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

14 Okt 2005 12:53
Peeter skrev: | RS6 skrev: | Detta är beviset på att man får ta detta med idealspår för vad det är. Lika många som visar idealspår, lika många olika spår visar de.
Samt varför ligger han inte längst ut på höger sida inför swedenkrutz Där om någonstans måste man ju utnytja hela banan om man ska få med sig fart. Det finns fler partier som är lite udda tycker jag.
Nu kommer säkert någon ta reda på att det är Horst som kör detta varv, men jag står fast i min åsikt ändå  |
Jag reagerade precis som du, Gaute!
Han som kör före och visar spår i den första filmen, kör mer som om det vore race.
Min egen inställning till ideallinjen är, att det känns tryggt att lära sig en linje som man känner sig någorlunda komfortabel med.
Sedan ligger ju tjusningen i, att utifrån den linjen testa lite olika varianter och se vilka justeringar av den som behövs för ens egen bil och körstil.
För mig känns Scuderiaspåret som en bra utgångspunkt för detta.  |
Peeter, som du säger Scuderis spåret är en jätte bra utgångspunkt! om vi ska tolka ovan som Sport autos idealspår, så kör jag gärna deras framför scuderaians i just hatzenbach(från t13 ner igenom hela hatzenbach) i övrigt väljer jag nog scuderian till i vart fall ca 75 procent av banan, resten kör jag mitt eget spår
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

14 Okt 2005 13:19
Anders Jonsson skrev: | Jag sätter en peng på att kamerabilen är rensad och möjligen trimmad. Tycker inte det låter som en "vanlig" gatbil, eller? |
Pytteliten bild på kamerabilen:
Tycker det ser ut att sitta bur i den, så förmodligen har inredningen åkt ut.
Edit: länk till vad jag förmodar är orginaltråden: http://www.bmw-drivers.de/ftopic16483.html
Innehåller iofs ingen info om hans bil men lite kommentarer ang. det hela. På tyska naturligvis.
_________________ Anders Dauner
|
TURN 5
Danmark
Här sen Sep 2004

14 Okt 2005 16:00
Lidt ærgeligt i film 2 med "GPS aufgesteigen"
Det er selvfolgelig ingen kunst at kore ligeud (bortset fra angstkurve),
men topfarten havde været sjov at se.
Er det mon bevidst? Kan der være en grund til dette?
_________________ René Larsen
|
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Trådstartare

16 Maj 2006 07:46
_________________ P e t e r D e g e r m a n
|
|