Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vevlagerras skräckbilder
1, 2   >>
14420 besök totalt
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
Vevlagerras skräckbilder

Skruvar på en kundbil, en V70 2,4T -01 som det knackade lite i motorn..
Jag vart inte så förvånad varför det knackade när jag lossade vevstaksöverfallen och lagerhalvorna trillade ut, vevstaken glappade nån milimeter på vevaxeltappen
Kan tillägga att denna spisen ej kommer att renoveras

Volvolager vs. beg M5 lager:





Överfall som blivit utsatt för en del stryk



Inte alltför fin vevaxeltapp



Glimrar vackert i oljefilterkoppen



Likaså i avtappningstråget



Det värsta jag sett..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tja det är inte en Vobblo för intet tillomed vevstaken vobblar

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
CI
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Ser inte bra ut! Lagren som jag plockade ut från min golf 16v motor var dock värre!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har sett lager där ena lagerhalvan har börjat vandra in på andra lagerhalvans utrymme.. De var inte vackra

Dom du har ser fina ut i jämförelse

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1162



Men varför?

oljetorrt?
Konstant övervarv?
Volvo brukar göra så?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oneYet skrev:
Men varför?

oljetorrt?
Konstant övervarv?
Volvo brukar göra så?


Exakt, kunde vara lite småintressant att veta då jag själv äger en V70 2,4T -02

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Det där var väl ingenting så här såg mina ut efter oljepumpens reducering hängde sig öppen.


Det är två lager halvor till vänster och två som klarade sig till höger.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Att såna saker kan hända på en rejsbil kan jag förstå av olika anledningar
Jag är mer nyfiken på varför en bruksis från 01 drabbas.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Superswift skrev:
Att såna saker kan hända på en rejsbil kan jag förstå av olika anledningar
Jag är mer nyfiken på varför en bruksis från 01 drabbas.


Som det ser så är väl inte oljebytena skött när det är så mycket avlagringar innuti motorn.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Brorsan förklarade att bilen hade körts med trasig / ev bortplockad oljepump några mil...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3027



Snyggt. Oljetryck brukar vara trevligt

Det värsta jag har sett är på Mickes Pontiac Fiero motor.
Ett vevstakslager hade nötts ner till små folieliknande bitar som hade vandrat ner i tråget. Sedan när lagret var borta hade staken nött mot veven tills raset var ett faktum

Måste nog ta och dokumentera det vid tillfälle

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



vadå värsta..

det var ju inte enns blått..

när lagret är borta, veven är blå halvvägs till ramlagren, vevstaken blå.

kolven har slagit itoppen för att de spelet är lite stort då har du ett ras..! =)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1826



Sådär såg ett vevlager ut (var helt utplattat) i matans rekordmotor efter bara ett tiotal sekunder med oljeskum. Hade för lite olja i och sen börja det låta som en disel efter någon minut fullgas, rätt amatörmässigt alternativt otur, hur man nu vill se det.

_________________
Markus Ålind
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
oljepumpen hade pajat nere i tyskland, sen hade de kört hem bilen med kass oljetryck.
Lagerhalvorna har snurrat hej vilt runt vevaxeltappen, det är helt uppätet inne i vevstaken, de låsspåren som klackarna på lagerhalvorna (som har funnits där en gång i tiden) ska låsa mot är helt nerkörda.
Anliggningsytan på staken och överfallet där bultarna sitter är totalt sönderbankat, stora skåror i staken.
Vevaxeln är likadan, skåror som är tiondelar djupa, fullt med flisor i oljetråget m.m m.m

Idag hämtade jag en annan motor + turboaggregat.
Plockade ner skrotet och har delat motor-låda samt börjat montera ihop den nya spisen med grenrör från den gamle, ny turbo m.m..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
LuddeR skrev:
vadå värsta..

det var ju inte enns blått..

när lagret är borta, veven är blå halvvägs till ramlagren, vevstaken blå.

kolven har slagit itoppen för att de spelet är lite stort då har du ett ras..! =)


Kolven slår inte i toppen på en volvo turbo motor för att vevstaken glappar några milimeter.

Däremot så har jag ju gjort det på min M6-a.....

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Ja utan olja så funkar det ju inte så länge.

Vet bilar på jobbet där stakarna tittat ut genom blocket för att det blivit så stora glapp i lagren. Men det är ju inte så konstigt när en polis drar iväg i full fart utan olja i motorn. Det värsta jag varit med om på jobbet var när jag kom tillbaka efter en veckas semester och dom klagade på att det lät lite konstigt om motorn, en v70 99 glt, det gick i 3.6liter olja! Den motorn mådde inte så bra

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



bara för att niklas ska vara värre än krille så ska jag vara värst!

motor från honda civic 88 1,6 16v. jag och tjejen drar till värmland från sthlm och motorn börjar låta dåligt men vad fan gör man? bilen kostar endå bara 10kkr och det knackar bara minimalt. efter 64 mil och nästan hemma (2 mil kvar) så låter den helt plöttsligt brutalt sämmre på bara ett par sec. sedan smäller det till på motorvägen under huven. delar och olja flyger överallt och det är bara att stanna.

vevaxellagret hade vridigt sig så att vevstakslagret inte fick olja längre. överfallet till den staken hittade jag aldrig då den nog ligger på E18 än idag. Observera beadplaten, observera att lagret fortafarande sitter kvar i staken och att den knäcktes ett par ggr innan den gick av! motorn va fö helt org förutom avgas och filter. Oljepump och alla andra lager va som nya förutom de som va närmast den exterma värmen som uppstod...









mvh C PS: motorn gick för egen maskin efter detta me! körde in bilen i polarens garage för att riva...

_________________
Christian Lange
458
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487


Trådstartare
muahaha den var fin , men varför riva den? det är ju ändå sopor alltihop ändå..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



man kan ju inte skrota en motor och hivva in en annan innan man vet vad som gick åt hel#"¤te?

tog ju bara 30 min för mig och tjejen och riva helt så... kul va det dessutom! upptäcksfärd i en motor med överraskningar i!

citat "titta vad jag hittade gubben! här ligger din stake!"

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Jösses vilka ras, hur bär ni er åt grabbar? ;p
Synd att jag inte tog bilder på när min kartmotor rasade. Det var en riktig masaker det. Vevstaken knäckt, kolven fanns inte kvar överhuvudtaget. Den var totalt pulveriserad, fodret och portarna såg ut som de blivit blästrade med stenkross modell stora stenar. Reedventilen var krossad och bitar av vevstaken hade krossad spjället i förgasaren och orsakat två grövre hack i förgasaren. Nållarna från kolvbults lagret låg i ljuddämparen tillsammans med mer bitar av vevstaken. Det som fanns kvar av vevstaken stak ut som en kniv ur vevhusets undre sida.
Vad orsakade nu detta? Shimsen som håller vevstaken i mitten av vevaxeln hade fallerat och därav började vevstaken att flytta på sig och "gräva" ur vevhuset och sen gick det ena efter det andra åt h*****e. När det dessutom snurrar på 22k rpm gör det ju inte saken bättre.
Det lät ungefär som en mixer fast innehållet var något mer metalliskt Det är i sådana stunder man önskar man hade en kamera så man kunde spara det som ett minne, även om det var ett mindre roligt minne iom att det var mitt i en final och man låg på 3e plats och slogs om pallen >

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Får man inte bonuspuäng om det skedde på banan???

fick denna present av Paris-kurvan på mantorp i fjol

Resterna av treans vevlager ligger i tråget...

/ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Bilder o videos
Vevlagerras skräckbilder
1, 2   >>
14420 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande