| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga egna uprights, kan det funka?? Bild på ritning!
|
4 besök senaste veckan (4734 totalt) |
|
Bygga egna uprights, kan det funka?? Bild på ritning!
Hej! Ändrar tråden lite eftersom Volvo-prylarna som jag blev tipsad om inte ens existerar. Nu handlar den om att bygga egna istället. Mvh Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Bilder kan du hitta på vårat forum. www.300power.com finns i flera projekttrådar bla. i Freedos fotoalbum.
Frågar du där så har säkert någon även bättre bilder på det. _________________ Emil Rehnfors |
|
Var på skroten här om dagen... 340 och uprights kan ju knappast användas i samma mening. Kollade även på 360 men det fanns inget där heller tyvärr.
Får bli till o leta vidare. Gissar på att det får bli Bmw-delar som var tänkt från början. Tänkte bara att Volvo-grjer borde vart viktmässigt lättare, lättare att få tag i och billigare. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
|
Hittade det här företaget för ett tag sedan (ligger i Portugal):
www.lusomotors.com Jag mejlade om priser etc och fick följande svar för ett par dagar sen: "We are finalizing the tests to our Uprights and Hubs. The production will start as soon as we have the final results. I think that all this procedures will be complete in a few weeks time, but I will contact you as soon as I have more news. About prices, I can't tell anything about them now, but I will have the final prices in a couple of weeks. We've planed to have all of this ready long time ago, but there were lots of things to work on and there were some delays. As we have many orders for these products, we hope to be able to send the first sets of Uprights/Hubs to clients at least until the end of November/mid December. once the production starts, there will be no more delays. Regarding the dimension questions, there are some detailed drawings in our web page." Kvaliten är ju svårt att uttala sig om, men priset borde kunna bli lägre än från england /Johan _________________ Johan Lekås |
|
Hej!
De engelska ser inte dumma ut, men de kostar ju en del. £1500 är nog lite för mycket för mig. Dom portugisiska såg ju inte heller dumma ut, och är säkert billigare... men jag har en liten fråga, som kanske är dum men.. om man ska använda deras uprights där bak, vad hindrar dem från att vrida sig? Vet inte om jag missat nåt. Jag har inga planer på 4-hjulsstyrning iaf
//Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Efter ett nytt besök hos experten så fick jag ett annat tips om vad man kan göra.
Bygg dina egna uprights på ett enkelt sätt men med en väldigt stark konstruktion. Efter en liten förklaring åkte jag hem och gjorde en ritning på vad jag tror han menar:
2 koniska lager monteras från varsin sida och låses med låsringar. Mellan bärarmsinfästningarna är det 250mm enligt ritningen. Röret som ska innehålla lager är: 100mm utvändigt 80mm invändigt 150mm långt På huvudröret svetsas 2st rör av 30mm dia. och utanpå dessa svetsas, så att säga, 2 koner för att styva upp hela konstruktionen. Nu vill jag gärna ha lite kommentarer både på idén i sig och hur konstruktionen skulle funka enligt min ritning. Undrar även hur man ska lösa det med bromsoks-infästningar. Kan man bara svetsa fästen? //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Här är en bild på en av mina som jag byggde av 5 mm plåt och ett fyrkants rör. Lager lägerna som jag skruvar fast i uprighten kommer från ford scorpio.
|
|
Den där såg rejält stadig ut. Vad väger den på ett ungefär?
Själv hade jag tänkt att bygga den i Alu men det kanske är för klent... Har du byggt den efter någon föregångare eller har du gjort konstruktionen med alla mått helt efter eget huvud? Har du en komplett Ford-drivlina? Jag har planerat att använda Bmw drivaxlar mm... antar man får utgå lite från dom grejerna när man ska bestämma hur resten av hjulupphängningen ska se ut. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Vet inte vad dom väger, tänkte aldrig på att väga dom.
Måtten är en blanding mellan eget och en skiss på en seven bil jag hadde i cad som det gick att få ut måtten mellan centrum på navet och hålen. Sök i locost delen här på rejsa så tror jag att det ska finnas en länk till dom cadfilerna ev kan även bakaxelns ritningar ligga och skräpa i bland dom, var så längesen jag la upp dom så jag kommer inte riktigt ihåg vad det var. Är bara drivaxlarna, diff, bromsar och nav jag tog från ford resten är fiat i drivlinan. Här är hela bakaxeln, skulle säkert gå att bygga betydligt lättare. |
|
Smidigast vore nog att plocka en hel hjuluppängning från en Bmw... eftersom jag ska ha drivlinan från Bmw.
Men jag vill gärna bygga så mycket som möjligt själv. Blir så få kompromisser som möjligt då, och det är ju lika bra när man ändå ska bygga om så mycket. Någon som känner sig manad att kommentera konstruktionen jag har ritat upp? //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Jag tror (utan att ha någon erfarenhet själv...) att det inte är något fel på principen (se tex bild nedan). Det svåra är att välja rätt mtrl, dimensioner och hopfogningsmetod. Jag har kommit fram till att om jag ska göra egna uprights så behöver jag ta till så stora säkerhetsmarginaler att en eventuell viktbesparing blir liten jämfört med befintliga alternativ. Dessutom är det en del jobb. Men har man inga bra befintliga alternativ så...
Bilden är från http://www.billzilla.org/newrcar.htm mvh Johan _________________ Johan Lekås |
|
Håller med om säkerhetsmarginalerna...
om man ska bygga eget ska det inte finnas några tvivel om att det ska hålla. T ex som på bilden du lagt upp... Jag skulle inte köra runt med dom svetsarna till broms-fästena Tur att man innehar licens på tig
Har du hört nåt mer från Lusamotors förresten? //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
|
Hittade precis det här:
Fler bilder på: http://www.stuart-taylor.co.uk/produ Ser tilltalande lätt och enkelt ut. Verkar väl tveksamt om Bilprovningen godkänner MC-bromsar dock trots låg vikt på bilen (eller vad säger therealpinto?) Johan _________________ Johan Lekås |
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga egna uprights, kan det funka?? Bild på ritning!
|
4 besök senaste veckan (4734 totalt) |

