Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3, ... 114, 115, 116   >>
483 besök senaste veckan (944971 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det ser riktigt bra ut Tegis!
Ser fram mot fler bilder på maskin och bakaxel.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ska försöka knäppa lite bilder på motorns placering i bilen ikväll, bakvagn finns det ännu ingen. Men har beställt vattenskurna delar för att svetsa 4-link av. Första Edition blir med Volvo 1031-axel. Förhoppnigsvis så får jag ner vikten så pass mycket på bilen så den ska hålla. Det vore underbart att hamna på 1050-1100kg raceready.

har även tänkt flytta bak stolar och förlänga rattstång och sådant just för viktfördelningen. Även vattenkyl kommer monteras i bagage för att gyna vikt/plats. Då med riktiga Nasa-scoop i bakluckan.

Kardantunneln och en del av torpeden ska skäras bort och ersättas med en ny i Glasfiber/kolfiber/aluminum, vill dock ha nån slags sprängmatta runt svänghjulet. Men den nya kardantunneln ska vara demonterbar så man lätt kan göra service och komma åt lådan. Självklart ska tunneln stadgas upp med rör-skelett under. Anledningen från början är att växelåda och downpipe från turbo och wastegate inte får plats helt enkelt. Som det ser ut nu så kommer jag inte behöva sänka motorn något mer än som den ligger direkt på framvagnen, det beror lite på i vilken höjd utgående axel hamnar.


Så är planen nu iaf. Det kommer säkert ändras

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Många nya idéer efter Skåneturen?

Riktigt fräckt bygge måste jag säga! thumbs up

Mvh Patrik

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Ska försöka få upp lite nya bilder ikväll, håll till godo!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tegheim skrev:
Ska försöka få upp lite nya bilder ikväll, håll till godo!


Götters!

/ae, wankelfantast!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Så förbryllad jag var. Jag vet att brorsan plockat isär din motor och att den såg bra ut invändigt, han har inte nämnt att han arbetat med den.

Tänkte följaktligen när jag såg bilden på motorn i Volvon att hur i h-e?
Motorn var ju inte ens målad, fast nu vet jag. Brorsan har ju lånat ut sin motor till dig för att du ska ha nå't å måtta efter.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!

Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats





Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96



Torpeden på insidan rensad



Rensad instrumentpanel



Den startar ju inte!!! Öppet köp??



Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?!



Här ska vi kapa för att lådan ska få plats


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
combat skrev:
Så förbryllad jag var. Jag vet att brorsan plockat isär din motor och att den såg bra ut invändigt, han har inte nämnt att han arbetat med den.

Tänkte följaktligen när jag såg bilden på motorn i Volvon att hur i h-e?
Motorn var ju inte ens målad, fast nu vet jag. Brorsan har ju lånat ut sin motor till dig för att du ska ha nå't å måtta efter.


Stämmer bra det! Måste ju ha nåt att testa på

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



vad väger en sådan wankel motor???
hur mycket längre bak hamnar det mot org motor i volvon??
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
vad väger en sådan wankel motor???
hur mycket längre bak hamnar det mot org motor i volvon??


Vet inte vad motorn väger faktiskt. Vet inte heller hur pass långt bak en vanlig B20 sitter, hade ingen i bilen när jag köpte den...

Det enda jag vet är att Wankeln hamnar exakt där jag vill ha den...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Bert Svensson skrev:
vad väger en sådan wankel motor???
hur mycket längre bak hamnar det mot org motor i volvon??

Ett vanligt 13B motorblock väger ungefär 100 kg. Eftersom 20B enkelt uttryckt är en 13B med en extra rotor/rotorhus borde vikten öka med ca 50%. Fast det är inte riktigt sant för den är bara en "extra" gavel så vikten är lite lägre än det....
En uppskattning är därför att blocket väger runt 130 kg! Sen tillkommer insug, avgasgrenrör, turbo mm.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Bert Svensson skrev:
vad väger en sådan wankel motor???
hur mycket längre bak hamnar det mot org motor i volvon??

Ett vanligt 13B motorblock väger ungefär 100 kg. Eftersom 20B enkelt uttryckt är en 13B med en extra rotor/rotorhus borde vikten öka med ca 50%. Fast det är inte riktigt sant för den är bara en "extra" gavel så vikten är lite lägre än det....
En uppskattning är därför att blocket väger runt 130 kg! Sen tillkommer insug, avgasgrenrör, turbo mm.


den mittgaveln med lager i väger nog mer än en vanlig gavel... men 130-150kg stämmer nog bra...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Banana_Man
Visby
Här sen Aug 2005
Inlägg: 38



ser ut som ett bra projekt och du har ordnat en bra motor till det hela, hade du tänkt köra någon tävling med den och i så fall vilken, annars så är det bara att gratulera och önska lycka till.

_________________
Niklas Nilsson

Volvo 142 bantaxi
BMW 528i -84
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Banana_Man skrev:
ser ut som ett bra projekt och du har ordnat en bra motor till det hela, hade du tänkt köra någon tävling med den och i så fall vilken, annars så är det bara att gratulera och önska lycka till.


Tackar ödmjukast, motorvalet var ju mer självklart än karossvalet

Tävling blir det väl till o från jobbet ibland... hehe...

Har väl tänkt att köra nån repa på strippen och kanske svänga nåt varv runt banan oxå, men det är en gatbil.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Banana_Man
Visby
Här sen Aug 2005
Inlägg: 38



ja motorvalet är det ju inte något större fel på.

det skulle va kul att höra hur det går på banan och så också.

_________________
Niklas Nilsson

Volvo 142 bantaxi
BMW 528i -84
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Banana_Man skrev:
ja motorvalet är det ju inte något större fel på.

det skulle va kul att höra hur det går på banan och så också.


Jag att testa banan är ju ett av målen med bilen, sen ha man även blivit biten av dragracingdemonen. Men bilen ska försöka uppfylla lita av alla krav. Första säsongen kommer jag åka med originalgeometri på framvagn förutom sänkning, Rally-setup vad det gäller fjädrar och dämpare. Sitter Bilstein på. Bakvagn kommer bli 4-link för fästets skull i rattlåsrally, men den kommer inte bli så extremt hård så att det inte går att svänga med den. Exempel på detta är ju Hilmersson som tar sig runt banan med 4-link.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fast jag tycker ändå att du skulle ta och fixa lite med framvagnen redan nu. Visst det tar lite extra tid och kanske även lite pengar men det kan vara värt det. Så mycket jobb behöver det dessutom inte vara!
Gör du det innan du regbesiktar den som ombyggt fordon så kan du göra det lagligt. Skulle du senare sätta igång med att t ex göra egna bärarmar eller flytta infästningspunkter så är ju faktiskt bilen olaglig igen. Å syftet med att bygga på 140 istället för RX7 är ju just för att du ska få den laglig...
Får du det inskrivet i pappren redan från början att framvagnen är modifierad eller t o m har egna bärarmar så kan du ju modifiera lite på egen hand utan att någon märker det (även om det egentligen inte är tillåtet ).

Det samma gäller bakaxeln. Fast där är ju risken mindre att bli upptäckt eftersom den blir registrerad med annan bakaxeln än orginal redan i sitt första utförande (om än med 1031 istället för Chrysler 8 3/4").

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Banana_Man
Visby
Här sen Aug 2005
Inlägg: 38



låter som att det kommer bli bra, jobba på. thumbs up

_________________
Niklas Nilsson

Volvo 142 bantaxi
BMW 528i -84
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Igår va man ute i garaget och kapade och måttade och blev knäpp... Pallade upp bilen så den står i vinkel mot golvet o tröskeln, plockade bort fjädrarna och lekte med domkraften för att hitta hur hög bilen ska bli, eller ska vi säga låg...

La även i motorn igen efter att jag kapat ihop med växellådan, de kommer nog bi great!











_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Längesen man uppdaterade... har massa fler bilder på bygget av 4-link, men såhär ser det ut nu...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



snygg bakaxel.. samma färg som jag hade på min gröna 240.. synd att jag krashade sönder den..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
<<   1, 2, 3, ... 114, 115, 116   >>
483 besök senaste veckan (944971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande