Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3, ... 114, 115, 116 >> 483 besök senaste veckan (944971 totalt) |
Ska försöka knäppa lite bilder på motorns placering i bilen ikväll, bakvagn finns det ännu ingen. Men har beställt vattenskurna delar för att svetsa 4-link av. Första Edition blir med Volvo 1031-axel. Förhoppnigsvis så får jag ner vikten så pass mycket på bilen så den ska hålla. Det vore underbart att hamna på 1050-1100kg raceready.
har även tänkt flytta bak stolar och förlänga rattstång och sådant just för viktfördelningen. Även vattenkyl kommer monteras i bagage för att gyna vikt/plats. Då med riktiga Nasa-scoop i bakluckan. Kardantunneln och en del av torpeden ska skäras bort och ersättas med en ny i Glasfiber/kolfiber/aluminum, vill dock ha nån slags sprängmatta runt svänghjulet. Men den nya kardantunneln ska vara demonterbar så man lätt kan göra service och komma åt lådan. Självklart ska tunneln stadgas upp med rör-skelett under. Anledningen från början är att växelåda och downpipe från turbo och wastegate inte får plats helt enkelt. Som det ser ut nu så kommer jag inte behöva sänka motorn något mer än som den ligger direkt på framvagnen, det beror lite på i vilken höjd utgående axel hamnar. Så är planen nu iaf. Det kommer säkert ändras _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Så förbryllad jag var. Jag vet att brorsan plockat isär din motor och att den såg bra ut invändigt, han har inte nämnt att han arbetat med den.
Tänkte följaktligen när jag såg bilden på motorn i Volvon att hur i h-e? Motorn var ju inte ens målad, fast nu vet jag. Brorsan har ju lånat ut sin motor till dig för att du ska ha nå't å måtta efter. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!
Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96 Torpeden på insidan rensad Rensad instrumentpanel Den startar ju inte!!! Öppet köp?? Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?! Här ska vi kapa för att lådan ska få plats _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Stämmer bra det! Måste ju ha nåt att testa på _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Vet inte vad motorn väger faktiskt. Vet inte heller hur pass långt bak en vanlig B20 sitter, hade ingen i bilen när jag köpte den... Det enda jag vet är att Wankeln hamnar exakt där jag vill ha den... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Ett vanligt 13B motorblock väger ungefär 100 kg. Eftersom 20B enkelt uttryckt är en 13B med en extra rotor/rotorhus borde vikten öka med ca 50%. Fast det är inte riktigt sant för den är bara en "extra" gavel så vikten är lite lägre än det.... En uppskattning är därför att blocket väger runt 130 kg! Sen tillkommer insug, avgasgrenrör, turbo mm. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
den mittgaveln med lager i väger nog mer än en vanlig gavel... men 130-150kg stämmer nog bra... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
ser ut som ett bra projekt och du har ordnat en bra motor till det hela, hade du tänkt köra någon tävling med den och i så fall vilken, annars så är det bara att gratulera och önska lycka till.
_________________ Niklas Nilsson Volvo 142 bantaxi BMW 528i -84 |
||||
Tackar ödmjukast, motorvalet var ju mer självklart än karossvalet Tävling blir det väl till o från jobbet ibland... hehe... Har väl tänkt att köra nån repa på strippen och kanske svänga nåt varv runt banan oxå, men det är en gatbil. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Jag att testa banan är ju ett av målen med bilen, sen ha man även blivit biten av dragracingdemonen. Men bilen ska försöka uppfylla lita av alla krav. Första säsongen kommer jag åka med originalgeometri på framvagn förutom sänkning, Rally-setup vad det gäller fjädrar och dämpare. Sitter Bilstein på. Bakvagn kommer bli 4-link för fästets skull i rattlåsrally, men den kommer inte bli så extremt hård så att det inte går att svänga med den. Exempel på detta är ju Hilmersson som tar sig runt banan med 4-link. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Fast jag tycker ändå att du skulle ta och fixa lite med framvagnen redan nu. Visst det tar lite extra tid och kanske även lite pengar men det kan vara värt det. Så mycket jobb behöver det dessutom inte vara!
Gör du det innan du regbesiktar den som ombyggt fordon så kan du göra det lagligt. Skulle du senare sätta igång med att t ex göra egna bärarmar eller flytta infästningspunkter så är ju faktiskt bilen olaglig igen. Å syftet med att bygga på 140 istället för RX7 är ju just för att du ska få den laglig... Får du det inskrivet i pappren redan från början att framvagnen är modifierad eller t o m har egna bärarmar så kan du ju modifiera lite på egen hand utan att någon märker det (även om det egentligen inte är tillåtet ). Det samma gäller bakaxeln. Fast där är ju risken mindre att bli upptäckt eftersom den blir registrerad med annan bakaxeln än orginal redan i sitt första utförande (om än med 1031 istället för Chrysler 8 3/4"). _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Igår va man ute i garaget och kapade och måttade och blev knäpp... Pallade upp bilen så den står i vinkel mot golvet o tröskeln, plockade bort fjädrarna och lekte med domkraften för att hitta hur hög bilen ska bli, eller ska vi säga låg...
La även i motorn igen efter att jag kapat ihop med växellådan, de kommer nog bi great! _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Längesen man uppdaterade... har massa fler bilder på bygget av 4-link, men såhär ser det ut nu...
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
snygg bakaxel.. samma färg som jag hade på min gröna 240.. synd att jag krashade sönder den..
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3, ... 114, 115, 116 >> 483 besök senaste veckan (944971 totalt) |