Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3 ... , 114, 115, 116 >> 157 besök senaste veckan (943769 totalt) |
Ja, okej. Har aldrig haft en tanke på ABS faktiskt. Uprightsen lämnar en del att önska ändå så jag kör på dessa och testar, så får jag uppgradera dem senare. Då kan man ju ha ABS i bakhuvudet. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Krängningshämmare, rekommenderas/krävs det på alla fordon, eller bara om man har höga ambitioner inom banracing?
Vet ju att det sitter på de flesta personbilar, men tänkte om man MÅSTE ha det, och isåfall hur stadiga? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Det är inget problem att fixa. Bak är det extremt gott om plats till och med.
Tänkte bara om det var ett krav för att få bilen godkänd. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
En del sjuttiotalsgolfar med liten effekt i motorn hade EJ krängningshämmare från fabrik, det fanns till en början endast på GTI-modellen med betydligt mer effekt. Men om dessa regler kommer gälla i ditt fall vad avser ombyggt/amatörbyggt? och troligen hög effekt låter jag vara osagt. _________________ Roland Johansson |
||
Kränghämmare är inget krav, man kan ju få bilen att fungera bra ändå. Men jag brukar rekommendera att man bygger för det, just för att kunna justera balansen i bilen, och för att kunna köra med lite mjukare fjädrar om man vill, utan att det kränger för mycket.
Det är enklare att koppla ur krängaren om den inte behövs, än att bygga dit den efteråt... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Min tanke har hela tiden varit att ha krängare både fram och bak, relativt enkelt till och med. Men tanken slog mig just om det var nödvändigt.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Har fortsatt tillverka delar till främre hjulhubbar som ska passa min BBS-fälgar med centrummutter.
21.8kg stång material uppe för första körningen. Första tempot färdigt. Detta är lagerläget. Grovkört sida 2, det blir en del materialåtgång! Sidan emot fälgen färdigt i svarven. Höger- och vänster-gängat såklart. Nere på 2.35kg redan. Nu ska det borras och lättas. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
|
||
|
||
3D-printning
Jag har i brist på tid i verkstaden kört desto hårdare med min 3D-skrivare som jag köpte. En billig Wanhao Duplicator i3 Version 2. Visste inte om jag skulle tycka det var roligt så lade ribban ganska lågt. Men det är väldigt kul! Har Cadat av min AutoVerdi-pump, och printar nu en mockup att kunna slänga runt i motorutrymmet utan att vara rädd om den. Gjorde även en egen modell av ett bakstycke, passade ju bra att testa det här. Printade även ut mitt torrsumpstråg i 30% storlek. 3 olika storlek på avgasport till motorn Ett spjällhus som fungerar. Och lite annat smått och gott. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Igår fick jag även gjort det sista på mina hjulnav. Fräsning och borrning, sedan monterade jag hjullagren och snabbt på bilen. Första gången BBS-fälgarna hänger på bilen, och alla mått verkar stämma! Nu har behållt min breda framvagn, men fortfarande samma spårvidd. Hade inte varit möjligt med adapters, så jag är helnöjd!
In i frysen så de krymper tillräckligt. Monterat och på plats på bilen! Har även 3D-printat en styrarm till var sida för att kunna testa vinklar innan jag tillverkar den riktiga. Behändigt! Har inte fräst nyckelvidd på muttrarna ännu, men det går att dra fast dem för hans sålänge. Åker inte så långt i garaget. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Fint resultat med 3D-printern.
Har själv en fast moddad till 1mm munstycke. Går fort som attan att skriva men kvaliteten har ju fått lida lite |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Det går sakta. Familj och jobb tar den mesta tiden. Men jag längtar tillbaka till lite skaparglädje 👍 _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Tack, snart så ska jag nog hinna med att stressbygga lite 👍 _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3 ... , 114, 115, 116 >> 157 besök senaste veckan (943769 totalt) |