Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO - 89
4319 besök totalt
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Hej efter att ha suttit här otaliga gånger o dreglat över alla fantastiska
projekt, så tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga ut mitt också.
Projektet är en Isuzu ( Lotus ) Piazza turbo -89 m 11000 mil på mätaren
Det som ska göras är o laga rost thumbs down , lack med ev färg byte har inte bestämt mig än på den punkten.
Byta stolarna mot nå mer grepp vänligare , mer mos i maskinen (145 hästar är inte mycket och skryta över), har varit i kontakt med en välkänd firma i Gävle ang nya tryckrör och lite annat i alu .
Vad är tanken då med bilen, en rolig svänga bil i första hand ( Lotus inblandad ) sen gärna en lagom snabb
och billig hobby bil att åka på träffar i sommar med. Största problemet just nu är och hitta delar har hört att det ska gå och få tag på saker från UK så jag håller på och kollar upp det.
Just nu står hon i garaget och väntar på nya pinnbultar till grenröret samt nya packningar och så blir det väl veckan ut, sen ska jag byta garage så jag kommer igång med resten. Blir till och åka trailer för henne då.
Uppdaterar med bilder allteftersom, här är lite bilder hur hon såg ut vid hemkommsten .

[/img]



Ja jag vet bucklan på skärmen sak bort har best nya skärmar

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472



kul med lite andra bilar än BMW och Porsche!

thumbs up

Var faktiskt på väg att köpa en dylik bil för en massa år sedan......

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag har en liten förkärlek till Piazzan iom en kompis far var återföräljare för Isuzu
i Gävle på slutet av 80-talet , kommer ihåg hur vi gled ner på våra trimmade moppar
och satte oss bakom ratten och torrkörde Piazzan i många mil . Skämt o sido så var
det nog för Lotus märket på bilen som vi dregla över. Gillar verkligen väghållningen
det lilla jag kört . Ställdes av på en gång inför renoveringen, kommer iof aldrig
och få smaka vägsalt nå mer.

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



kul grej.
kan inget om denna modell så:
vilka hjul driver åkdonet framåt?
vad är det för motor i den?
något som skiljer den från mängden? (menar alltså någon speciell egenskap, ex vridstyv)

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Heltufft
Har funderat på en sådan otaliga gånger, den dåliga tillgången på reservdelar har alltid fått mig på andra tankar
Hoppas det går vägen för dig dock, vore kul att se en sådan åka omkring på våra svenska banor
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Karl Birgander skrev:
kul grej.
kan inget om denna modell så:
vilka hjul driver åkdonet framåt?


http://en.wikipedia.org/wiki/Isuzu_Impulse

The Isuzu Impulse was a small sporty 3-door hatchback sold from 1983 through 1992. The Impulse was originally a rear wheel drive car, but it made the switch to front wheel drive with the 1989 introduction of the second-generation Impulse. The second-generation Impulse was the basis for the more successful American Geo Storm, and the engine of the second-generation was shared with the modern Lotus Elan.

1983

The first Impulse was a 3-door hatchback based upon General Motors' T platform. Debuting in 1982 for the 1983 model year, the Giugiaro-designed hatchback used either a 110 hp (82 kW) 127 ft.lbf (172 Nm) 2.3 L (2254 cc) I4 or a 2.0 L (1975 cm3) turbo engine which produced 140 hp (104 kW) and 133 ft.lbf (180 Nm). 5-speed manual and 4-speed automatic transmissions were available. The Impulse also received a special suspension tuned by Lotus for model years 1988 and 1989. The Impulse was also known as the Isuzu Piazza outside of the US, and badged as the Holden Piazza in Australia.


1990

The second-generation Impulse debuted in 1989 for the 1990 model year. It was a 2+2 design with semi-concealed headlights and was available with front wheel drive or all wheel drive with center and rear viscous differentials. The suspension was all-independent with MacPherson struts in front and a multi-link system in back. The Impulse used a DOHC 1.6 L (1588 cm3) I4 engine which produced 130 hp (97 kW) or, in turbo form, 160 hp (119 kW). Since the Impulse weighed just 2400 lb (1090 kg), the turbo engine and all wheel drive combined gave excellent performance.

General Motors, who owned nearly half of Isuzu, also owned Lotus Cars at the time. The Lotus Elan got the Impulse's engine, and in exchange, the Impulse got Lotus suspension tuning. This included a passive rear wheel steering system which adjusted the toe of the rear wheels with a clever bushing compression design.

The base 1.6 L engine was replaced with a stroked (by 11 mm to 90 mm) 1.8 L (1794 cm3) version in 1992. This larger powerplant was good for 140 hp (104 kW) and 125 ft.lbf (169 Nm). Sales remained poor, and the company dropped the model in 1992. The Impulse was also sold as the Geo Storm from 1990 to 1993.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Tack för informationen insomniac thumbs up .
Som sagt drivningen på bakhjulen , 2,0 l turbo fyra och Lotus trimmat chassi bäddar för ett
bra banprojekt ....hoppas jag .

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



insomniac skrev:
The Impulse was originally a rear wheel drive car, but it made the switch to front wheel drive with the 1989 introduction of the second-generation Impulse.


Nicko Piazza skrev:
Som sagt drivningen på bakhjulen


hmm... tack för all info, men vilket stämmer.....?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl Birgander skrev:
insomniac skrev:
The Impulse was originally a rear wheel drive car, but it made the switch to front wheel drive with the 1989 introduction of the second-generation Impulse.


Nicko Piazza skrev:
Som sagt drivningen på bakhjulen


hmm... tack för all info, men vilket stämmer.....?


Läser du Wikipedia nedan så är det förvirrande skrivet men om jag tolkar det rätt så är från om med 90 års model (som presenterades 89 ) som den vart framhjulsdriven och Nicko's är en 89 års modell (ergo bakhjulsdriven)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Karl Birgander skrev:
insomniac skrev:
The Impulse was originally a rear wheel drive car, but it made the switch to front wheel drive with the 1989 introduction of the second-generation Impulse.


Nicko Piazza skrev:
Som sagt drivningen på bakhjulen


hmm... tack för all info, men vilket stämmer.....?


Läser du Wikipedia nedan så är det förvirrande skrivet men om jag tolkar det rätt så är från om med 90 års model (som presenterades 89 ) som den vart framhjulsdriven och Nicko's är en 89 års modell (ergo bakhjulsdriven)


Japp det stämmer framhjulsdriven från 90 årsmodell ....var lite trött i ögonen igår kväll

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



aha! nu trilla myntet ner! tack för klargörandet!

lycka till med åket!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Karl Birgander skrev:

något som skiljer den från mängden? (menar alltså någon speciell egenskap, ex vridstyv)



Har läst någonstans att den var utrustad med diffbroms orginal. Vilket ju inte är helt vanligt om det nu stämmer

_________________
Rickard Olsson
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Rickard olsson skrev:
Karl Birgander skrev:

något som skiljer den från mängden? (menar alltså någon speciell egenskap, ex vridstyv)



Har läst någonstans att den var utrustad med diffbroms orginal. Vilket ju inte är helt vanligt om det nu stämmer


Det stämmer .

Fick bara en framskärm igår den vänstra var restad "argh"

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Läge att göra en i glasfiber, eller varför inte kolfiber...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
kolfiber "mumma" thumbs up

_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Ugglan
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Min kamrat har en viss kärlek till dem här bilarna.. Han är nog en av få i Sverige som faktiskt ägt två samtidigt + att han har typ en hel bil till i delar.
Helt otroligt rolig bil! Mycket speciell design på allt, och formspråket fullkomligt lyser Guigaro. (Mannen bakom designen på bla. Fiat Uno och VW Scirocco)
Kuriosa är att det inte togs in många Piazzor i Sverige, jag har ingen direkt siffra men det borde röra sig om runt 100st. Iaf om man får tro chassie-nummerna på dem.

_________________
Henrik Hedlycke
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO - 89
4319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande