Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
En skön sommarsöndag i slutet av oktober! (med bilder)
1, 2   >>
4009 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Är precis hemkommen från en mycket trevlig dag på Nürburgring. Strålande sol, inte ett moln på den klarblåa himlen, en svag ljummen bris och 20-21 grader varmt! Kan det bli bättre?

Nu var det inte bara vädret som liknade sommar, trafiksituationen var precis lika illa som en högsommardag i juli. Sjuuukt mycket folk överallt, parkeringen smockfull och dubbelfiliga köer av banan från halva Döttinger Höhe, när det var som värst var det kö nästan ända upp till Gantry. Pga det fina vädret var dessutom mc-andelen minst 60%...

Jag kom dit vid 11-rycket och gick upp förbi Hocheichen till T13. Efter 20 min försvann trafiken, sedan kom Kfz-Bongards transporter följd av en polisbil. Jag vet inte vad som hände, men det blev ett avbrott på 45 min innan det kom igång igen så jag antar att det var en omfattande olycka. Nåväl, jag la mig på ryggen i gräset och njöt av solen tills cirkusen började igen. Eftersom trafiken var tämligen tät svoschade Kfz-Bongard förbi då och då för att hämta upp mindre tursamma kandidater, däremellan förekom allt från en Porsche 912 i mint condition och en mattsvart Morgan +8 via diverse preppade Golfar och Kadetter jagandes 911:or, de vid det här laget tydligen obligatoriska turistbussarna, Edo-Porschar, Zakspeed-Viper, Ring-Taxi, en hör och häpna riktigt snabbt framförd 360 Modena, en risig Opel omega som envisades med att köra på vilda uppställl genom Hatzenbach-S:en och hundratals hojar. Riktigt mycket sevärt alltså!

På tal om Ring-Taxi: Det var 2 st som körde idag, varav Sabine körde den ena, och när jag stod i Pflanzgarten tyckte jag den som Sabine inte körde inte bara framfördes fortare utan också extremt snyggt med bestämt spårval precis på gränsen. Jag förvånades över att det gick att se sådan skillnad! Normalt spelar det ju ingen roll vem som kör, det ser ju ungefär likadant ut oavsett förare. När jag kom upp vid påfarten senare och stod vid en av M5:orna kom förklaringen: Hans-Joachim Stuck satt vid ratten!!! Mot slutet av dagen stod jag vid bron i Breidscheid och där var det ännu lättare att se skillnad på Stuck och Sabine. Medan Stuck körde ren racing och bromsade oerhört sent och lät M5:an gå med konstant rattutslag och svag svag drift genom hela svängen ända ut mot curbsen så var Sabines körning av den mer publikfriande sorten: hård broms, snabb knyck med ratten och så på med gasen och vilt uppställ över bron! Båda varianter var en ren njutning att beskåda.

Svenskarna lyste med sin frånvaro förutom några få undantag, det var bl.a. en blå Fiat Coupé som körde omkring. Jag tror det kan vara en rejsa-medlem, har för mig att jag sett en liknande bil på bild i någon Eftersnackstråd?

Eftersom det är helgdag i Tyskland på tisdag är banan öppen hela dagen så om vädret håller i sig blir det nog att åka dit igen. Någon som är sugen på att komma ner, hehe?

Bilder från idag kan ses här på oliver Wegens sida:
http://ring.wegen.de/fotos/thumbs_list.php?gid=125

Motala
Här sen Dec 2002

Re: En skön sommarsöndag i slutet av oktober! (med bilder)

Christian Eick skrev:
Svenskarna lyste med sin frånvaro förutom några få undantag, det var bl.a. en blå Fiat Coupé som körde omkring. Jag tror det kan vara en rejsa-medlem, har för mig att jag sett en liknande bil på bild i någon Eftersnackstråd?

Här har vi en svensk bil.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Just det ja, det verkade vara ett gäng Audi-svenskar från ACE Competition där idag. En gul TT med stripes över hela bilen och en blå RS2 Avant bl.a.

P.S. Lennart, vad är det för SUV du ska byta bort Vectran mot?

stockholm
Här sen Maj 2004

Låter som en förträfligt skön dag i mina öron thumbs up
Intressant och kul iaktagelse om ring taxina, högst adekvat thumbs up

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re: En skön sommarsöndag i slutet av oktober! (med bilder)

[quote="Christian Eick"]Eftersom det är helgdag i Tyskland på tisdag är banan öppen hela dagen så om vädret håller i sig blir det nog att åka dit igen. Någon som är sugen på att komma ner, hehe?

Är jätte sugen. Sitter fast i Hahn utan bil dock.
Se om jag kan få tag i nåt att åka i. Porschen står hos Sanden!

Skall du dit?

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Väderrapporten talar om halvklart och 16-18 grader så det blir att åka! Ska försöka hänga på låset vid 9-rycket när de öppnar, om du kommer dit och ser en svenskreggad 460 är det bara att komma fram och

Lidköping
Här sen Aug 2005

Hur länge är det öppet?
Sitter standby på fm

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
QVISFR skrev:
Hur länge är det öppet?

17:00!

Stockholm
Här sen Mar 2004

Hej hej,

nyss hemkommen från en superweekend på Ringen och SPA. Vi var ett gäng som var nere med Erik J / GRC. Bla den blåa fiat coupen, min silverfärgade RS4:a (bilder sökes), en blå RS2, 2 x TT från Ace competition, Gul porsche Boxster (Erik), m.m.

Det var första gången för mig, men inte sista, helt otroligt vilken atmosfär och känsla. Nervositeten gjorde sig påmind då jag körde ut, men det gick ok och var lärorikt. Jag insåg att efter 5 varv så kan jag fortfarande ingenting av banan, och inser att det tar många dagar innan man börjar lära sig vart det svänger, och spårval.

Den största behållningen var att åka med Erik som verkligen kan banan och som kastade porschen genom kurvorna med ett grymt spårval så långt ifrån ens eget.. Det var imponerande!

Nu måste jag sätta på nya bromsar som tål lite mer stryk så ska det bli ännu roligare

Motala
Här sen Jan 2003

Jo, jag kan intüga att helgen var helt otrolig med massor av grümma bilar och sommar igen. Sitter nu pa Dorinthotel och smälter frukosten inför ännu en dag pa ringen. Molnen lättar nu och det ser ut att bli sol igen, för mig sa var detta ocksa första ggn pa ringen och man fick en smärre chock när man insag hur svar banan är innan man hittar runt.

När man är ute pa banan sa undrar man om man överhuvudtaget har sett en banskiss eller vart tog alla varv pa PS2 vägen? Harddisken känns crachad liksom.

Häfftigast var nog ända att se EDo-Porschen med tva babes runt 30 köra ut som om dom skulle ut och shoppa, men hej vad det gick,ringtaxin fick svettas lite i pflanzgarten, mücket underhallande.

Balder släng dig i vaggen. Och tack Lennart för alla tips!
Aterkommer med bilder när vi är hemma igen!
Mvh Magnus +5 till.
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

EDo porscharna var sååå grymma, jäklar vad dom gick.
Detta var beroendeframkallande, jag måste bara ner igen snart.. Eller i vår åtminstone.

stockholm
Här sen Maj 2004

avus skrev:
Detta var beroendeframkallande, jag måste bara ner igen snart.. Eller i vår åtminstone.

Alltid lika kul att höra intrycken för första gången, nu är du fast för all framtid thumbs up

Låt ingen lura på dig bromsar du med all säkerhet klarar dig bra utan thumbs up
Ett par Carbo pads eller liknade och annan bromsolja så klarar du dig med all säkerhet ganska bra skulle jag tro.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Så var ännu en trevlig Ringendag slut. Det såg lite oroväckande ut i morse med regn och grå himmel i Köln men efter Bonn såg man en kant blå himmel spricka upp västerifrån. På plats var det uppehåll hela dagen och mestadels klar himmel. Redan vid 11:30 verkade banan torr på de flesta ställen så jag körde ett varv och mycket riktigt var det torrt överallt utom en kortare småfuktig bit i Kesselchen.

Eftersom det inte alls var lika mycket folk som i förrgår så var förutsättningarna riktigt bra: Relativt lite trafik och torr bana, det är så det ska vara!

Efter att ha kört varvet så gav jag mig ut i terrängen och skulle kolla ett par ställen där jag inte varit på ett tag. Bl.a. gick jag hela vägen längs banan från Breidscheid upp till Kallenhard och studerade folks spårval i den tvära skymda högern. Minst hälften tar alldeles för tidig apex och en hel del fick inte bara släppa gasen utan även bromsa mot slutet av kurvan, ajabaja.

Därefter gick jag neråt och betraktade Spiegelkurve (den snabba vänster-högern innan Miss-Hit-Miss) från alla möjliga vinklar och konstaterade att de flesta bromsar på tok för mycket innan kurvan, vilket i och för sig är naturligt om man inte kan banan eftersom kurvan är skymd! Det var intressant att notera att ganska många bilar lyfte kort på innerhjulet precis när man går in i vänstern strax innan man kommer fram till det lilla krönet där banan går över i högersväng. Jag trodde mest det var banbilar och hårt satta sportbilar som lyfte hjulet lite där men även rena standardbilar lyfte till kort om de laddade tillräckligt hårt!

Efter det stod jag i Wehrseifen ett tag och minst 80% kör helt fel spårval där. Nog för att det är svårt att ana sig till spårvalet om man inte kan banan och kommer dit första gången, men att det var så många som körde galet trodde jag inte. Istället för att följa bankanten till höger en bra bit innan man svänger in valde majoriteten att köra vad tyskarna kallar "Kampflinie", dvs rakt på för att blocka omkörning. Att många sedan fick gå på bromsen i utgången för att inte köra upp på curbsen är ju en given konsekvens...

Efter att ha kollat på körning ett bra tag blev jag så himla sugen på att köra själv så jag stack upp och hann med ett varv till innan stängningen kl. 16:45, nu på en helt snustorr bana. En Volvo 460 GL -94 med 110 hk och 18500 mil på mätaren är sannerligen ingen drömbil att kasta runt Ringen, främst för att den är grymt mjuk och kränger som en Finlandsfärja i kurvorna. Däremot är den väldigt neutral i balansen så understyrning är inte så allvarligt problem som man kan tro. Jag klippte faktiskt förbi en RS4 Avant innan Spiegelkurve, men i ärlighetens namn körde inte RS4:an speciellt fort. Nåväl, jag fick upp tröskverket i nästan 190 innan Schwedenkreuz och höll likaså 190 fullt genom Fuchsröhre. Roligt att konstatera var dessutom att den Golf IV GTI som svoschade förbi mig halvvägs upp i Kesselchen fortfarande var inom synhåll vid Schwalbenschwanz! Känslan i bromspedalen var dock lagom skön mot slutet av varvet...

Stockholm
Här sen Mar 2004

RS6 skrev:
avus skrev:

Alltid lika kul att höra intrycken för första gången, nu är du fast för all framtid thumbs up

Låt ingen lura på dig bromsar du med all säkerhet klarar dig bra utan thumbs up
Ett par Carbo pads eller liknade och annan bromsolja så klarar du dig med all säkerhet ganska bra skulle jag tro.

Jo risken finns ju thumbs up

Det du säger är precis vad jag hört från en nyfunnen vän som håller på att fixa nya skivor till mig, samma storlek, ingen slits eller borrade utan däremot mycket stryktåligare än orginalskivorna, nya belägg som ska klara riktiga påfrestningar, sedan i vår så skaffar jag nya 4-kolvare. Han säger att det kommer garanterat att räcka för mig, alltid skönt att spara typ 30 000:- ...

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
avus skrev:
...min silverfärgade RS4:a...

Nu när du säger det så tror jag faktiskt att jag såg en svenskreggad silvermetallic RS4 uppe vid påfarten när jag åkte ut genom grindarna vid Ring-Taxi-kontoret när jag var på väg hem vid stängningsdags, det var troligen du antar jag? Synd att jag inte stannade och sa hej i alla fall...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Christian Eick skrev:
avus skrev:
...min silverfärgade RS4:a...

Nu när du säger det så tror jag faktiskt att jag såg en svenskreggad silvermetallic RS4 uppe vid påfarten när jag åkte ut genom grindarna vid Ring-Taxi-kontoret när jag var på väg hem vid stängningsdags, det var troligen du antar jag? Synd att jag inte stannade och sa hej i alla fall...

Jo det var jag, fanns totalt 3 silver rs4:or, en engelsk (Phil), en annan tysk och jag. Japp synd att du inte kom fram, hade varit kul o pratat.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Fina bilder! Clk Dtm var såå hårig

Motala
Här sen Jan 2003

Jaha, då har man kommit hem igen till verkligheten och funderat igenom vad man egentligen fick uppleva där nere vid ringen, det var som rena gladiatorspelen med bilar som gjorde allt för att showa för publiken som jublade, speciellt vid Brunnchen där det var uppskattningsvis ca. 700-800pers som njöt i det fina söndagsvädret.

Det var en salig blandning av allt från turistbussar, quadracers=4hjulingar, bågar med passagerare, EDo-Porschar, VLN-viper, ringtaxis, hyrbilar, bärgningsbilar och mer eller mindre trimmade standardbilar.

Jag vet inte om det berodde på det fina vädret eller om folk tänkte att " nu är sista repan innan vintern", för det var väldigt mycket bilar vid utfarten, hela tiden.

och som publik var det otroligt underhållande med alla dessa ekipage i en salig blandning.

Speciellt kul var att se när ringtaxibilarna körde ut på banan, då hängde en svans av väldigt potenta bilar typ:Luts, GT2 RS, EDo-Porsche eller VLN-viper efter och drev upp tempot till publikens stora nöje, gärna med en gnutta drifting i böjarna.

Jag har redan en längtan om att få återvända, då som gladiator förståss .

Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Här är lite amatöraktiga bilder jag tog på Spa (lördag) och ringen (söndag).

http://sotis.mine.nu/gallery/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_ite . . . .

PS. Galleriet är en betaversion så vänligen ha översende om det strular lite ibland

Citera
Aje
Borås
Här sen Sep 2005

Det skall bli kul att se Tobias. Tyvarr sa kommer jag inte in pa siten annu.
Har du hittat bilder från SPA pa webben om inte sa kolla har
http://www.marc-duez.be/testdays.html

Halsningar

vet inte vad som h'nde med mitt tangent bord nu, f;rlorade svenskan, hoppas du f;rst[r 'nd[

HorsePower is my Hobby
Citera
Nürburgring
1, 2   >>
4009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande