Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Med/motstyring bak
1, 2   >>
2943 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Med/motstyring bak

Ja det verkar förekomma på ett antal bilar.

och då innfaller frågan varför?
och nästa mot eller med?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Lekmannamässigt svar (för gatbil):

Mot i låga farter för att främja manöverbarhet

Med i höga farter för att göra bilen snällare, mer lätthanterlig.
För att minska risken för oönskad överstyrning.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Motstyrning=snäv vändradie, bra vid fickparkering.
Medstyrning=bra vid filbyten etc i hög fart

Någon skall ju alltid vara tvåa också...

Kan bidra med att Mazdas 4ws-system från slutet på 80-talet hade max 5 grader motstyrning under 35 km/h och max 1 grad medstyrning i högre farter.

Hondas mekaniska system (med någon form av excenterväxel) på Preluden gav runt 1 grad tror jag det var medstyrning vid mindre rattutslag och max 5,3 grader mot vid fullt utslag.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jet skrev:
Lekmannamässigt svar (för gatbil):

Mot i låga farter för att främja manöverbarhet

Med i höga farter för att göra bilen snällare, mer lätthanterlig.
För att minska risken för oönskad överstyrning.


jag är helt med på detta, men hur hantera brytpunkten?
var det inte Nissan 300ZX som hade motstyrning upp till (70km/h?) för att sedan styra mot.
vad händer när du accelererar genom en kurva (50-100km/h)
borde inte det göra bakvagnen orolig i gränstrakterna?


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Det finns olika system, aktiva eller passiva (mekaniska), Weissach axeln som sitter på Porsche 928 fungerar väldigt bra och är byggt för att skapa stabilitet i hög fart. Det sitter en snarlik axel på Porsche 993, tydligen funkar designen som fasställdes 1973 ganska bra.

De som tävlar med 928 brukar staga upp axeln för att ta bort den funktionen, lirar tydligen inte helt bra om man har väldigt mycket grepp (slicks eller breda R-däck).

Information från DEVEK:

What is a Weissach Axle?
Porsche designed the Weissach rear axle to
modify rear toe-in under braking or
decelleration. Most rear axle designs have a
rigid control arm mounted to the body at two
elastomer mounted points. The problem with
this design is that when the vehicle is in a turn
and braking or decelleration occurs, the load
force (weight of the vehicle) and reaction
force (result of unweighting) causes a toe-out
condition.
The Weissach axle has two elastomer bushed
mounting points and a flexible joint at the
mounting base of the forward control arm.
When a load is applied to the vehicle in a
turn and decelleration occurs, the reaction
force applies a load to the wheel. The
Weissach joint then flexes and creates a toein
condition, eliminating the unwanted toeout
oversteer problem. Porsche designed this
as an excellent safety net for drivers that get
in over their heads in corners! For
experienced drivers with big, corner-hugging
rubber on the road, it can be a nuisance!
DEVEK has developed a way to reduce, but
not eliminate, the toe effect when you want
to "hang it out" on the track or street. Our pin
kit can also be easily removed for use with
standard size tires. If you cannot decide
whether or not you need our Weissach Pin Kit
(pg 27), please give us a call.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Miatan har ju en mjukare bussning främre, yttre på den nedre bärarmen bak. Detta ger väl (?) motstyrning i snabba kurvor.
Det diskuteras en del om man skall fimpa denna funktion för isolerad bankörning för att få konsekventare beteende.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Porsche:s bakvagn fixar toein vid broms för med snestälda bakre bärarmar så går hjulen mot toe-out annars. Iden bygger på en flexsibel bussing.
Är detta rätt uppfattat av mig?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



993:ans bakvagn har inget alls med 928ans/weisachaxeln att göra, dock används passiv toe-control även på 993:an men här är den uppbyggd med geometrisk styrning i den dubbla a-arms upphängning som används.

I 928/weissach-fallet har man stag som böjer sig och pussningar som ger med sig.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Porsche:s bakvagn fixar toein vid broms för med snestälda bakre bärarmar så går hjulen mot toe-out annars. Iden bygger på en flexsibel bussing.
Är detta rätt uppfattat av mig?


Sök och du skall finna, jag har utrett weissachaxelns konstruktion tidigare.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras. Kallar ni det med- eller motstyrning?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Kristian Larsson skrev:
Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras. Kallar ni det med- eller motstyrning?
Styrning är väl när man får toeförändring åt samma håll (höger-vänster inte in-ut ) på höger och vänster sida (dvs pss som styrstagen agerar fram).
Statisk toe-out ger ju bara lite nervösare beteende.
Men med stor viktförskjutning kan ju det bli "medstyrning" (ytterhjulet står för kontrollen)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

NiklasFalk skrev:
Kristian Larsson skrev:

Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras. Kallar ni det med- eller motstyrning?

Statisk toe-out ger ju bara lite nervösare beteende.
Men med stor viktförskjutning kan ju det bli "medstyrning" (ytterhjulet står för kontrollen)

Nervös var den...men smidig thumbs up
Men med tanke på att bilen lyfter på innehjulet (bak) i varje kurva så styr ytterhjulet en hel del. Borde kallas för motstyrning?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras.

Hur mycket är riält??? 8 bananer?


Edit:
1. rejäl
2. riält

Det vart inte många bokstäver på rätt ställe det inte

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:
Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras.

Hur mycket är riält??? 8 bananer?

Nästan, 8 brickor toe-out bak
Har för mig att det innebar 3 grader...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Kristian Larsson skrev:
NiklasFalk skrev:
Kristian Larsson skrev:

Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras. Kallar ni det med- eller motstyrning?

Statisk toe-out ger ju bara lite nervösare beteende.
Men med stor viktförskjutning kan ju det bli "medstyrning" (ytterhjulet står för kontrollen)
Nervös var den...men smidig thumbs up
Men med tanke på att bilen lyfter på innehjulet (bak) i varje kurva så styr ytterhjulet en hel del. Borde kallas för motstyrning?
Motstyrning tolkar jag som att det motverkar kurvtagningen/rotationen.
Toe out på bakhjulet (det är ju en trehjuling) innebär ju att bakhjulet styr bakvagnen åt vänster i en högerkurva och hjälper till i rotationen. Detta vill jag kalla medstyrning.
Men man kan nog kalla detta motstyrning eftersom bakhjulen vrider sig åt motsatt håll mot framhjulen.

Åtiergen en definitionssak:
Vad kallas det när man har en bil som går rakt men "på snedden"? Är detta 100% mot- eller medstryning?
Jag vill kalla det 100% motstyrning.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vad besvärligt det vart

Vad är med och motstyring????????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare

Mot styring

/---/


/---/

Med styrning

/---/


\---\


Eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Efter tusen ändringar...


Medstyrning
\---\ 

\---\ 

Som jag tolkar det. Bakhjulen styr med framhjulen.



Motstyrning

\---\

/---/

Bakhjulen styr mot framhjulen, åt andra hållet.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

och i mitt fall... med eller mot


\---/

\---/

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Hehe, det är inte bara här det är förvirring.
När jag googlade runt lite för att se hur uttrycket används hittar iaf jag lika mycket av båda varianterna.
Motstyrning som ett sätt för ett stabiliseringssystem att häva en sladd (motverka rotation) eller passiv motstyrning för att öka överstyrning (bättre turn-in) på understyrande Saabas (öka rotation).

Men jag kanske jämför fel begrepp, det ena är ju styrning av framhjul för att motverka en rörelse och det andra är styrning av bakhjul för att skapa rörelse.

och Kristians exempel är ju bara en överlagrad bild av två trehjulingar (eftersom det inte var fyra hjul i backen i kurvorna) som är sneda i ramen (bakhjulet står ju snett).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Med/motstyring bak
1, 2   >>
2943 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande