Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
adapterplattor för monterning av brembo 4-kolvsok på 325 E30
3016 besök totalt
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare

hej.. undrar om det finns nån som har gjort adapterplattor när ni har monterat större bromsar (vilket ni säkert gjort ), och i så fall hur adapterplattat sett ut osv..

vad e de jag ska tänka på vid framtagningen av plattan, materialval (aluminium, stål etc), utformning etc...

det viktigaste är att konstruktionen blir säker, inte så kul om oket inte lossnar vid inbromsning

tack på förhand

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: adapterplattor för monterning av brembo 4-kolvsok på 325

xelerator skrev:
hej.. undrar om det finns nån som har gjort adapterplattor när ni har monterat större bromsar (vilket ni säkert gjort ), och i så fall hur adapterplattat sett ut osv..

vad e de jag ska tänka på vid framtagningen av plattan, materialval (aluminium, stål etc), utformning etc...

det viktigaste är att konstruktionen blir säker, inte så kul om oket inte lossnar vid inbromsning

tack på förhand

Hur adaptrarna ser ut beror på var oket hamnar och hur ok samt spindels infästningspunkter ser ut. Finns ALLA varianter. En rak platta, en 'sidsteppad' platta, en L vinkel...

Att det finns material runt fästpunkter och tillräcklig godstjocklek. Sådant beror på vad som ska bromsas etc.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Tog några bilder på min setup.

Första bilden visar spacerplattan, styr på navets styrningar och ger i sin tur en styrning till skivan och en till
fälgen. I mitt fall kör jag med jaguarskivor. Man får passa sig så de inte tar i styrstaget alt bygga om lite där.

Sedan är adaptern till oket. Ganska oestetiskt men gör sitt jobb. 2 hål rakt igenom och två med gängor. Sedan fräst så att offseten blir rätt mot skivan. Den är gjord i riktigt bra aluminium så jag har gängat rakt i den. Kan ju vara idee med insatsgänga ifall man har lite sämre kvalitet.

De är lite klurigt att få tag i fälgar som sväljer dessa ok. Ofta när man har ok som bygger mycket utåt brukar man ha en skiva som bygger mer inåt än dessa. Tyvärr går de inte ha såna skivor på e30n. Jag har compomotive mo 17x8. Detta gör att jag måste bredda skärmarna, men de ligger i planen iaf.
De bästa är nog ändå att hitta ett ok från ex. m3or eller liknande som inte bygger så mycket utåt. Dessa brembo ok är ändå något snällare än de porsche ok jag tänkte ha först. Tror de skiljer 7mm i hur mycket de bygger utåt.

Bild på allt. Lite ytrost på skivan, kanske dags och köra lite med bilen snart

xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Karlsson:
alltså det där var guld ju ... det förklarade exakt... du har dem oxo på en E30 eller har jag missuppfattat dig??

ska ha 18 tummare i tysk stuk.. 8.5-9.5x18... borde inte bli några problem väl??

funderar på vanligt stål.. då de e stål som material på fjäderbenen (eller har jag fel).. O då har jag hört att man helst inte ska blanda material...

men en sak till bara...
de ser ut som Ibiza Cupra R ok.. e de e, för de e sånna ja ska ha??
funderar på att köra med Ibiza cupra R skivor oxo...
vet du kanske vad det är för inpressning på dem.. behöver jag spacers både framför o bakom eller bara bakom??
vilken storlek har du på skivorna??
och sist men inte minst, du skulle inte möjligtvis ha måtten på adapterplattorna och spacerna som jag kanske skulle kunna få "låna".. skulle va EVIGT tacksam om du skulle vilja dela med dig...

tack på förhand

O=O===ll=ll===O=O
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Det man ska vara lite uppmärksam på är att oket sitter så nära navet att en del fälgar är för grunda just där inne. Jag har Schnitzer 8½17 till E34 på min M3 E30 fram och där tar redan originaloket i. Jag måste alltså har spacers mellan skivan och fälgen för att det skall gå och snurra på hjulet. Har haft samma problem på M5 E34 fälgar och Alpina fälgar. Oket kommer för nära centrum och fälgarna är i mitt fall gjorda för bilar med skivor i diameter runt 300 mm.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

xelerator skrev:
Karlsson:
alltså det där var guld ju ... det förklarade exakt... du har dem oxo på en E30 eller har jag missuppfattat dig??

ska ha 18 tummare i tysk stuk.. 8.5-9.5x18... borde inte bli några problem väl??

funderar på vanligt stål.. då de e stål som material på fjäderbenen (eller har jag fel).. O då har jag hört att man helst inte ska blanda material...

men en sak till bara...
de ser ut som Ibiza Cupra R ok.. e de e, för de e sånna ja ska ha??
funderar på att köra med Ibiza cupra R skivor oxo...
vet du kanske vad det är för inpressning på dem.. behöver jag spacers både framför o bakom eller bara bakom??
vilken storlek har du på skivorna??
och sist men inte minst, du skulle inte möjligtvis ha måtten på adapterplattorna och spacerna som jag kanske skulle kunna få "låna".. skulle va EVIGT tacksam om du skulle vilja dela med dig...

tack på förhand

stämmer är på en e30. 300x28 tror jag de är på skivorna. Cupra ok japp, tror de blir svårt att få så breda hjul. Jag har 8 tum och de är trångt, du får nog rulla ut skärmarna endel. Mått kan du väl få. Beror lite på vilken setup du ska köra.

Funkar fint med alu trots att benen är i stål. Alu är ju lättare.

xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
skivorna ligger på 305x28mm, 4x100...
dock så e nog inpressningen helt åt skogen...men får se hur de blir när jag har dem hemma... måste få ihop lite "lappar med betydelsefulla personer på först" ...

körde med 8.5-10x17 förra säsongen... blir 18" till nästa säsong... rullade skärmarna lite i bak för 10":arna, men de tog ändå i.. hade 245:or ... så det var inte så kul o köra..
men ska nog köra med 235:or på 18":arna och rulla skärmarna ännu mer... så de löser sig nog...

men de borde nte bli några problem o få ihop det med bromsarna väl??

förresten, behöver jag skaffa bättre huvudbromscylinder eller går de bra med orig.??

PS: ska nog köra med komplett Cupra R setup tror jag så du kan nog ge mig måtten för den.. blir de några ändringar kan jag kolla med dig innan jag börjar tillverka grejerna... hur som helst blir ju spacerna desamma..

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Karlsson skrev:
Tog några bilder på min setup.

De är lite klurigt att få tag i fälgar som sväljer dessa ok. Ofta när man har ok som bygger mycket utåt brukar man ha en skiva som bygger mer inåt än dessa. Tyvärr går de inte ha såna skivor på e30n. Jag har compomotive mo 17x8. Detta gör att jag måste bredda skärmarna, men de ligger i planen iaf.
De bästa är nog ändå att hitta ett ok från ex. m3or eller liknande som inte bygger så mycket utåt. Dessa brembo ok är ändå något snällare än de porsche ok jag tänkte ha först. Tror de skiljer 7mm i hur mycket de bygger utåt.

Fråga.
Hur stor är belägg ytan för dessa ok?
(Bredd x höjd)
Dom ser aningens små ut, jämfört med Porsche-oken?
Kan dom vara ett alternativ?

Har du koll?

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

xelerator skrev:
skivorna ligger på 305x28mm, 4x100...
dock så e nog inpressningen helt åt skogen...men får se hur de blir när jag har dem hemma... måste få ihop lite "lappar med betydelsefulla personer på först" ...

körde med 8.5-10x17 förra säsongen... blir 18" till nästa säsong... rullade skärmarna lite i bak för 10":arna, men de tog ändå i.. hade 245:or ... så det var inte så kul o köra..
men ska nog köra med 235:or på 18":arna och rulla skärmarna ännu mer... så de löser sig nog...

men de borde nte bli några problem o få ihop det med bromsarna väl??

förresten, behöver jag skaffa bättre huvudbromscylinder eller går de bra med orig.??

PS: ska nog köra med komplett Cupra R setup tror jag så du kan nog ge mig måtten för den.. blir de några ändringar kan jag kolla med dig innan jag börjar tillverka grejerna... hur som helst blir ju spacerna desamma..

jag har bmw 750 huvudbromscylinder.

Måtten skiljer sig, är ju styrning till fälg och skiva i min spacer. De enda du kan ha nytta av är cc måten på oket och på fästöronen, de andra måten beror ju på et osv.

xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
juste.. de har du ju rätt i... tänkt inte på det... kommer ju ha andra fälgar och skivor ...

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Spirou944t skrev:

Fråga.
Hur stor är belägg ytan för dessa ok?
(Bredd x höjd)
Dom ser aningens små ut, jämfört med Porsche-oken?
Kan dom vara ett alternativ?

Har du koll?

Förenklat kan man säga 110x50mm. Oken är billiga nya, 3700 kostade de innan med belägg. Jämfört med Porscheoken jag hade (vanliga 968, 951 -88) så är dessa lite tyngre. Vet inte vilka som har störst belägg, porschens belägg är länge men smalare vill jag minnas.
Till seat oken finns de racingbelägg, pfc osv. Något tunga som sagt men å andra sidan så är de nog stabila då och de är ju en fördel i sig.

Skruva banåkabil
3016 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande