| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Dia bilder / nätet
|
1548 besök totalt |
|
Dia bilder / nätet
Grejen e att min far har lite dia bilder från 60 talet från Ösvering i Upplandsväsby på en Formel vee bil som dom provade den banan å jag tänkte det kunde vara kul å lägga ut dom på detta forum men problemet hur får man ut dom för det går ju inte direkt å lägga dom i scannern presis så e det någon som har en patent lösning så blir jag glad Mvh AFFE _________________ Alf ryhn |
||||||
|
Re: Dia bilder / nätet
vanligast är nog att lägga dem i en scanner med dialock, inte några merkvärdiga saker egentligen, bara lite bakbelysning, går all labba fram hyfsad funktion själv. |
||||||
|
Finns väl scanners som scannar direkt av diabilder.....sen om det är någon här på rejsa som har en vet jag inte. |
||||||
|
Du menar alltså att man helt enkelt gör en ram å läger bilden i belyser uppifrån å ner i scannern me en "lampa" av något slag typ som dem gammla tittlådan för diabilder _________________ Alf ryhn |
||||||
|
Principen är rätt, hur bra det blir kan jag inte svara på...Med dialock på scanner blir resultatet OK troligen behöver du ta ut filmen ur ramerna annars hamnar nog fukus fel i scannern... Sen måste du skanna på så hög upplösning du kan (om du använder en vanlig scanner) annars blir det svårt att få upp bilderna i en vettig storlek... Ska du bara ha bilderna till nätet så är denna lösning rätt OK, om du vill scanna för att kunna få upp bilderna i ännu större storlek (upplösning) för att kunna trycka eller skriva ut med vettig kvalité så behöver du en riktig diascanner, dom klarar vanligtvis att hantera både dia i ramar och vanliga negativremsor. Priset på en sådan scanner börjar runt 5000:- _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
En riktig diascanner kostar ca. 6000:- inkl. moms. Om du bara har några få bilder att scanna är nog det enklaste att få hjälp av en fotograf.
om du kan vänta några veckor med att få den scannade kan jag göra det hos min farsa, han har beställt en scanner och väntar på leverans. Han är i en lite annan sits med några tusen dia att scanna in så ett fåtal extra har nog ingen betydelse..
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
Det är väl bara att skaffa ett scsi kort och köpa en begagnad dia-scanner, min far fick tag i en trasig gratis (behövde nytt nätagg).
Exempel: Scanner med dia-hållare (lådan man kan dra ut i framkant) http://www.blocket.se/view/6503421.h Dyrare alternativ http://www.blocket.se/view/6425719.h _________________
|
||||||
|
Tanken var väl mest å lägga ut dom på nätet Problemet e väl löst mer el mindre
för jag kom på att vi har en fotograf på'jobbet som fixar bilder på jobbets hem sida Han kan förmodligen fixa detta Men tack i alla fall för dom goda tipsen å ideerna mvh AFFE _________________ Alf ryhn |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Dia bilder / nätet
|
1548 besök totalt |