Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (40976 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Efter en del letande efter en vettig banbil och ersättare till min 924 hittade jag bilen för mig.


Mina damer och herrar!!!




Bilen är en Alpinvit Porsche 944 NA med 2,5 l rak 4:a på 163 hk och årsmodellen är -85 och en halv.
Det fina med den årsmodellen är att det var då den "nya morderna" instrumentpanelen kom vilken jag
tycker är mycket trevligare än den gamla modellen som bara spricker överallt...

Bilen har ingen servo, ingen taklucka, elhissar och AC som inte funkar Den åker nog bort av viktskäl!
Man kan säga att den har ganska rejsiga options från fabrik

Jag åkte 31 mil enkel väg efter att jag köpt den över telefon efter att jag haft lite kontakt med bilens förra
och förrförra ägare. Den skulle vara fin förutom en liten buckla baktill och jag blev verkligen inte besviken
på bilens skick när jag kom fram!

Men, även solen har fläckar... Och i det här fallet är det avsaknad av oljetryck!

I olika omgångar har avgasrör, fuelrail och med största sannolikhet oljepickupen tagit skada på grund av
dåliga motorfästen. Avgassystemet är på plats, fuelrailen är lagad men oljetrycksproblemet kvarstår.
Motorn ska nog inte ha tagit skada då den stängdes av då trycket började falla.
Två nya motorfästen är beställda så det blir att byta dom + att kolla hur det står till med oljepickupen när allt är
isär. Ska även passa på att kolla vevstakslagrena då dom (speciellt tvåan) tydligen tar skada först.

Tillbaka till dom roliga bitarna!

Då bilen tröttnade började förra ägaren köpa på sig lite bra att ha grejer till bilen. På listan står:

-Nästan helt nya justerbara konidämpare runt om
-oken är blästrade och lackade, bara montera de nya packningssatserna och smäcka på.
-sotningssats till toppen och balansrem

Då det saknas dragögla fick vi putta upp bilen på kärran med hjälp av grannar, och en förste handbromsdragare då bromsarna inte sitter på plats.



Det som är först på att göra listan är:

Fixa oljetrycksproblemet och nya motorfästen så bilen rullar.

Sen blir det ut på banorna i sommar!!

om jag hinner med blir det lite mer rejsa-mek innan säsången tar vid. Fjäderbenen och dämparna ska på,
krängarna med (får se hur det blir med krängare bak, bilen har ingen diffbroms). Kollar på att svetsa
båge eller kanske köpa, skaffa lätta 15" -fälgar och r-däck därtill!

Men vi tar en sak i taget!!

Vill också passa på att tacka alla på forumet för inspiration och enormt kunnande! thumbs up thumbs up

Vi ses!

Mvh Gustav Hedelin

_________________
Gustav Hedelin
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Gratulationer!

Jag saknar bilen, hade lite kul med den under den korta period jag ägde den.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Ser fint ut det där thumbs up

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



och vart är byggbilderna då? Du har ju redan haft bilen i två dagar

Ha det

Jocke

_________________
Jocke Rydell
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
och vart är byggbilderna då? Du har ju redan haft bilen i två dagar

Ha det

Jocke


Jodå, bilen står på pallbockar och förberedande mek för byte av motorfästen har påbörjats. Kränghämmaren fram är bortplockad, A-armarna är delvis lossade. Bilen står tyvärr 10 mil bort så jag kan inte meka varje dag... man ska tydligen jobba också !

Är det någon som har plats nägonstans i Göteborg för mig och bilen så hör av er!!

Men jag har iofs förberett tog med bromsoken och bromsslangarna till Götet. Ska sätta ihop oken och fixa stålomslunna slangar så jag slipper gå sysslolös!

Mer bilder kommer när det händer grejer!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1562



Grattis till 944an

va fick du ge för han ? hur långt har han rullat ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Hämtade ut ett paket med nya motorfästen på posten härom dan.

Är man skadad när man tycker det är hur gött som helst när man får klämma på ett par sådana här?

och doften av vulkat gummi på en metallgrunka är ju rent ut sagt fantastisk...






Sen håller jag på med bromsoken, måste ju ha något att pilla med mär man inte kan fixa med bilen så smidigt i veckorna!




Det var allt för tillfället!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



headline skrev:
Hämtade ut ett paket med nya motorfästen på posten härom dan.
Är man skadad när man tycker det är hur gött som helst när man får klämma på ett par sådana här?
och doften av vulkat gummi på en metallgrunka är ju rent ut sagt fantastisk...

Det var allt för tillfället!
Mvh


Grattis till köpet! kul med en P44 som man kan följa utvecklingen på. Fina motorfästen? vart inhandlar man sådana och vad kostar dessa? Antar att mina är slut på min -83á med :-)

Ps : Ja man är ganska skadad av att bli upphetsad av vulkat gummi , luktar ju gudomligt

_________________
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Det finns olika varianter av motorfästen och det är ganska stor skillnad, jag har åkt en del 928, 944 och 968 med nya motorfästen och Porsche original är att föredra även om de är dyrast.

På DEVEK hade vi bl.a. en kund som vi bytte 20 mil gamla "nya" motorfästen åt på sin 968 då den vibrerade mer med de nya fästena. Med Porsche original gick den nästan helt vibrationsfritt.

_________________
Anders Hansson
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Kan faktiskt inte svara på om det är orginal motorfästen men jag skulle gissa det! Har iofs inget att jämföra med men kartongen och emballaget och framför allt fästena ser "kvalitativa" ut! Har svårt att se att det skulle bli sämre i alla fall... Och tillverkade i tyskland är dom också. Hamburg Technik är tillverkaren och dom verkar stora. Vilka är orginalleverantörer?

Jag köpte dom på Ebay och totalt gick det på ca 1100 spänn. Tyckte det var väldigt prisvärt!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Nu har det hänt grejer i garaget!!


Blev en del mekande och en del saker har kommit fram i ljuset!


I sökandet efter avsaknat oljetryck så lades patienten in för operation.

Förberedande åtgärder vidtogs såsom seriös uppställning med massa pallbockar och domkrafter av olika
slag som fanns att tillgå.

För att inte patienten skulle slita sig utifall något problem med narkosen skulle uppstå så tillverkades en
tvångströja av "high-tech"-modell:





Delar som satt i vägen plockades bort:




Efter lite trixande fick jag loss tvärbalken och de gamla motorfästena. Motorfästena som satt på var av den "gamla-och-dåliga" modellen som inte ens går och få tag på längre, typ! Så jag misstänker att dom nya fästena borde hålla ett tag åtminstone. Hela operationen var inte speciellt jobbig och om man räknar med en helg så klarar man lätt ett byte av motorfästen, då med inga avancerade verktyg och lite säkerhetstänk!


Tvärbalk och styrväxel: (skönt att det inte är servo, då blir det mer meck med att få ner balken)




...och motorfästen, gammalt och nytt:




Plockade även bort AC-kompressorn då den var lite i vägen och att den är tung. Kanske undersöker jag
möjligheten att konvertera systemet så man kan ladda med nytt kylmedie...eller kanske inte


Tillslut blev det hursomhelst ganska tomt under bilen:




Då var det dags att se om det fanns något lustigt i sumpen?!


22 skruvar och fipplande senare kunde jag sänka ner oljetråget med domkraft, oj vad spännande det var!!


Vad får vi se!! Jo, en avbruten oljepickup!




Man skulle kunna säga att patienten har drabbats av sprucken aorta! Inte konstigt att det inte finns oljetryck!





Känns väldigt bra att orsaken är lokaliserad så nu blir det till att beställa ett nytt sugrör. Konstigt att det kan gå sönder på det där viset, men tydligen inte helt ovanligt...


Tänkte när jag ändå har rivit grejerna så vore det på sin plats att passa på att byta vevstakslagrena. Hittade denna sida med mycket bra pris! http://www.foreigncarpartsonline.com
$64.40 för ett Rod bearing kit

Kommentarer på om det är nåt viktigt att tänka på vad gäller lager så hojta till!


Ska ut o lossa ett lager och titta hur det ser ut.

Tack för mig så länge!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



headline skrev:
Nu har det hänt grejer i garaget!!

Blev en del mekande och en del saker har kommit fram i ljuset!
I sökandet efter avsaknat oljetryck så lades patienten in för operation.
Förberedande åtgärder vidtogs såsom seriös uppställning med massa pallbockar och domkrafter av olika
Ska ut o lossa ett lager och titta hur det ser ut.
Tack för mig så länge!
Mvh


oojjo ett riktigt pulsåderavbrott om man säger så. Har bilen gått länge med denna skada tror du ?
Kul o se lite interiörbilder av motorn, har själv inte vågat mig in på motorsektionen än. Men klart läsvärt
och intressant med text,bilder som du förmedlar. mer sånt thumbs up


Martin

_________________
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Det har inte hänt speciellt mycket på sistone förutom att jag grubblat en del på om jag ska riva hela motorn i vinter då ett vevstakslager (har bara plockat ner ett) inte såg helt friskt ut. Tar ett slutgiltigt beslut nästa gång jag åker "hem" och mekar.

Hade planerat att köpa 15" fälgar att sätta r-däck på men då Dahlbäck Racing har däckrea var det bara att slå till på 16" i stället. Dessutom slipper jag meket med att leta fälgar...

Här har vi dom:

Bridgestone 540s 205/55 -16



Det var allt för tillfället!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057




_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057




_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



ursäkta mig, men ett pm råkade hamna här istället. hur tar man bort inlägg ?

förresten kommer du nog bli nöjd med sulorna, riktigt bra är dom.
Blir det PCS nästa år ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Cédric skrev:
ursäkta mig, men ett pm råkade hamna här istället. hur tar man bort inlägg ?

förresten kommer du nog bli nöjd med sulorna, riktigt bra är dom.
Blir det PCS nästa år ?


Jodå, dom blir nog kanon. Tänkte slita lite på orginaldäcken innan jag kränger på dom nya, framförallt för att känna på bilen för och efter.

Tanken är väl att det blir PCS och kanske MGCC.

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att plocka ur motorn och ge den en genomgång med nya vevstaks- och ramlager efter att veven kontrollerad och eventuellt slipad till underdimension. Kolvringar mm står också på listan.

Ska börja pilla ur motorn i helgen, får se hur långt jag kommer.

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Det blev en del mekande i helgen.

Planerade att köpa ett motorstativ på Biltema innan helgen, svängde förbi och fick svaret att det utgått för två veckor sen... jag blev så less. Hade ju tänkt att smacka på motorn på det nya stativet som nu inte fanns att tillgå.

Panik utbröt men efter ca 10 min annonsering här på forumet fick jag träff! thumbs up thumbs up

Tyvärr fanns det ingen chans att få hem stativet till helgen men det var inget att göra.

Så det var bara att åka hem till bilen utan stativ.>
Plockade ett tag med att lokalisera alla slangar och sladdar till motorn. Tog sin lilla tid att fixa med det och märka upp så man inte kopplar fel sen när det ska ihop. Satte tillbaka oljetråget då motorn plockas ur genom att man sänker ner den under bilen. Fick snickrat ihop lite hyllor också för att lägga alla grejer så det inte blir totalkaos.

Kylare och startmotor plockades bort:



Upptäkte att det blev krångligt att frigöra lite vakumslangar under insuget så jag fick plocka loss det. För att det skulle gå smidigt fick jag plocka loss min fina träställning och palla upp motorn underifrån.

Lånade motorlyft av grannen, kanon!



Det blev lite tajt utan att lossa generatorn så jag lossa de den och lade den åt sidan.


Den skarpsynte ser att jag faktiskt missat en vakumslang, blev lite spänd men det var ingen fara. Bara att hissa upp och lossa.

Till slut tog vi mark




Här har vi en 160 kilos metallklump som inte gör speciellt mycket nytta i det här tillståndet...



Tiden går fort när man har roligt, det blev söndag kväll och dags att ta sig tillbaka hem. Och någon nytta av ett motorstativ hade jag inte i helgen vilket var tur. Panik i onödan alltså.

Tidsoptimist som man är så får man ta att saker inte går så fort som man vill!



Det var allt för stunden!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Så har det gått ett litet tag sen senast.

Plockade loss tryckplatta, koppling och svänghjul, var lite pill med det men det gick till slut.

Var och lånade ett motorstativ på lördagen, stoooort tack Andreas!!


Sen på söndagen tog det mig typ hela dagen att fixa till hjul och passa in motorn på stativet. Det blev en del inpassande och filande iom att jag inte fick hålen exakt där det var tänkt.

Det blev bra i alla fall och motorlyften lämnades tillbaka till grannen, tack Eduard!

Rensade upp i garaget så det blev lite plats.




Så nu är dett bäddat för att plocka loss veven över julledigheten!

God jul alla!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Fin bil hoppas att renoveringen går bra,Hur många 944 har du haft
sweanders skrev:
Gratulationer!

Jag saknar bilen, hade lite kul med den under den korta period jag ägde den.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85/2
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (40976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande