Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakaxelfrågor Opel kadett -75
1603 besök totalt
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Har köpt mig en Kadett coupé -75 och fått tips om att manta B gsi är lämplig Bakaxeldonator. Sedan läste jag i en tråd om en väldigt trevlig Opel GT att manta-axeln är gjord av knäckebröd...

Borde jag köra på manta-axeln eller satsa på en lite stadigare volvo-axel? Eller löpa hela linan ut och bygga en mer kompromisslös delad historia?

Övriga frågor:
Vad är dedionaxel?
Panhardstag?
Wattlänk?

Jag är typ helt nollad i ämnet men snart kan jag allt...

Buell XB12S -08
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Svar finnes !

Alla frågor som du har finns redan på detta forum så leta lite ....

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

kortfattat svar på dina frågor:

Panhardstag: ett sånt stag du har på tvären bakom bakaxeln för att förhindra att den rör sig i sidled.
Wattlänk: En mer avancerad konstruktion som förhindrar axeln att röra sig i sidled.

DeDion: En bakvagn som rent geometriskt är en stel axel, fast med diffen sittandes i chassiet istället för i hjuluphägningen, titta under nästa Volvo 3-serie du ser.

Kadett kupeér är ju bland de sexigaste bilarna som finns, och med lite pyssel så är de helt underbara bilar.
Visst lägger du upp en tråd under våra banåkarbilar så att vi andra får se lite mer info om din bils utveckling.

och bakaxel, A-Ascona/Manta skal passa rakt i, men är inte så vanlig med diff, då får man gå till B-Manta som du hört, men den är ganska mycket bredare. behöver kortas lämpligen i kombination med en A-Ascona/Manta- axel. Grejerna håller om du inte skall köra med allt för mycket effekt, själv har jag haft en Ascona som åt Mantaaxlar(innan där monterades en Cheva-monsa-axel), men då var det med många sköna hästar ut på de breda bakhjulen.

I dagsläget skulle jag i en Manta/Ascona/Kadett byta till något kraftigare(tyngre) än Mataaxeln utan att övergå till individuell upphägning bak.

//Magnus

--VVTS--
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack för det. Det mesta gick visst att hitta om man letade lite bland trådarna, men jag var lite lat...
Jo, det blir nog stel axel, typ volvo 1030 eller 1031. (vet dock inte vilka som har diffbroms eller hur bred en sådan är, men men jag är ju ändå lite sugen på at bredda bilen.)
Såg skisser och foton på både Panhard, Wattlänk och Mumford. Wattlänk och mumford verkar mest fördelaktigt rent geometriskt, men jag kan ju inte sånt. Hur skiljer sig de båda kör- och inställningsmässigt?
DeDion-axel borde jag ju ha känt till. Har ju en 360 som bruksbil över vintern...

och jag har en byggtråd uppe. Du var den första som skrev i den. Fast bygget har inte riktigt börjat än. Letar garage och studerar väghållningstrådar på rejsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23630

Buell XB12S -08
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

1031 är vanligare att hitta med lamelldiff, den sitter i (vissa?) 240-turbo och 740, den i 740 är ca 10 cm bredare än 1 240.

spårvidd kring 1,37 på en 240

Nackdelen med volvoaxeln är att vikten är ohemult hög. annars är den ok.

Kanske en ford sierradiff(eller liknande) parad med en Volvo-360 axelrör och nav skulle vara något, då får du både den stela axelns (relativa)enkelhet i upphäng och den låga ofjädrade vikten från en delad axel.

--VVTS--
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Döhhh...? Menar du som en original 360 DeDion-historia, fast med bara sierradiffen bak, inte en komplett låda?

Den här var trevlig. DeDion med mumford. Nåt däråt fast inte riktigt lika snyggt utfört kanske?

Buell XB12S -08
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Widell skrev:
Döhhh...? Menar du som en original 360 DeDion-historia, fast med bara sierradiffen bak, inte en komplett låda?

Den här var trevlig. DeDion med mumford. Nåt däråt fast inte riktigt lika snyggt utfört kanske?

japp, byt ut 360-lådan mot en sierradiff, bmw-diff, eller vad som du hittar som kan vara lämpligt.

häng sedan upp 360-axelröret, antingen i fyrlänk, eller en variant på orginal trelänk.

så slipper du köra med 20% ofjädrad vikt bak

--VVTS--
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Får väl ta och mäta och ha mig lite på mina båda bilar. Kan bli kalas det här. Är det svårt att lösa drivaxlarna, med tanke på att det isf blir volvonav och ford/bmw/vadsomhelst-diff?

Buell XB12S -08
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Drivaxlarna kan passa om man har tur

Eller så får man göra mindre modifikationer, alternativt skarva.

Jag har för mig (osäker) att Volvo360 har drivaxlar som sitter på en fläns inne vid diffen, det finns även sierra/scorpio och BMW som har motsvarande arrangemang, så då är det bara frågan om hur många skruvar, och hur stor cirkeln är. det finns en del postat på forumet om BMW kontra Ford-diffar.

flänsar går ju ofta att borra om så man får en annan bultcirkel än den som satt där först.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
1603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande