| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Banåka på vintern
|
1216 besök totalt |
|
Banåka på vintern
Som ni kanske sett ska det bli vinterrace på Sturup. Banan kommer att vara blöt eller torr men inte snö eller is på den (saltat) Vilka däck ska man åka på då? Friktionsvinterdäck, gatsommardäck eller r-däck? Antar att temperaturerna kan vara aktuella från ca -15° (bister skånevinter) till ca +10°C _________________ Pär Hylander |
|
www.mocomp.se Säljer ett obskyrt polskt däckfabrikat...Markgum tror jag de heter. De finns i hiskeligt mjuka blandningar och ska fungera riktigt bra när inget annat fungerar...dvs svinkallt och spöregn...
Hittade ingen info på sidan, men ring och kolla... _________________ Karl Brag |
|
Japp, det har jag ju hört om. Hur funkar friktionsdäck? Eldar man upp dom bums? Blir dom alldeles sladdriga pga sajpningar?
Finns det ngn utetemp/asfalttemp då gatdäck (sommardäck) funkar bättre än r-däck, eller är r-däck alltid bättre? Vill minnas det diskuterades för ett par år sen, men hittar inte tråden. _________________ Pär Hylander |
|
Jag skulle gissa på att r-däck fortfarande är bäst, om det inte blir för blött. De friktionsdäck
jag har kört har inte kunnat prestera några sidkrafter alls. blir jättehårt i kylan fungerar bra mycket bättre än friktionsdäck. Mina
_________________ Jörgen Eriksson |
|
vinter cup
ser att svedala motoklubbs hemsida är nerstängd. vart bådar det? är det ett tecken att det inte blir fler vintercuper _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
![]() |
Däck för banåka
Banåka på vintern
|
1216 besök totalt |