| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bibehålla effektiv kylning, är detta att rekommendera?
|
1171 besök totalt |
|
Bibehålla effektiv kylning, är detta att rekommendera?
Jag håller på att bygga en gat/banbil där effekten ut maskineriet ligger högt upp på listan. Jag kommer att se till att alla tänkbara modifieringar utförs för att allting ska hålla ihop ordentligt. Det nämndes att betongfyllning av blocket skulle vara en ide för att hålla stabilitet i bottendelen, och visst ser jag detta som en bra ide, men samtidigt dyker en annan tanke upp.. Hur tror ni (eller ännu hellre vet) att detta fungerar på en bil som ligger på hög belastning mycket länge. Mindre kylmedia i motorn borde ju även ge sämre kylning, funkar det på en bil som faktiskt ska rulla lite längre än 402 meter? Hur ser era teorier ut? _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
|
Jag skulle ringa Trendab i Nykvarn som har plockat ut mycket effekt ur Swiftmotorer, förvisso främst i nåt båtsammanhang men de borde veta lite om hållfastheten vid höga effekturtag.
http://www.trendab.se/ _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Re: Bibehålla effektiv kylning, är detta att rekommendera?
Jag har åkt betongblock på gatan utan problem, även ett antal varv på Mantorp utan problem. Men inte pressat i större antal varv. Blocken har varit Ford 351 Cleveland. Cleveland har tunna cylinderväggar och kan dra fördel av betong. Men andra block som jag åkt med som 302 Boss behöver inte alls betongfyllas. JAg ska låta vara osagt om kyleffekterna dragna till sin spets, särskillt som det finns så många blockstyper. Generellt skulle jag avstå på en banmotor, men det är som sagt topparna som alstrar värme medan nederdelen av blocken kan gå kallt. Det är orsaken till "reverse" kylning, topparna får kallvattnet in som sedan värms och går ned i blocket varvid smörjningen kan främjas. Du skriver "mindre kylmedia". Antal liter vatten är bara värmelagringskapacitet. Däremot att kylytan minskas i motorn kan få effekter. För själva kylningen gäller bra kylare som är rätt monterad med allt vad detta innebär. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Bra info..
Magnus: Har du något mer matnyttigt att bjuda på från deras byggen, eller är det enklast att kontakta dom? Göran: När anser man att cylinderväggarna är smala (definition kanske)? Själva bottendelen på min motor är som sådan att cylindrarna ligger som i öar i blocket (likt volvo 850), och till min motor finns även framtaget en krage konstruerad att lägga på för att stabilisera överdelen av cylindrarna. Du som har fyllt ditt block, kan du beskriva lite hur detta utförs, en "do / don't" förklaring ungefär? När jag nämnde mindre kylmedia så ansåg jag att detta värms upp snabbare i och med att det får kontakt med mindre yta inuti blocket (precis som du säger "kylyta"), är det något att ha i beaktande? _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
ofta kan gjutningarna vara ojämt tjocka på äldre jänkemotorer. Är då cylinderväggarna tunna så blir somliga partier markant svaga. Man bör inte borra sådat block mer än att cylindeväggen reduceras 0,6mm. Man kan inte borra ur dessa block för foder med mindre än risk för att man kommer ut i vatten. Gamla block har ju ofta en massa sörja i kanalerna som bör tvättas ur ordenterligt. Sedan häller men helt enkelt i vanlig betong till säg 30-50% av höjden. Jag har inte botaniserat i betongmetoderna nuförtiden, så man bör kolla med någon som hållit på med den motortyp man har, det var 20 år sedan sist för mig. Men jag fågasätter som sagt behovet mer än på speciella motorer som har problem med veka lopp. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bibehålla effektiv kylning, är detta att rekommendera?
|
1171 besök totalt |
