Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad väger Panteran, alla delar separat?
2451 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag gjöt med en ny frontlucka, och tittade över viktlistan på bilen. Jag har visat siffror förut, men tänkte att det kanske var intressant med en ny lista i alla fall. Min Hemi är ju en KLOSS av Guds nåder, men bilen är ändå inte katastroftung. Om man skall ange hur tung en motor är så ger listan vid handen att det inte är aldeles enkelt att svara på frågan. Torrvikt, olja, koppling, luftfilter osv. Vad väger t,ex själva monococken?
Göran Malmberg

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Japp, motorn va rackarns tung!
Men grymt imponerande detaljerad viktlista! thumbs up

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

"Damper 5kg", Nu ifrågasätter jag inte ATT den finns där, för det har du säkert skäl till men varför? Går det inte att få en så stor motor balaserad ändå? För visst har den väl med motorns balansering att göra?

Hur mycket vikt, ungefär, adderar en torrsumpsanläggning?

Hu många kg/procents vikt är det rimligt att man sparar med en alukylare?

Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Valvecovers 9,6kg? Det måste ju finnas lättare modeller?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Micke Holmström skrev:
"Damper 5kg", Nu ifrågasätter jag inte ATT den finns där, för det har du säkert skäl till men varför? Går det inte att få en så stor motor balaserad ändå? För visst har den väl med motorns balansering att göra?

Hur mycket vikt, ungefär, adderar en torrsumpsanläggning?

Hu många kg/procents vikt är det rimligt att man sparar med en alukylare?

Alukylaren spar inte särskillt mycket vikt. Denna kopparkylaren väger 11 kg. Jämfört mot ca 18kg för otrginal. Det är rätt tunnt material i kylvenerna och det blir grövre i en alukylare, som även får mindre kylyta i samma cm2 kylpaket. Vi maste därför ställa vikten mot kylkapacitet. Vattnevolymen har även en inverkan.

Jag använder gärna en bra damper. Man får se vikten mot storleken på motorn. Det är inte balanseringen som sådan utan svängningar eller harmoniska vibrationer som den släcker. En stålaxel av den typen jag använder låter som en klocka om man slår lätt med en hammare på den. Lägger man en hand mot veven dör tonen, vilket är samma fenomen som dessa dampers åstadkommer. Finns en spricka i veven så blir det samma resultat. Lyssna på kvalitetsporslin, helt mot en med en liten spricka i.

Dampern är liten till diametern så responsen i motorn tar i vart fall inte så mycket stryk. Det är dessutom en helt "inkappslad" sk fluid damper som jämnar ut sig själv och är dessutom sprängsäker. Jag har den ju bakom ryggen.....

Räkna 10-15 kilo för ett helt torrsumpsystem. Nu har ju jag samma system som används i nitro DR, med extern pump och utanpåliggande trågevakuering, vilket var skälet till att jag behöll våtsumpsystemet, ihop med utrymmet. Sen farcinerade det mig att få till ett vått system som fungerade i alla belastningeriktningar.

Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kristian Kulla skrev:
Valvecovers 9,6kg? Det måste ju finnas lättare modeller?

Jo, det där är ju en grej jag tänkt på. Nu fick jag tag på dessa komplett med tändstiftrör till ett bra pris.
Det är också så att jag tänkt använda alla 16 tändstiften, och då behövs även 8 tändstifthål i per kåpa.
I nitro racing gäller bestämmelser för hållfastheten så inte packningar å annat blåser isär mellan kåpa å topp, och de kåpor som finns för 16 stift är följdaktligen magnesium för just viktens skull. Och priset blir därefter..... Jag har, kan vi säga "dragit" på ombyggnaden.

Göran Malmberg

Järfälla
Här sen Sep 2004

Över 500kg motor

Vad lämnar den för effekt? Ganska kul att ungefär hälfen av bilens vikt utgörs av motorn

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran du har ju tidigare haft en Cleveland, vet du vad den vägde?
Har alltid undrat vad den väger och det vore kul som jämförelse just i Panteran.

Att tala om vikten på ventilkåpor så måste man ju först ta hänsyn till att det är en Hemi. det kräver ju en lite annan kontruktion än vanliga kakformar. Förstår att de blir lite tyngre.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Superswift skrev:
Göran du har ju tidigare haft en Cleveland, vet du vad den vägde?
Har alltid undrat vad den väger och det vore kul som jämförelse just i Panteran.

Att tala om vikten på ventilkåpor så måste man ju först ta hänsyn till att det är en Hemi. det kräver ju en lite annan kontruktion än vanliga kakformar. Förstår att de blir lite tyngre.

Jag är inte för säker på dessa uppgifter, men det är vad jag hade.

351-C 250
Gen 4
Starter 7
Koppl 10
Svänghjul 18
Damp 6
Carb 5
Water p 5
Förd 2
eng mount 6

313

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul sammanställning. Varför gjorde jag inte en likadan när jag hade chansen

Rehan skrev:

Över 500kg motor

Hur fick du fram den siffran?

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jämför man vikterna så är det inte så stor skillnad. Hemiblocket och vevaxeln är de stora bitarna. 116kg mot 86 för blocket och det är väl en 10 kg skillnad på vevaxlarna. Topplocken är alu så dom är lättare än järn cleveland. Svänghjulet är 10 kg lättare än C motorn.
380k för en "fungerande (hemi) motor" inkluderar ju hela avgassystemet samt vätskor. Avgassystem kan ju väga en hel del på många bilar. Tar vi den rena motorn på 286 kg, så ligger ju många motorer på närmare 200kg. Och en turbo insallation med laddluftkylare och vätskor samt övrig kringutrustning för bilen kan även det väga en del.

Jag kan köpa ett alublock för bensin som väger 55 kg! Då är jag nere i 225kg, samt att 1,5 liter mer slagvolym är en enkel match med mer borr. Till priset 60000:- för blocket. Eftersom jag har dubbelstift så kan jag gå upp i kompression, och bygga motorn mer specifikt för E85. 200 hkr till borde vara rimligt då. Då behövs ändå nya kolvar. Så 70000:- borde räcka, bara det att jag har inte pengarna. Dom går till nya däck mm varje säsong.
Då är man nere på 1132 kg. Och det finns som sagt en del till att ta på bilen i övrigt och då kan det börja likna något.

Men det är kul å drömma vidare...

Göran Malmberg

Järfälla
Här sen Sep 2004

Kristian Larsson skrev:
Kul sammanställning. Varför gjorde jag inte en likadan när jag hade chansen

Rehan skrev:

Över 500kg motor

Hur fick du fram den siffran?

Givetvis såg jag fel, 287 kg är korrekt när jag tittar igen. Siffran 500 fick jag fram genom att addera 200 och 287. 287kg det låter betydligt bättre.

Jönköping
Här sen Sep 2005

Fast 200+287 blir ju inte heller "över 500 kg"...

Buell XB12S -08
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Widell skrev:
Fast 200+287 blir ju inte heller "över 500 kg"...

Nä det är sant man jag la på 67kg till, för grenrör, startmotor etc, då blir det över 500kg.

2451 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande