Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Rallye Köln-Ahrweiler 12 nov 2005 (rapport)
2144 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Rallye Köln-Ahrweiler 12 nov 2005 (rapport)

För de som inte känner till Rallye Köln-Ahrweiler sedan tidigare:
Mellan 1971 och 1987 var det ett helt normalt rally som gick i trakterna av Nürburgring framåt höstkanten. En del svenskar har markerat sina revir här genom åren, bl.a. har både Ingvar Carlsson och Per Eklund totalvunnit rallyt. Efter -87 försvann ekonomin i arrangörsföreningen och rallyt dog ut och glömdes bort. Några eldsjälar mindes dock tävlingen med värme och främst en Egon Meurer bidrog till att rallyt återuppväcktes 1994, men då med karaktären som ett stenhårt rally som körs med historiska bilar, främst från Youngtimer-eran. Succé direkt redan första året, Walter Röhrl segrade i en Ford Escort TC efter en hård kamp med Björn Waldegaard i en Porsche 914/6! En av de bidragande faktorerna till rallyts popularitet har varit att det körs under tuffa förhållanden. Inte nog med att deltagarna normalt brottas med höstlövsförsedda, slingrande, ojämna asfaltvägar i Eifelbergen från morgon till kväll, de får inte reda på var sträckorna körs förrän på morgonen på tävlingsdagen. Ingen möjlighet till recce eller noter alltså, det gäller att läsa vägen så bra som möjligt och hoppas att kartläsaren kan uttyda av den dåliga kartan (samma som följer med programmet publiken kan köpa) om det svänger höger eller vänster...

Bilarna:
Det jag tyckte var extremt roligt med det ca 110 bilar starka startfältet var mångfalden. Allt från VW 1600 L, Opel Kadett A, Fiat 124 via Jaguar E-Type, Ford Mustang Fastback, Porsche 911:or från 70-talet, Alfasud, Opel Ascona 400, Saab 99 Turbo, Mazda RX-7 till Opel Kadett C GT/E, BMW 528i E28, Simca Rallye 1000, BMW 2002, Lancia Delta Integrale och Skoda 130 RS Coupé. Däremellan en mängd andra modeller och en del rara fåglar som MG Metro 6R4! Bara bilarna gör alltså tävlingen en resa värd!

Sträckorna:
Varför lägger jag denna tråd i Nürburgring-forumet? Jo, en av sträckorna är nämligen traditionsenligt förlagd just till Nürburgring, så även i år. Starten går nere i Adenau på vägen som går från södra utkanten av Adenau upp till viadukten under banan, strax innan Gantry. Precis innan viadukten går det en smal räddningsväg upp till vänster som leder ut på Nordschleife, där de kör åt fel håll! (Det var en märklig känsla att stå mellan Wippermann-Pflanzgarten (eller i det här fallet Pflanzgarten-Wippermann!) och se rallybilar köra åt andra hållet!) När de sedan kommer från T13-Hohenrain-Tiergarten så går de i mål under bron vid Antoniusbuche. Sträcksegern gick till Andreas Mansfeld (känd från VLN där han kör Honda Civic Type-R) i en BMW M3 E30 på tiden 10:44,2.

Efter att ha sett startfältet på Nordschleife valde jag att hålla mig till närområdet och åkte till sträcka 10 som gick som en 3-varvsslinga bakom Fahrsicherheitszentrum på delar av gamla Südschleife. Till skillnad från tyskarna som trängdes vid en meningslös 90-gradare från asfalt till en kort bit grus gick jag 300 m längre ner och hittade en högfartsvänster i ett 150-graders vägbyte som ledde från en smal "kostig" ut på en vanlig 70-väg. Eftersom de genade så kastades grus ut på 70-vägen vilket fick till följd att bilarna kom med uppskattningsvis 120-130, bromsade kort och sladdade ut (till följd av gruset) i 100+ km/h på 70-vägen. Extremt sevärt och jag var nästan ensam åskådare där! Vissa visste vad de gjorde och gick på kontrollerat ställ ut på asfalten medan andra snokade fram och tilbaka med både 2 och 3 retursladdar, hehe. Värst var en Opel Manta B som matade på fullt på brett uppställ och ritade lååånga lakritsar ner på asfaltsvägen! God tvåa i spektakulär körning kom en galen finne i en Opel Kadett B Rallye som säkerligen hade 100 hk mindre effekt än Mantan men ändock gick på 4-hjulssläpp ända ut till vägkanten 3 varv på raken och nästan tog med sig de vita reflexstolparna med bakdelen! thumbs up

Helhetsintryck:
RIKTIGT sevärd rallytävling i härliga miljöer, men körningen på Nordschleife räcker att ha sett en gång. När man är van vid startfält av VLN-storlek känns det liiite futtigt att se en bil åt gången och behöva vänta 30 sek på nästa. Till nästa år blir det att reka omgivningarna lite mer med hjälp av kartan så man hittar de riktiga godbitarna! Tyvärr var vädret alldeles för bra, en rallytävling vid Ringen i november ska liksom inte bjuda på sol och uppehåll utan det hör till att det ska vara riktigt höstruskväder. Å andra sidan bjöd dagen på en ovanlig möjlighet till både egen Ringenkörning under optimala omständigheter OCH att kolla på rally genom att tyskarna var coola nog att tillåta turistkörning till 20 min innan sträckstart och släppte på turistkörningen igen så fort sista bil kört i mål! Hoppas bara att Walter startar nästa år, i år lyste han tyvärr med sin frånvaro...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kul att läsa att dom återupptagit den tävlingen.... körde den 87 själv..... superroliga vägar och otroligt blandat iaf då.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Kul att läsa att dom återupptagit den tävlingen.... körde den 87 själv..... superroliga vägar och otroligt blandat iaf då.....


Jag vet sedan tidigare att du kört rallyt, men berätta gärna mer utförligt. Speciellt om Ringen, för den fanns väl med redan då i programmet?

Synd att inga svenskar upptäckt rallyt, jag tror man kan uträtta storverk med en 240 Nationell och rätt mental inställning...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Christian Eick skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kul att läsa att dom återupptagit den tävlingen.... körde den 87 själv..... superroliga vägar och otroligt blandat iaf då.....


Jag vet sedan tidigare att du kört rallyt, men berätta gärna mer utförligt. Speciellt om Ringen, för den fanns väl med redan då i programmet?

Synd att inga svenskar upptäckt rallyt, jag tror man kan uträtta storverk med en 240 Nationell och rätt mental inställning...


iofs så var väl inte ringen sträckorna något som man tyckte var det bästa.... för där fick man ju tvärstryk av tyskarna eftersom vi körde ju onotat och aldrig hade varit där innan , till skillnad mot tyskarna som ju kört mycket där innan.... fast det tog man å andra sidan igen med råge på grussträckorna

men starkaste minnet av ringen var att det var första gången vi provade slicks på rallybilen och i någon fullfartsvänster nerför på 5:an (typ i 180 som var maxfarten på suzukin) så fick vi världens jäkla kast (pga alldeles för breda slicks, och det var inge bra på en FWD bil märkte vi ) så jag fick hämta hem den på 2:an och med en puls på 240 eller något..... men det gick bra men som rallysträcka så är ju inte ringen så svår eller märkvärdig egentligen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
typ i 180 som var maxfarten på suzukin


Fredrik - SLC skrev:
som rallysträcka så är ju inte ringen så svår eller märkvärdig egentligen.


Say no more!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Christian, nästa gång måste du ha en kamera med dig!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Sörpan skrev:
Christian, nästa gång måste du ha en kamera med dig!


Jag är tyvärr ingen bra fotograf, eller åtminstone har jag ingen bra kamera!

Här finns dock 186 bilder från rallyt:
http://de.motorsportimallgaeu.de/component/option,com_rsgallery/Itemid . . . .

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Christian Eick skrev:
Här finns dock 186 bilder från rallyt

thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Kalle Hansen
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1209



Coolt som f-n! Lovar, jag är inte alls avis på dig som bara bor 8 mil från Zufahrt thumbs down thumbs down

_________________
Mvh / Kalle Hansen
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 20



Lyckades oxå vara på plats och se rallyt! Jag har några bilder som kanske inte är lika bra som de tyska, så jag väljer 2 på en 99:a turbo!




_________________
Andreas Almqvist
_________________
Badster R3 (ex. Opel Speedster)
Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Ni har säkert redan sett den, men här finns en film att ladda ner från rallyt (man måste visst skicka sin e-mail adress först):

http://20832.com/event.php3?event=000101_v&id=16&lang=&lan . . . .

Rätt kul att få åka baklänges nästan hela Nordschleife!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4599



Hej

Är det någon som vet när detta evenemang går i år, hemsidan informerar tyvärr bara på tyska.



MVH Jens

_________________
Jens Lanvin
Citera
Nürburgring
Rallye Köln-Ahrweiler 12 nov 2005 (rapport)
2144 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande