| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Djup på gänga?
|
1 besök senaste veckan (1734 totalt) |
|
Hmm nu har jag inte slagit en gänga sen dackefäjden
Jag skulle se till att jag hadde motstående mutter/skruv som tolk. Hålet för en M54 skulle jag köra runt 52,5(54-1,5) --> skärdjup på 0,75 ps stiging 1,6 låter udda _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag sitter och slår i Verkstadshandboken, men jag fattar inte riktigt vad du menar?
Invändigt eller utvändigt? Sen det där med stigningen ... Udda? M54 finns inte ens med i de flesta tabeller ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Man får nog kolla på en basprofil, men det var ett tag sedan för mig också..
http://www.bufab.com/Portals/32/Tekn sidan 18 Är det 5h/8 vi letar efter? = P*0,54127? P=1,5 1,5*0,54127=0,811mm? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Fast ritar jag upp en basprofil i cadden så får jag ut måttet 5h/8 till 0.866 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
om det är någon som känner att dom vill ha denna "ordning ur kaos" i tryckt bokform så skicka mig ett PM. Jag kan skrapa ihop några exemplar på jobbet.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Menade utvändigt....
Anledningen att jag undrar är om jag törs gänga direkt på mitt fjäderben som är 54mm utvändigt och 49½mm invändigt. Dessutom är det redan gängat invändigt en bit för fastlåsningen av stötdämparen. Har tyvärr inte något mätdon för att komma åt och mäta djupet på den invändiga gängan, men uppskattade det till c:a 1mm. Gängar man då även utvändigt tenderar det till att bli väldigt tunt med gods de första 30millimetrarna där både in och utsida är gängat. Hade varit smidigt att behålla yttermåttet på 54mm och använda 60mm fjädrar. Men just nu lutar det åt att trä över och svetsa fast en gängad hylsa med 60mm yttermått och använda 64mm fjädrar istället. Dels pga "problemet" jag beskrev ovanför, men även att benet inte går att spänna upp ordentligt i en svarv för att svarva av resterna (svetsfogen) av den gamla fjäderkoppen. Med en vinkelslip blir det väldigt lätt att slipa ner några tiondelar för djupt i godset....vilket kanske inte är så bra om man ska gänga. Tackar för länken till pdf-filen. Fanns mycket matnyttigt att läsa där! _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Djup på gänga?
|
1 besök senaste veckan (1734 totalt) |

