Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Lufttryck? | 6209 besök totalt |
Hej!
Har under den gångna säsongen haft stora problem med snabb förslitning av framdäckens utsidor (nån som känner igen det?). Kan någon tipsa mig om vad göra. Jag har ingen lust att börja mixtra med castervinklar. Vad händer om man bara laddar i rejält högt lufttryck? Har dels testat Yoko 039 och dels Toyo proxes T1-s. Jag antar att jag behöver däck med styvare sidor? Är lite sugen på att prova 048:or nästa år om de går att få tag på. Känner någon till hur de är vad betr. styvhet? |
||||
Visst kommer R-däck att göra livet trevligare. Men... De kräver antagligen ännu mer camber för att funka som det ska just pga sin styvare sida.
Så det är bara att bita i det sura och fixa ngn form av justerbar topplagring. Maila mig så ska vi se om det kanske går att fixa ngt! |
||||
Svar JA :-(
Pirellis PZero Corsa. Jag mixtrade med lufttryck o cambervinklar o inget hjälpte.... SÅ trött blev jag på det hela.... Blir RE540S istället nästa år. Vad har du för camber fram? _________________ Magnus Thomé |
||||
Med högre, för högt, lufttryck blir risken stor att du överhettar ytgummit på däcken. Detta genom att energin som upptas genom däcket fjädrande rörelse istället blir värme i slitbanan. Med för hög temperatur minskar däckets vidhäftning mot underlaget, det blir "halt", och du riskerar att gummit börjar kavlas av från däcken. Föresten, du skrev inte vad för bil du hade problemen på? Eller det kanske är din Exige på bilden? ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Jag hajade inte riktigt heller om du kört med de däcken du nämnde när du hade problem eller om det var däck du testat nån gång och funderade på att ha istället. I sa fall, vad var det för däck du hade problem med?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Tack för svar. Cambervinklar ska det vara förstås, inte caster. Här befinner man sig i bildat sällskap, trevligt!
Tyvärr är det så att jag haft samma problem med både Yoko och Toyo. Originaldäcken Yoko 039 nöttes ner långt upp på däckskanten löjligt snabbt, och de har bara 5 mm mönsterdjup från fabrik. Å andra sidan väsentligt mkt bättre grepp än Toyosarna. Bilen är Exige, tj. vikt 785 kg. Dim. fram är 195/50-16. Enl. Lotus ska det vara 1,6 kg fram oavsett bana eller gata. Toyodäcken har jag bytt plats på en gång, för att nöta jämnt. Att köra motsols ibland är inte heller så dumt. Intressant Martin med temperaturen mm. Vad jag har för Camber har jag ingen aning om. Men jag vill som sagt helst inte mixtra med vinklarna. Ska man behöva sänka farten? |
||||
Ja det är ju lite lattjo med tanke på hur lätt din bil är fram. Och om du var lite våldsam av dig precis i turn-in så borde det ju mer kasa än vika sig...
Justera camber är bara bra att lära sig!! Ja inte själva skruvandet utan hur bilen påverkas av olika val av vinkel! _________________ Magnus Thomé |
||||
Du har ju den perfekta bilen för att kunna mixtra med vinklarna! Jag antar att du kan ställa samtliga vinklar och några till. original på min Golf kan man bara ställa toe... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har tyvärr ingen bra bild framifrån varken stillastående eller i kurva, men det var iofs en bra idé. Bak är det ganska rejäl camber, men fram ser det ut att vara helt neutralt. Jag tror att Lotus har ställt det så för att förare som är mer gasglada än skickliga hellre ska ploga än snurra i kurvorna. Kan det stämma? |
||||
Har läst en del articklar med chasssikillarna på Lotus. Precis så som du skriver, verkar vara deras tanke. Vem som, som köper en sådan bil, ska kunna köra utan att bli skrämd. Dom som "kan" ratta fixar till det sista ändå... Sen blir det fina fisken!
Helt sannslöst trevlig bil du har, måste jag säga. Med nga enkla modds skulle du kunna utforska dess verkliga potential. Får man fråga varför du inte vill testa med lite mer camber fram? |
||||
Bilen är lite för ny än, och Jag är lite feg att skruva för mycket. Kanske inte bäst men trots allt oskruvat. Än så länge är det roligare att köra. Men några bankörningar till så.... sen vill man kanske utveckla. |
||||
jamen, är det inte dåligt ekonomi mm att köra slut på delar av framdäcken på "nolltid". Kan du inte lämna in bilen hos aukt verkstad (eller annan verkstad du litar på) och be dom ställa framvagnen "säkert" men lite snällare mot däcken? Mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||||
Exakt så tänker jag oxå Pär!
ok, man ska inte negligera att en del åker omkring i otroligt fina och dyra bilar på våra träffar. Men att inte justera den så den "funkar som det var tänkt" låter lite...underligt. Personligen, om jag inte vågat/kunnat göra det själv, hade jag nog vänt mig till ngn firma specialiserad mot chassijusteringar inom racing, eller liknande, för en inställning. Tyvärr är det lite dåligt med sådana i detta land...än. (Vi fick väldigt underliga värden på vår racebil hos "en vanlig gumminisse" gentemot Saab:s fabrikschassirigg kan jag säga. Lite prisskillnad och handhavandedito oxå kanske... ) I slutänden är det dock du själv som tar beslutet, men jag ser det som en "win-win situation". Roligare och mer ekonomiskt. Att bilen skulle bli för aggressiv tror jag inte på. |
||||
Hmmm, är inte Yokohama A039 utvecklat för just Exige? Som någon form av mellanting mellan gatdäck och R-däck? Tycker det låter konstigt att bilen beter sig så understyrt, jag utgår från att du har kollat att hjulvinklarna stämmer med de Lotus rekommenderar? För det kan inte vara så att Lotus rekommenderar olika inställningar för olika typ av användning? Med rätt hjulinställningar måste ju Exige vara en av de absolut bästa banbilarna man kan tänka sig. Fråga Lotus, eller någon engelsk firma specialiserad på Exige, vad de rekommenderar för hjulvinklar för bankörning. De hjulvinklar du har idag skall en vettig gummiverkstad med 4-hjulsinställning kunna mäta upp åt dig. Då får du i alla fall koll på om allt står rätt till... Annars borde väl importören kunna hjälpa dig? Antar att det fortfarande är Wendels? ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Jo nog är det lite camber alltid. Extremt lite! Men possitiv camber på innern betyder inte att det är fel. Om Lotusen har hyffsat mkt caster så får man dessa tendenser på innerhjulet...vilket man vill ha! På innern alltså... Tycker oxå det ser underligt ut... Skulle absolut kolla upp det så det iaf står som det ska original till att börja med. Efter det är det tempmätare på träffarna som gälelr för vidare justering. |
||||
Jag vill också ha positiv camber på innern Men det kan ju knappast vara speciellt casterrelaterat på bilden eftersom det är så lite rattutslag.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja just det Magnus! Det har vi ju stött och blött innan.
Tanken slog mig oxå om rattutslaget. Men tusan vet om det inte kan påverka en del ändå... Fast det ser väldigt underligt ut måste jag säga än en gång. |
||||
När vi ändå är på ämnet måste jag som glad ammatör fråga lite om just däcktryck.
vad ska man ha för tryck? kommer ihåg från i sommras att jag labbade med lite olika tryck på sierran men kom aldrig fram till något givande ska man ha över det rekomenderande trycket eller ska under det rekomendeerade trycket och förvänta sig att däcken blir varma och på det sättet öka trycket "själva"??? Det vore trevligt med i stora drag få detta förklarat _________________ Christoffer E |
||||
Däck för banåka Lufttryck? | 6209 besök totalt |