Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1357 besök totalt |
Skillnad på att köra Formel-bil och Touring-bil ?
Har aldrig kört en formel-bil och undrar vad som skiljer i körning/körteknik/känsla mellan dessa ? om jag uppfattar det rätt så verkar det som om formel-folk stannar i dessa klasser och vice versa . /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re: Skillnad på att köra Formel-bil och Touring-bil ?
Är väl som att jämföra äpplen med apelsiner... Formelbil = räjsbil Touringbil = ombyggd standard bil. Gissa vilken som ger mest stående hår på ryggen. Ta pappas gamla vobblo 240, montera bur och släng ut reservhjulet samt kör räjsing hmm Kanske inte konkret svar på frågan men lite tips _________________ Roland Johansson |
||||
Formelbilar har ju betydligt mer downforce, så det skiljer sig väl ganska mycket på den punkten.
Minns i InCar 956 så kör inte Derek Bell idealspåret på ringen jämt, för att groundeffekten funkar bättre utanför idealspåren ibland. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
nu kanske jag inte har mest erfarenhet av alla på det här forumet i ngn av biltyperna, men den absolut största skillnaden tycker jag är direktheten i styrning, gas och broms. Innan man har tänkt har man gjort det man ska. Det är kompromisslöst i en formelbil så att säga. (även om det givetvis finns väldigt kompromisslösa touringbilar givetvis)
_________________ A Eklöw |
||||
bra sammanfattat men man kan lägga till en STooOR skillnad med mellan typerna ... Och det är vikten... En formelbil väger sällan mer än 500Kg och touringbilar brukar oftast landa på 1000Kg eller mer. Det gör att att blir så oerhört mera precist i en formelbil. |
||||
Dum fråga kanske men går att att köra med 'ställ' med en formel-bil på samma sätt som en RWD Touring bil ? Nu skall man kanske inte köra med ställ för att det skall gå fort iofisg...
![]() /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Minardi och Jordan bilarna har ju bevisat att det går att köra F1 med ställ iår ![]() ![]() Men jag har svårt att tänka mig att det går att göra lika kontrollerat som i en standardbil. Är det mindre vikter är ju "den förlåtande gränsen" väldigt minimal. Det är iallafall så jag resonerar, men kan ha fel.. _________________ Rachid Rachid |
||||
oftast kör man inte på "ställ" med en Formelbil, men det händer ändå i vissa klasser när fästet inte räcker till för effekten... se t.ex F1 där det gärna går på lite småsläpp ut ur kurvorna....... fast man har tractioncontrol för att minimera det. men om du går lite tillbaks i tiden så åkte ju t.ex 70tals F1orn på rätt mycket ställ ...... (men inte så mycket som vissa touringbilar) |
||||
Eftersom vingarna skapar så mycket downforce och fäste så försvinner mycket när man väl går över gränsen. Så uppfattar jag iaf. Jag körde en FRenault en heldag på anderstorp i höstas. Fästet var grymt trots att det var kallt, men när det fick för fort så fick man kraftig kasst i bakvagnen som gjorde att man blev skitnödig ![]() och som Alex Eklöw säger så är det mycket svårare att känna gränsen innan det släpper, vilket man kan göra med en vanlig bil. Men det är nog mycket beroende av slicksen kanske? _________________ Viktor Huggare |
||||
Tjenare Viktor! Kul att du har hittat hit också! ![]() ![]() Mjo, som vi har pratat om är det svårt att känna var gränsen går, det finns inte som jag har upplevt i både radical och täckt bil en grå gräns man kan befinna sig i utan att tänka mycke på det. I Renaultn var gränsen knivskarp... / Alex _________________ A Eklöw |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1357 besök totalt |