| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den rolig?
|
1, 2, 3 >> 5022 besök totalt |
|
Jag har en Fiat Marea -98. Den är på 115Hk och är en sedan. Jag har monterat på lessjöfors sportfjädrar på den 40mm. 16" alufälgar med 195/50 Kumho däck Tagit bort en ljuddämpare samt ersatt sista med en rostfri 3" från JT avgasteknik. Sportluftfilter som är avskild från motorvärmen. Kör på 45% Etanol.Kommer använda den i vardagen också, och jag behöver baksätet!! Jag vill få tips på allt ifrån att bygga om den helt som banbil till att bara rejsa med den med 10 liter i tanken (för att spara vikt). Jag vill få den lite roligare på bana och kurviga vägar.
_________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||
|
Innan du lägger för mycket pengar på bilen kanske du kan fundera över att skaffa en annan bil bättre lämpad för bankörning från start.
Det kanske kan låta lite spydigt att kommentera på det sättet men det finns stora fördelar med att börja med rätt bil och inte förstöra en trevlig bruksbil.
_________________ Anders Hansson |
||
|
om fiat är den bilen som du vill bygga banbil på så hade jag nog kanske sneglat lite på Punto GT (liten pigg och rask bil) med mkt eftermarknadsdelar. Nu vet jag inte hur det ser ut för just din bilmodell som du frågade om men jag betvivlar att det finns så mkt eftermarknadsdelar för att optimera väghållning osv. Dessutom så vill du helst inte riva ut inredning och toklätta bilen då du vill ha kvar komforten. Då tror jag tyvärr att bilen blir lite för tung för effekten och frågan är om den ändå inte är det även om du river ut hela inredningen.
Jag sågar definitivt inte projektet men ibland är det som Sweanders säger, bättre att utgå från ett annat matrial som har lite bättre förutsättningar. Fiat är dock inget märke som jag är särskilt bekannt med förutom att jag har stor förkärlek till Punto GT, så jag kanske är helt ute och cyklar. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
|
||
Herr Kraniel är en vis man lyssna på honom.... även om det funkar utan flames
|
||
|
Re: Vad tycker ni jag ska göra med min bil för att få den ro
Skaffa nya stötdämpare som är avpassade för fjädrarna så lär det bli ännu roligare. _________________ Jörgen Eriksson |
||
mycket skitsnack i tråden ...
Det som eric skrev tycker jag låter vettigt. Uppdatera allt som gör bilen banduglig. Sen så mycket körträning som möjligt.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
sedan kan du byta bussningar till hårdare. fast det kanske kommer låta lite.
kanske lite broms kylning. bekvämare förarstol / ratt. |
||
|
den väger...ca 1200 kg!
Jag tittade lite på att byta bussningar till polyuretan när jag skulle byta för dom var dåliga fram (annan tråd här på forumet), men valde orginal för pris o komfort istället. Skruvkompressor??? hmmm intressant!!! priser? finns dom som begagnat? Jag ska byta ut dämparna såsmåningom. Bromsar skall jag försöka byta till Marea 20v (skivor bak), samt bättre komponenter. (behöver ändå byta skivor nu i sommar) . Någon som har erfarenhet av "Brembo max"- skivorna? Eftersom jag har delad bakaxel (En BMW-trimmare blev smått överaskad över hur seriös o kraftig den var), kan det vara ide att leta efter en krängningshämmare bak? BMW-freaket tyckte att jag skulle satsa på spacers på ca 1-1,5cm (jag har utrymme för det). Övrigt så känns bilen lite "lätt" i rumpan??!! _________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat? |
||
|
Ang. bromsar så kan du köra på "orginal" skivor och bra belägg så slipper du kostnaden för blinget
Jag har kört både slitsat och släta med olika sportbelägg, skillnaden är att slitsade lät lite mer och åt lite mer belägg och kostade lite mer.... Min bil är nog lite lättare än din men med mer effekt så klarar jag mig på sånt så borde det fungera för dig också. Vill du gå upp ett snäpp till så kan du skippa "sportbelägg" och köra på racedito istället, lite skrikigare lite skitigare men mycket bättre _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jupp ändamålsenliga belägg och bromsvätska till exempel Motul RBF 600 (mycket prisvärd) råder nog bor på ev bromsproblem.
Bromskylning är ju också en bra grej, sök på forumet så lär du hitta många bra lösningar. Köp inte fläskiga skivor och ok förrän du har riktig bromskylning. Men däcken är absolut inte att underskattas, schyssta r-sulor kommer nog ge störst prestandavinst per krona. Sen att kunna pressa varv efter varv utan att däcken blir hala och djävliga är ju rätt viktigt det med. Varför spacers ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re: varför spacers....
Det bytet hajjar jag inte? Smalare fälg är ju ingen vinst utan en förlust.
Större diameter KAAAAAAAAAN man i vissa fall tjäna på, men på denna nivå: Aldrig! Sen ger det mer masströghetsmoment och annan utväxling samt dyrare däck. Riktiga däck i 16" är inte det enklaste att få tag i billigt. Vill tro att det fortfarande finns mer beg. i 15" att komma över till rätt pengar. Jag har tex nga TOYo R1R i 195/55 15 med ruskigt mkt mönster kvar som du kan få loss billigt. Ett R-däck som funkar även på gata. Kul att ngn vässar på lite udda bilar. |
||
|
Re: trodde inte.....
Va... Detdär kräver en förklaring så jag fattar. |
||
|
För det först vill jag gnälla lite. Var tog all den trevlgia Rejsa känslan vägen????
.
Jag skulle köpt fyra r-däck i 15 tum och satt på 15*7 tums fälg med så låg ET som möjligt. Sen sparar du dina 16 tummare till gatan och kan njuta av både bra bandäck och bra gatdäck. I övrigt har jag ingen aning om huir din Fiat är byggd och vad som bör förbättras. Kanske går att lätta den någonstans för att få den lite roligare. Annars är nog mycket körtid och konbana det som ger mest för pengarna om man vill att det ska gå fortare. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 5022 besök totalt |