Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljepump BMW M30
991 besök totalt
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Oljepump BMW M30

Håller på att gå igenom två oljepumpar, en av demskall jag sättai den motor jag tänkt använda.

Båda pumparna kommer från samma motortyp (M30B34 och M30B28), den ena tillverkad 1982 och den andra tillverkad 1994.

Den högra i bilden är i gott skick och kommer från M30B28 tillverad -82
Den vänstra i bilden är i ok skick och kommer från M30B34 tillverkad -94

Frågan är dock vad ventilen gör på den vänstra pumpen? om det kan vara en förbättring?
Jag kan nämligen välja att montera den delen av pumpen på det fräschare pumphuset.

Här är en bild på hur pumpen ser ut i BMW:s programvara, där verkar inte ventilen finnas med.

Är det någon som vet?

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Kan vara en tryckreducering. Som gamla motorn har externt , kanske i oljekylaranslutningsplattan.

Medans den nya bmw motorn inte har nån extern tryckreducering och måste reducera redan vid pumpen. Iom att nyare har en sån där oljefilterbehållare som sitter brevid motorn, den har ingen retur och kanske därför inte heller nån tryckreducering. Det är en idé bara, jag är inte säker alls. Måste kolla mer isf.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Motorerna är från -82 respektive -85, det är pumparnas tillverlkningsdatum jag menar med ovanstående datum.

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

ok, men mitt resonemang kan fortfarande stämme att nåt skiljer i laouten på motorer.

Eller så är det där bara en fjäder/massa som dämpar pulsationer från oljepumpen ?

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
_maniac_ skrev:
ok, men mitt resonemang kan fortfarande stämme att nåt skiljer i laouten på motorer.

Eller så är det där bara en fjäder/massa som dämpar pulsationer från oljepumpen ?

Ja, det kan säkert stämma

En teori är att det är en slags backventil som håller kvar olja i pumpen när den är avslagen så att pumpen ej går torr de första sekunderna vid start av motorn.

Jag har pratat med två olika tekniker på BMW och de kände inte till skillnaden, de frågade till och med om den med ventil var BMW-orginalreservdel. Den har BMW-loggan ingjuten, så det antar jag att den är.

Skruva banåkabil
Oljepump BMW M30
991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande