Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1647 totalt) |
Osymmetriska hjulvinklar (olika på vänster/höger sida).
Den här tråden är till för de som vägrar acceptera, att en osymmetrisk bil, som framförs på en osymmetrisk väg/bana, skall ha symmetriska hjulvinklar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
De, av Vägverket upprättade, transportsträckorna lutar oftast åt höger (det har med vattenavrinningen att göra). Detta gör att en symmetrisk bil kommer att dra sig mot vägkanten.
Går det att, enbart med hjälp av att justera hjulvinklar, få bilen att dra något åt vänster, för att kompensera för den högerdragning som blir p.g.a. vägens lutning? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
På allmän väg, det finns de som fortfarande vågar framföra sina fordon där, svänger det, p.g.a. högertrafiken, snävare åt höger än åt vänster (vi har innerkurva åt höger, ytterkurva åt vänster).
Är det något man skall ta hänsyn till, då man justerar hjulvinklarna? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
De flesta (alla?) Sveriges banor går medurs (varför ändrade man inte cirkulationsriktningen i samband med högertrafikomläggningen). >
![]() Detta gör att däcken på vänster sida har det jobbigare än de på höger sida (framförallt VF brukar skrika efter mer camber). om vi väljer att anpassa camber efter däckslitaget, vilka biverkningar kommer vi att få? Går dessa biverkningar att maskera, genom att ändra andra hjulvinklar än de uppenbara? Exempel: om VF vill ha en grad mera camber, och jag ger hjulet det, samtidigt som jag minskar "den onämnbara" lika mycket, vad kommer att hända då? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Magnus Thomé neggar:
Hade han varit lite positiv hade han skrivit: Det kommer att bli en sneddragning åt höger, vilket är bra, då den hjälper till att svänga in bilen i högerkurvor, vilket ju de flesta kurvor är. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
när jag åkte finalen i slc 2002 med en citroen bx gti hade vi 3 grader camber vf och 1 grad hf.
däckslitaget var i det närmaste perfekt balanserat och det fanns inga antydningar till konstigt beteende på banan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
o fan, bäst o skynda sig ut i garaget o skruva, innan nån annan hinner göra ett inlägg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Då får man ställa om vinklarna när man skall åka på Sturup ![]() /Martin _________________ Martin Sandberg |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1647 totalt) |