Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Osymmetriska hjulvinklar (olika på vänster/höger sida).
1 besök senaste veckan (1647 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Osymmetriska hjulvinklar (olika på vänster/höger sida).

Den här tråden är till för de som vägrar acceptera, att en osymmetrisk bil, som framförs på en osymmetrisk väg/bana, skall ha symmetriska hjulvinklar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
De, av Vägverket upprättade, transportsträckorna lutar oftast åt höger (det har med vattenavrinningen att göra). Detta gör att en symmetrisk bil kommer att dra sig mot vägkanten.
Går det att, enbart med hjälp av att justera hjulvinklar, få bilen att dra något åt vänster, för att kompensera för den högerdragning som blir p.g.a. vägens lutning?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
På allmän väg, det finns de som fortfarande vågar framföra sina fordon där, svänger det, p.g.a. högertrafiken, snävare åt höger än åt vänster (vi har innerkurva åt höger, ytterkurva åt vänster).
Är det något man skall ta hänsyn till, då man justerar hjulvinklarna?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
De flesta (alla?) Sveriges banor går medurs (varför ändrade man inte cirkulationsriktningen i samband med högertrafikomläggningen). >
Detta gör att däcken på vänster sida har det jobbigare än de på höger sida (framförallt VF brukar skrika efter mer camber).

om vi väljer att anpassa camber efter däckslitaget, vilka biverkningar kommer vi att få?

Går dessa biverkningar att maskera, genom att ändra andra hjulvinklar än de uppenbara?

Exempel: om VF vill ha en grad mera camber, och jag ger hjulet det, samtidigt som jag minskar "den onämnbara" lika mycket, vad kommer att hända då?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Borde ju bli lite snedragning när du bromsar till o börja med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Magnus Thomé neggar:

Magnus Thomé skrev:
Borde ju bli lite snedragning när du bromsar till o börja med?

Hade han varit lite positiv hade han skrivit:
Det kommer att bli en sneddragning åt höger, vilket är bra, då den hjälper till att svänga in bilen i högerkurvor, vilket ju de flesta kurvor är.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

när jag åkte finalen i slc 2002 med en citroen bx gti hade vi 3 grader camber vf och 1 grad hf.
däckslitaget var i det närmaste perfekt balanserat och det fanns inga antydningar till konstigt beteende på banan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
dude skrev:
när jag åkte finalen i slc 2002 med en citroen bx gti hade vi 3 grader camber vf och 1 grad hf.
däckslitaget var i det närmaste perfekt balanserat och det fanns inga antydningar till konstigt beteende på banan.


o fan, bäst o skynda sig ut i garaget o skruva, innan nån annan hinner göra ett inlägg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



ice skrev:
De flesta (alla?) Sveriges banor går medurs (varför ändrade man inte cirkulationsriktningen i samband med högertrafikomläggningen). >
Detta gör att däcken på vänster sida har det jobbigare än de på höger sida (framförallt VF brukar skrika efter mer camber).


Då får man ställa om vinklarna när man skall åka på Sturup

/Martin

_________________
Martin Sandberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Göra som merikanarna med olika längd på länkarmar hö -vä

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Osymmetriska hjulvinklar (olika på vänster/höger sida).
1 besök senaste veckan (1647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande