Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
14 besök senaste veckan (2904 totalt) |
Video: Audi RS6 Avant runt Nordslingan (däckexplosion)
Här är en film som jag gjort. En Audi RS6 Avant som kör på tillsammans med ett par rejsa-kändisar. http://video.google.com/videoplay?do P Zero Corsa sitter på, men däckens load-index var på gränsen. Det tillsammans med diverse faktorer gör att det inte riktigt håller hela vägen. Notera de glödande bromsskivorna i slutet. ![]() Drive safe! ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Har valgt å holde tett en stund. Regner med at d går greit å si noe om det nå. Dette er noe av det råeste jeg har vært med på i bilsammenheng. Veldig imponert av bilens prestasjoner, til tross for massiv vekt. bilen veier ca 1800kg fulltanket + meg 120kg + forer( ?vekt) 75kg = nærmere 2tonn! Skulle ikke tro det i oppoverbakkene fra Adenau. Dro rimelig fælt i hoye hastigheter til tross for nesten 5kg pr hk. = voldsomt dreiemoment. Bremsene imponerte enda mer. Sjekk bare innbremsingen mot Aremberg.... Tor Helge som kjorte den 964RS`n vi passerte, bremser normalt sett veldig sent der. Bilens ESP-system fungerer også klanderfritt. Merket dette godt i pflansgarten, der forer ville holde fullt, mens bilen nektet... Til slutt dode R-dekket på hoyre side foran av en kombinasjon av hard bruk, hoyt dekktrykk, tung bil og feit passasjer. Dette ga en god eksplosjon som odela div innerskjerm, abs-kabler, kanalskjort m.m.
Stor takk til Tor-Helge som stoppet og fikk fraktet ut filmutstyret for marshallene dukket opp. Takker også foreren ( som alle innblandede på dette forumet vet hvem er) for en uforglemmelig kjoretur, samt filmgutta som fikk foreviget denne. ![]() _________________ Oyvind Hatterud |
||||
Jag vet inte skicket på beläggen innan varvet. Tvivlar på att de var nya, men det skulle inte förvåna mig om det sista "smälte/brann" bort.
De glödande skivorna är filmade en stund efter att bilen stannade. Bilen var på banan dagen efter. Dock krävdes det att en del av skärmbräddningen sågades bort, för den hängde löst efter att ha blivit träffad av delar av däcket. oyvind, visst är det det du i Volvon? ![]() ![]() ![]() Här är en bild på kamerabilen i Hatzenbach. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hej Öyvind! Det var bara kul att ha med en go och glad landsman i passagerarsätet. Jag vill oxå tacka för att du tog dig tid att hjälpa mig att byta däcket efteråt. Jag kan nämna att bilen väger 2060kg tjänstevikt.
Ett par varv var vi fyra personer i bilen och har då närmat oss en vikt på ca 2400kg, detta i kombination med att min körstil är svagt åt det aggresiva hållet, samt att jag gärna kör på en curb eller två ger inte matrialet längre livstid direkt. För de som undrar, det var helt nya orginal broms pads monterade ett par dagar före vi körde ner till ringen, resan ner gick inte alltför fort så padsen var i princip ny då vi kom fram. R-däcken var helt nya och sattes inte på förens vi var nere på ringen, lika så skivorna var i gott skick. Dagen vi kom ner snöade det och var endast öppet två timmar på kvällen vill jag minnas, således blev det endast ett par varv med gatdäcken. Dagen efter körde jag med r-däcken, dock small det vid lunch tid så tråkigt nog blev det inte många varv på R-däck. Vilket antiklimax, att ha planerat i lång tid en ringen resa och knappt få köra nåt. Nåväl dagarna efter körde vi runt på gatdäcken utan ABS lite lungt för att känna att bilen var ok, vilket den var. Pagid race belägg var beställda och blev lovad hela tiden att de skulle komma, vilket de inte gjorde, därav körde vi orginal. Orginal padsen brann upp efter bara några varv, de totalt smälte. Jag hadde racebromsolja i. Under ett varv gick bromspedalen helt i botten 2-3 gånger så signalen var ju tydlig att det gick varmt, dock vill man ju bara runt sista kurvan för att kyla på långa rakan, men se det gick ju inte. Jag är tveksamm till att bromsskivor slår sig, mina stod och brann på stället då det small, video kameran kom jag på att jag hadde i handsfacket efter ca 10-15 min efter smällen. Skivorna var än mer färgade av hettan dessförinnan vill jag lova. Körde hem på dessa skivor, samt att jag körde runt med de ett tag hemma, och det fanns inte ens en antydan till vibration i dem. Så min tro vad gäller skivor som slår sig kom på skamm, det är nog pad disposal som oftast tas för slagna skivor kan jag tro. Om än går det väl att få slagna skivor om man kör de långt under minimum mått kan tänkas. I övrigt tål de extremt höga tempraturer. Ps Öyvind, vi ska ner til ringen på Scuderian kurs den 10-13 maj 2006, då kommer även 13 bilar från Norge som jag ska möta upp. Surfa ut på Porsche forumet i Norge och säg till Anders att du ska med vet jag, så ses vi ![]() Ha det gott, å kör inmari fort! De veit jag att du gör med Volvon din. Hilsen Gaute _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
otroligt vilka påfrestningar hög vikt, stor motorkraft och tuff körstil ger på den fantastiska banan. ![]() Uppenbarligen är dina skivor mycket väl tillverkade och verkar tåla precis vad som helst, men att det skulle vara en allmän regel om att skivor ej blir skeva köper jag inte. Jag undrar hur ett par Ford Sierra skivor skulle se ut efter ett par varv på Ringen, monterade på din RS6... Då lär vi inte behöva mätinstrument för att konstatera skevhet. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jepp Gote. Det er meg med bolinderen. Vi kommer til å dra ned til påsken 12april. Scruderian har jeg ikke okonomisk ryggrad til å bli med på.
![]() Håper at ting holder for oss denne gang ![]() _________________ Oyvind Hatterud |
||||
Ha så kul och kör försiktigt ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Takker så mye for det. Tror dette blir den eneste helga mi i år, så man får ha ytterste respekt for Ringen, foret, og de som ferdes der samtidig med meg. Mister man denne respekten, går det lett veldig galt. Et oye i speilet og et fremover er taktikken
![]() _________________ Oyvind Hatterud |
||||
ähh... det hade väl varit nåt utöver det vanliga ![]() ![]() Som jag minns det var det väl er premiär tur på ringen, så jag är glad att ni slapp vara med om det hela. Ett premiär varv utan incidenter ger ju oftast ett nog så spännande intryck, det hade kanske varit lite för spännande om ni varit med om explosionen oxå. Nåväl har ni varit nere på ringen efter artikeln gjordes, eller ska ni ner igen? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Hehe. Det gjorde bra intryck på mig och dåliga på farsan! ![]() Jag åkte ner själv nu i augusti och körde sex varv. Riktigt kul, så nu ska jag preppa bilen lite mer inför nästa sväng. ![]() _________________ Victor Frykholm |
||||
Här är en länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/resor/ Gasen i botten på "Gröna helvetet" _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
14 besök senaste veckan (2904 totalt) |