| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
7" fälg, vilken däckbredd?
|
1231 besök totalt |
|
Tjenare Har suttit och läst en hel del om vilka bredder på däck som passar till vissa fälgar, och det finns många bra svar. Jag sitter och funderar på om det är ok att använda 225/35-17 på en 7" bred fälg, och svaren verkar gå isär en del. Är det skillnad på tex att ha 225 bredd med en profil på 45 ist för 35 på en 7" fälg? Detta gäller inte R däck, utan "vanliga" gatdäck. Blir det för brett, eller funkar det? Bilen går mest på gata. 205 tycker jag blir för smalt, och då blir det 40 profil som är högre än 225/35. 215/35 finns inte i det däcket och då får jag inte samma bak och fram.. dilemma? Mvh _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
Beror lite på hur du vill söka.
T.ex. kan du gå in på products/tires/brands för att välja vilket fabrikat du vill titta på. Välj t.ex. michelin och sedan däckmodell (typ pilot sport kanske). Välj sedan specs och alla data som du vill ha dyker upp _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
om du är lite om och kring dig, så tar du några olika fabrikat och jämför.
99 fall av 100, så rekommenderas samma däckbredd på alla fabrikat vid samma dimension. Här är iaf hankook's rekommendationer för 7x17" är: 205/50-17 205,215/45-17 205,215/40-17 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
![]() |
Däck för banåka
|
1231 besök totalt |