Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Maxsport Rallyslicks på en Super Seven ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9243 totalt)
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Hur tror ni att det skulle funka med maxsport rallyslicks på en seven ? Jag har 14" minilite fäljar bredd 6" på gång som jag i så fall skulle sko med rallyslicks 185/55/14". Fördelen är ju att dessa däck är relativt billiga och verkar ha bra grepp. Räcker bredden till en seven med 200-250 hästar och vikt 650 kg. Hur tror ni livslängden blir ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag tror ju att det räcker. Det borde ju va en slityta närmare 195mm och rallykillarna brukar ju inte ha så breda däck på sina bilar. Mer vet jag inte.

Jag känner att jag kommer bli duktigt ifrånåkt på våra banträffar

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Bmw Rille
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11



Vad ska du göra för att hindra det då

_________________
Richard Axell
- 320i Touring -04 -
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Per Wackt skrev:
Hur tror ni att det skulle funka med maxsport rallyslicks på en seven ? Jag har 14" minilite fäljar bredd 6" på gång som jag i så fall skulle sko med rallyslicks 185/55/14". Fördelen är ju att dessa däck är relativt billiga och verkar ha bra grepp. Räcker bredden till en seven med 200-250 hästar och vikt 650 kg. Hur tror ni livslängden blir ?



Hur billiga är dom ? Jag köpte prcis Yokohama 048 r-däck 4 st. 195/50-15
för 5.200:- och det är ett bra pris. Dom har även Toyo r-däck.
Kolla http://www.need4wheels.net .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



1. Risk för släpp mellan bana och stomme p.g.a regummering - höga temperaturer ökar denna risk.

2. Ha en BRED fälg till dessa däck, typ 7" eller 7,5"

3. Hastighetsindex = ??

4. De är ganska tunga relativt "vanliga" däck, kan dock inte jämföra med andra r-däck.

Det är mina åsikter kortfattat. köp något som är bevisat att fungera slipper du risken att bli besviken

A048 eller A032 är väl i princip normen idag vad jag förstått??

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Pierre Stackbom skrev:
Per Wackt skrev:
Hur tror ni att det skulle funka med maxsport rallyslicks på en seven ? Jag har 14" minilite fäljar bredd 6" på gång som jag i så fall skulle sko med rallyslicks 185/55/14". Fördelen är ju att dessa däck är relativt billiga och verkar ha bra grepp. Räcker bredden till en seven med 200-250 hästar och vikt 650 kg. Hur tror ni livslängden blir ?



Hur billiga är dom ? Jag köpte prcis Yokohama 048 r-däck 4 st. 195/50-15
för 5.200:- och det är ett bra pris. Dom har även Toyo r-däck.
Kolla http://www.need4wheels.net .


185/55/14 kostar 907 kr/st

Ska kolla sidan.. igentligen vil jag ha 15" fäljar men det är rätt bra pris på dom här minilite fäljarna.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Kallerman skrev:
1. Risk för släpp mellan bana och stomme p.g.a regummering - höga temperaturer ökar denna risk.

2. Ha en BRED fälg till dessa däck, typ 7" eller 7,5"

3. Hastighetsindex = ??

4. De är ganska tunga relativt "vanliga" däck, kan dock inte jämföra med andra r-däck.

Det är mina åsikter kortfattat. köp något som är bevisat att fungera slipper du risken att bli besviken

A048 eller A032 är väl i princip normen idag vad jag förstått??


Menar du alltså att det skulle va sämre grepp i rallyslicksen en i r-däck ?

6" breda är för smalt då ?

Pratade med en kille som körde med dessa däck på en Lotus Elise, han var mycket nöjd. I och för sig i 205/50/16" dimension.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Jag körde bana med Maxsport RB5 F2 i fjol och för att kolla skillnaden bytte jag till en uppsättning Poteza S03 dom sista gångerna. S03érna gav klart bättre grepp än Maxsporten så i år ska jag i stället prova Toyo R881 som jag hört ska funka bra.

_________________
Johan Börjesson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Per Wackt skrev:
Hur tror ni att det skulle funka med maxsport rallyslicks på en seven ? Jag har 14" minilite fäljar bredd 6" på gång som jag i så fall skulle sko med rallyslicks 185/55/14". Fördelen är ju att dessa däck är relativt billiga och verkar ha bra grepp. Räcker bredden till en seven med 200-250 hästar och vikt 650 kg...


Jag har 210 ponnysar i 843 kg bil. Med 205/60/13 är det väldigt halt i utgången på hårnålarna.
'tänker i år byta till 225/45/15, mer får inte plats, utan att bredda skärmarna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Kallerman skrev:
...A048 eller A032 är väl i princip normen idag vad jag förstått??


A048R, till 650 kg bil, kommer inte att funka.
A048:orna finns nämligen bara i gummiblandning medium.
Jag har kört med gummiblandning Soft på 843 kg bil. Det funkade bara när det var 25ºC varmt. Med SuperSoft, gick det att köra även vid 5ºC.

PS. När vi nu ändå pratar Yokisar, glöm inte A038:orna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ice skrev:

PS. När vi nu ändå pratar Yokisar, glöm inte A038:orna.


Det var nog dem jag menade, men lyckades lura er alla genom att skriva fel nummer

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Per Wackt skrev:
Menar du alltså att det skulle va sämre grepp i rallyslicksen en i r-däck ?


Det kan jag inte bevisa på något sätt för jag har inte tillräcklig erfarenhet av r-däck greppsmässigt. JAg kan konstatera att jag tyckte de var tunga, att det finns risker med dem och att du måste kolla hastighetsindex. Jag vågade aldrig gasa över 170 med dem, så på rakan på mantorp fick jag släppa av lite när man passerar dragstrippens mållinje ungefär (det var ca där jag nådde 170 eller så).

Per Wackt skrev:
6" breda är för smalt då ?


Det är min bestämda uppfattning. Jag körde 185/55/15 på en 6.5" fälg och det var för smalt - det slet för mycket på ytterskuldrorna, trots 2,5 grads kamber och en hyfsat bra camberkurva på bilen (inte mcpherson påhitt). Dock väger Miatan ca 350-400kg mer än din Seven-liknande bil.

Per Wackt skrev:
Pratade med en kille som körde med dessa däck på en Lotus Elise, han var mycket nöjd. I och för sig i 205/50/16" dimension.


Jag kan bara konstatera att smaken är som baken - tudelad. Jag var inte nöjd, men jag är också rätt petig och är svår att tillfredställa misstänker jag, för att inte nämna att jag är

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tack så mycket för alla erfarenheter ! Härligt med trevligt och kunnigt folk ! thumbs up

Jag fortsätter och letar fäljar... fast 1000 kr för 4 st äkta minilite fäljar var billigt.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Per Wackt skrev:
Tack så mycket för alla erfarenheter ! Härligt med trevligt och kunnigt folk ! thumbs up

Jag fortsätter och letar fäljar... fast 1000 kr för 4 st äkta minilite fäljar var billigt.


Jag håller med, verkar billigt. Kanske idé att lämna in och låta någon bredda dem istället? Minilite är väl ganska lätta, eller?

Jag skulle då lägga på 1,5tum. Det ska vara fett.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Minilite ska va lätta... har inga vikt uppgifter på dom.

Men det blev inte dom utan 15" 5-ekrade vita motorsportfäljar ! 7" breda. Då ska man bara hitta några lämpliga däck till fäljarna också... Någon som har några idéer ??

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Olof Björland
Kullavik, 2 mil SV om Gbg
Här sen Apr 2003
Inlägg: 9



Hej,

Jag har haft MaxSport däck till min Lotus Elise GT 190 i tre säsonger och nu är dom slut.

Dom är använda på många slalom och banträffar med Porschklubben, SVKG - Sportvagnsklubben Gbg och några andra klubbar/möten. En hel del landsväg har det också blivit till och från alla banträffar/slalom. På slalomtävlingrna har jag många gånger fått bästa tid även i konkurrens av Seven, Porschar och andra effektstarkare eller lättare bilar. Så däcken är tillräckligt bra för mig och speciellt om man ser till priset.

Jag har kört på 185x55x15 fram fast det skall vara 195x50x15 och 205x50x16 bak fast det skall vara 225x45x16. Medium-mjuka.

Dom har ett fint grepp, det har inte varit några problem med dom och ändå har jag aldrig släppt på gasen för att spara dom.

Jag har köpt dom hos Kal's Produkter i Nol, 1 mil norr om Gbg. Dom har tel. 0303 - 74 00 28 el. 0708 - 44 09 80. Tala med Lars Tilchman och hälsa från en nöjd Eliseägare.

Snabba Lotushälsningar

_________________
O Lo f TUS
( ) L ( ) F

Tel. 031 - 93 37 10
0708 - 93 37 10
E-mail:Olof.bjorland@telia.com
objorlan@volvocars.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Hej olof !

Var det du som var med på SSJ:s vårslalom men tyvärr inte kunde köra pga punktering ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om det finns några kvar hos generalagenten, så kanske toyo trampio 08r vara ett alternativ i 185/55-14. dom listar 1061:- + moms, men jag nog ge dig ett hyggligt pris om du pm:ar mig.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



olof Björland skrev:
Hej,

Jag har haft MaxSport däck till min Lotus Elise GT 190 i tre säsonger och nu är dom slut.

Dom är använda på många slalom och banträffar med Porschklubben, SVKG - Sportvagnsklubben Gbg och några andra klubbar/möten. En hel del landsväg har det också blivit till och från alla banträffar/slalom. På slalomtävlingrna har jag många gånger fått bästa tid även i konkurrens av Seven, Porschar och andra effektstarkare eller lättare bilar. Så däcken är tillräckligt bra för mig och speciellt om man ser till priset.

Jag har kört på 185x55x15 fram fast det skall vara 195x50x15 och 205x50x16 bak fast det skall vara 225x45x16. Medium-mjuka.

Dom har ett fint grepp, det har inte varit några problem med dom och ändå har jag aldrig släppt på gasen för att spara dom.

Jag har köpt dom hos Kal's Produkter i Nol, 1 mil norr om Gbg. Dom har tel. 0303 - 74 00 28 el. 0708 - 44 09 80. Tala med Lars Tilchman och hälsa från en nöjd Eliseägare.

Snabba Lotushälsningar


Jag kan också rekommendera Kal's Produkter. Beställde fälgar av Lars igår och han hade ett otroligt tålamod med en korkad kille i telefon!

Största problemet är att komma fram på telefon, det tutade upptaget många gånger innan jag kom fram...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Olof Björland
Kullavik, 2 mil SV om Gbg
Här sen Apr 2003
Inlägg: 9



Per Wackt skrev:
Hej olof !

Var det du som var med på SSJ:s vårslalom men tyvärr inte kunde köra pga punktering ?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hej Per,

Ja det var jag. Måste säga att det finns många bussiga och trevliga killar i Sportvagnsällskapet i Jönköping. Många ställde upp för att hjälpa mig och tack vare dom kunde jag köra hem med bilen till Gbg igen.

Hälsa från "Attacken från Gbg" och tacka dem alla.

Hoppas vi syns någon annan gång på bana eller på slalomtävling.

Snabba hälsningar

_________________
O Lo f TUS
( ) L ( ) F

Tel. 031 - 93 37 10
0708 - 93 37 10
E-mail:Olof.bjorland@telia.com
objorlan@volvocars.com
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Det var skönt att det fixade sig med däcket ! Synd att man inte fick se din mycket intressanta bil i konbanan. Men det kommer kanske fler tillfällen...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Däck för banåka
Maxsport Rallyslicks på en Super Seven ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9243 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande