| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
M5-spjäll
|
1076 besök totalt |
|
M5-spjäll
Jag har en enkel fråga till er. Har M5-spjäll till min motor men på varje spjäll sitter det en svart plastsak med hål i. Vad är dessa bra för? Har även en bild:
Undrar även vad anslutningen längst till höger går till i vanliga fall? Bromsservo? _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
|
Anslutnignarna längst till höger i koppar går till vakuumservot. Den andra kanske ocskå går dit eller så är det vakuum till färddatorn eller dyl.
ofta brukar såna där separata spjäll ha en gemensam kanal som är ingjuten rakt igenom alla trattarna. Efter spjället. Den har sen en vakuum anslutning. På det sättet kan man tex använda det som tryckreferens vid mappning trots avsaknad av plenum osv. BMW M3 e30 har så vet jag. iaf på den årsmodellen jag tittade på. Dina spjäll verkar inte ha en sån kanal utan de verkar ha nöjt sig med att ta vakuum från två cylindrar. Vilket som funkar ju. Så svaret på din fråga är. Ja det är vakuumanslutningar. OBS. Koppla inte inte vevhusventilationen på en utav dem. Då får du vakuum i blocket vilket ev kan leda till att axeltätningarna släpper förbi smuts. BMW kan ha så original, det är ingen fara om grejjerna är konstruerade för det. Men iaf.Kolla upp det innan. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
|
Tack för det.
På undersidan sitter ett fyrkantsrör som binder samman alla fyra kanaler och på detta sitter en stor anslutning 25mm i diameter kanske som jag misstänker ska vara till kallstartsmotor eller liknande samt en mindre vakuumanslutning. Så det finns Michael! _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
![]() |
Skruva banåkabil
M5-spjäll
|
1076 besök totalt |