Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (61208 totalt)
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Min far och jag har byggt bilen tillsammans, vi började bygga Juni -04, Bilen blev godkänd hos SBP 051024.

Spec:

Ram: Westfield SEIW (väger 49kg)
Dämpare: Spax Justerbara
Bromsar: Ford M16 2-kolvsok Fram, Sierra 4x4 ok bak + Wilwood reduceringsskruv för bakre krets
Styrning: 2,7 varvs snäcka
Stolar: Cobra Roadster 7
Färg: Westfield Racing Green (lite mörkare än BRG)
Motor: Zetec 1,8 -98 org 85Kw (9000mil)
Insprutning: Suzuki Gsx 750r spjällhus med org Denso spridare+mazda mx6 bränsletrycksreg och fuelrail
Motorstyrning: omex 600
Växellåda: Sierra Typ-9 -85
Differential: Sierra GT 7" Typ-B -3,62 LSD
Fälgar (gata): ASA Imola, fram 7x16 ET 35, bak 7x16 ET 18
Däck (gata) Toyo Proxses T1-r 205-45-16 runt om
Hjulvikt (gata): (däck+fälg) 14,5kg st
Fälgar (bana): Stilauto Antares 6x14 ET 33 runt om
R-Däck (bana): Kumho Ecstra V700 195-55-14
Hjulvikt (bana) (däck+fälg): 11kg

Effekt: 138,7Hk vid 5900rpm, Effekt med spjällhus: 143,8hk
Vrid: 182,7Nm vid 4750rpm, Vrid med spjällhus: 189,7Nm
Torrvikt: ca 580kg (2,86kg/hk) (350hk/ton)
Curbweight (inklusive förare+full tank): Ca 690kg (3,4kg/hk) (294,2hk/ton)

Ny motor

2,0 Zetec (Ny renoverad)
Eaton M45 Kompressor (från Minicooper S)
Spjällhus och spridare (380cc) samt fuelrail från Rover turbo
Plenum från Trust
IC: Saab 900og
0,5 bars ladd
Effekt: 169Hk (på hjulen) 203Hk (i motorn) vid 5943rpm
Vrid: 222Nm (på hjulen) 252Nm (i motorn) vid 4750rpm







Lite byggbilder:


Upphämtning...



Montering av alupaneler, (visst har jag snygga byxor)



Hjulupphängning och bromsar.



Som synes är garaget GANSKA litet...



Motorn, som den såg ut när det precis var hemkommen från skroten.



Många detaljer såg ut att inte fylla någon funktion, så dom blev bortplockade ganska snabbt.



Ny grundare sump med skvalpskott för inspirerad körning.



Tillsnyggad växellåda, känns lite segt att sätta i en sierralåda från -85 i en ny bil... men det blir ju en helt annan belastning nu så det borde ju hålla, enda jag bytt är bakre packbox.



Vy i kardantunneln, bränsleslangar till höger, bromsrör till vänster.



Bygget tas till nya höjder när drivlinan är i-baxad.



Kylsystem.



Nu börjar det likna en bil... (lådbil)



Ruta (även kallad luftbroms), backspeglar, avgassystem, stolar, blinkers, stänkskydd och störtbåge monterade.



Nya fälgar monterade, bilen utrullad för första gången för uppstart, jag är sjukt nervös, gissa om den startade... NEJ. Efter ett långt samtal med en bilelektriker på Ford visar det sig att ford införde startspärr -96 på Zetecen och att det är näst intill omöjligt att lösa utan orginal nyckel+tändningslås samt diagnosuttag. Dessa saker saknades på kabelhärvan och även om jag skulle få tag i dem, krävdes en omkodning av nyckeln. Ett omex 600 sprut beställdes omgående, och uppstarten flyttades framåt 1,5 månad.



Efter första turen runt huset gjorde behovet av främre stänkskydd sig uppmärksammat. Här monterade, och på väg till Hjulinställning.



Resultatet från hjulinställningen, snälla vinklar, innan man lärt sig bilen.



Bilen trailades bilen till SQR i Sollebrunn för mappning.



Efter detta blev det besiktning hos SBP som gick fint!!!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Eftersom det blirt lite tomt när man nästan färdigställt ett projekt, var jag tvungen att se till att vintern inte skulle bli sysslolös...



Dessvärre har den gått långt och topplockspackningen ser ut så här, men 800:- var den värd!



Motorn i bilen har i stort sett fria andningsvägar på avgassidan (ingen kat) men lider av svår astma på insugssidan med orginal insug och spridare. För att avhjälpa detta "problem" (och få ytterligare ett projekt) tänkte jag montera spjällhus från en GSX 750R -99.



Husen är 48mm på filtersidan och 40mm på insugssidan. Orginal har dom ett cc mått på 80mm på bilden sitter det 10mm distanser mellan varje hus, samt en fuelrail från en Mazda mx 6.



Monterade på ett Dunnell 40mm DCOE insug på en Zetectopp med trattarna från hojen.


Har bara hunnit köra ca: 5mil med bilen innan snön kom så jag har inte kunnat prova allt ordentligt. Men tänkta uppgraderingar (förutom spjällhus) under vintern blir att göra om kylsystemet (som inte håller riktigt tätt) Samt sy någon form utav överdrag (tonnau) till sittbrunnen.

Kom gärna med synpunkter eller frågor!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



grattis till en riktigt snygg bil.

_________________
Björn Hansson
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Du hann innan helgen tog slut . Ser mycket bra ut thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Det var ju inte en dag för tidigt det. Kul att du lade upp den. thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



coolt med mc spjäll-hus thumbs up du är inne på rätt väg
vi måste få till en bandag i sommar! det finns en massa roliga westfield byggen på
gång som man skulle vilja se, bla din , libells megabusa (om den blir klar han verkar sitt vid datorn dyngnet runt), megablades-honda mm mm
andreas lydig och patrik ekman håller på att byta ut sina fåård motorer tiil
saab turbo-motorer
grattis till ett fint bygge thumbs up thumbs up thumbs up
//micke r1

_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up

Vad vägde bilen hos SBP?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Tack för dom snälla orden!

Mikael Ö,
Vi får definitivt styra upp en bandag till våren, det kommer nog att bli minst en Westfield till klar till våren i Göteborgs området, och massa andra trevliga sevenbyggen.

Mikael K,
Bilen vägdes aldrig vid SBPs besiktning, vi hade vägt bilen innan (på ett grustag) då med verktyg varningstriangel, full tank, mm. samt Pappa vid ratten... (pappa är lite "större" än mig) då vägdes den in på 730kg

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fint bygge!
Känns som att ni har lagt ner lite energi på detaljer oxå, det gillar jag!

Än fast våra bilar är likadana (samma färg iaf) så är det ju en ruskig skillnad i stuk på dom
Men så är det ju oxå en hel del detaljer som skiljer...

Lycka till med motorbygget, det är ju onekligen fränt med separata spjällhus!
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146



skitfint bygge!! blir avunsjuk

bygger själv en 7a och såg att du valt en ztec motor, och har hört att det är ett utmärkt val
till 7or,

jag måste fråga passar den direkt på sierra lådan eller behövs det någon adapter??
passa kopplingen eller fick du specialbeställa koppling.
och hur löste du det med tändningen, vad jag vet så har dom sån där elektronisk fördelare.
eller det styr ditt inköpta omex 600sprut det också?

tänkte mig själv att kasta ut den suggiga sierramotorn och montera ztec men med ms2 sprut
detta styr ju tyvärr inte tändningen utan att kompleteras med edit, därav att jag frågar.

som sagt j-a snygg bil

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Tackar!

Typ 9 lådan (sierra) passar direkt på Zetecen utan adapter
Köpte koppling, urtrampningslager och stödlager (sitter i veven) från Roadster bil,
Tror att kopplingen kommer från 1,6/1,8 Mondeo och Urtrampningslagret från Capri.

Svänghjulet måste vara från en 1,8 Zetec (2,0 är för tjockt)

omex 600 styr förutom bränslet även tändningen tillsammans med EDIS modulen (den elektroniska fördelaren) som sitter org på Zetecen, Plug N Play! (Nästan)

Lycka till med ditt bygge.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146



omex 600 styr förutom bränslet även tändningen tillsammans med EDIS modulen (den elektroniska fördelaren) som sitter org på Zetecen, Plug N Play! (Nästan)

Tack för infon kommer mkt väl till hands, liten fråga ang omex 600 , är det ett dyrt system hittar man det på roadster.se också ??

har mekkat bilar i ca 15år men aldrig satt mig in i insprutning förrän nu,
tror du det är svårt att reda ut inkopplingen av sprutet för en dödlig som mig.''

Förövrigt kanske vi ses på vägarna till sommarn då det är mitt mål att ha färdigt bygget då ''

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Honda Jimmy skrev:
omex 600 styr förutom bränslet även tändningen tillsammans med EDIS modulen (den elektroniska fördelaren) som sitter org på Zetecen, Plug N Play! (Nästan)

Tack för infon kommer mkt väl till hands, liten fråga ang omex 600 , är det ett dyrt system hittar man det på roadster.se också ??

har mekkat bilar i ca 15år men aldrig satt mig in i insprutning förrän nu,
tror du det är svårt att reda ut inkopplingen av sprutet för en dödlig som mig.''

Förövrigt kanske vi ses på vägarna till sommarn då det är mitt mål att ha färdigt bygget då ''

mvh


omexen är även den köpt av Bosse på roadster, ligger runt 10k (inlusive kablar sensorer och kontakter)
Med tungan rätt i mun löser du garanterat inkopplingen, jag har lite kopplingscheman för omex+zetec som du kan få om du vill.

Du får skynda på nu då, om du skall hinna med alla besiktningar innan sommaren

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Westie
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 131



Hallå Martin!

Kanonsnygg bil! Läckert med 16" även om många röstar på 13"
Såg först nu att den var mörkgrön, alltid trott den var svart

Till sommarn blir det mer än 5mil får vi hoppas

/Andreas

_________________
Andreas Lydig
Lotus Elise S2 -01
Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD!
BMW 323Ti -00 SÅLD!
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146



Var och leta motor idag och hitta ett par ztec men blev förvillad då -om jag förstått det rätt- det
finns 1.6 1.8 och 2.0l varianter misstänker att det är och rekomendera att man bör välja 2.0an
Tyvärr värkarde dom motorerna vara kassa,
Men jag hitta även 1.8 16v, (stod inte ztec på den)vet du om det är en likvärdig motor eller om den är helt annorlunda?''

Förövrigt har jag gjort första sfro bes hade bara ett par punkter att fixa/förstärka samt lämnade vi
motorval rutan tom då besmannen föreslog ett bättre val än 2.0ohc motorn.

Så det finns hopp om att hinna ut till sommaren.

Övrigt är jag hemskt tacksam för den hjälp du ger mig, samt när jag köpt motor,
återkommer jag gärna om det där omex600 om det finns behov av schema osv
ska bli riktigt kul att lära sig sprut o lite el också.

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Westie skrev:
Hallå Martin!

Kanonsnygg bil! Läckert med 16" även om många röstar på 13"
Såg först nu att den var mörkgrön, alltid trott den var svart

Till sommarn blir det mer än 5mil får vi hoppas

/Andreas


Tack! Jo den blir väldigt mörk på bilderna av någon anledning (skyller allt på kameran)

Äntligen någon som stöder mitt val av fälgar, har ju blivit lite mobbad för det... Kanske får skaffa några gamla 13" och slänga på när det blir banåka.

Hoppas också att det blir med än 5 mil till sommaren

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Honda Jimmy skrev:
Var och leta motor idag och hitta ett par ztec men blev förvillad då -om jag förstått det rätt- det
finns 1.6 1.8 och 2.0l varianter misstänker att det är och rekomendera att man bör välja 2.0an
Tyvärr värkarde dom motorerna vara kassa,
Men jag hitta även 1.8 16v, (stod inte ztec på den)vet du om det är en likvärdig motor eller om den är helt annorlunda?''

Förövrigt har jag gjort första sfro bes hade bara ett par punkter att fixa/förstärka samt lämnade vi
motorval rutan tom då besmannen föreslog ett bättre val än 2.0ohc motorn.

Så det finns hopp om att hinna ut till sommaren.

Övrigt är jag hemskt tacksam för den hjälp du ger mig, samt när jag köpt motor,
återkommer jag gärna om det där omex600 om det finns behov av schema osv
ska bli riktigt kul att lära sig sprut o lite el också.

mvh


Hade samma problem när jag skulle leta motor, Alla 2,0orna hade gått långt eller var svindyra...
Det står inte Zetec på alla ventilkåpor... men motorn sitter i Escort och mondeo -92 till -98, sen kom en ny typ av zetec som kallas blacktop (med ventilkåpa i svart plast) Denna sitter i Focus.

-96 gjordes 1,8an om något och fick 115 hk istället för 105hk. 2,0 motorn har i det flesta fall 136hk kolla på luftfilterburken under huven, där står tex 85kw eller 100kw

om man väljer en Zetec 2,0 måste man även skaffa en vattenpump från 1,8an (2,0 vattenpumpen går åt fel håll när man tagit bort servo och ac). Dessutom måste du skaffa ett svänghjul från 1,8an (2.0 hjulet är för tjockt)

Viktigaste är nog att hitta en motor som verkar vara vid god vigör och inte gått mycket, att helrenovera kostar ju mer i delar än det kostar att köpa en bra motor från början.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Har varit lite flitig i garaget idag, och monterat mina MC-spjäll i bilen... Det som återstår är att koppla in spridare, TPS och lufttempmätare, Men det är så tråkigt så jag skjuter på det lite till var tvungen att kapa lite i generatorn för att få insuget att få plats men med lite övertalning gick det fint.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Börjar se porrigt ut

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



24-Seven skrev:
om man väljer en Zetec 2,0 måste man även skaffa en vattenpump från 1,8an (2,0 vattenpumpen går åt fel håll när man tagit bort servo och ac). Dessutom måste du skaffa ett svänghjul från 1,8an (2.0 hjulet är för tjockt)

Man kan lösa vattenpumps problemet med 2 extra löphjul och en annan dragning av remmen



Har du några mått på 1.8:ans svänghjul?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897


Trådstartare
Megablade skrev:
Börjar se porrigt ut


Tackar, det blir lite Pimp my motorrum i vinter, skall dit lite annat godis också...

Super7 skrev:

Man kan lösa vattenpumps problemet med 2 extra löphjul och en annan dragning av remmen


Läste om det på locostbuilders men hade aldrig sett det innan, smart! Är det kamrems spännrullar?

Har tyvärr inga mått på 1,8 hjulet, tror det är samma kuggantal och diameter, men 2,0an är ca 1,5cm tjockare, har ett 2,0 hjul liggandes... men det har förmodligen du också

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (61208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande