Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9) | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (61208 totalt) |
Min far och jag har byggt bilen tillsammans, vi började bygga Juni -04, Bilen blev godkänd hos SBP 051024.
Spec: Ram: Westfield SEIW (väger 49kg) Dämpare: Spax Justerbara Bromsar: Ford M16 2-kolvsok Fram, Sierra 4x4 ok bak + Wilwood reduceringsskruv för bakre krets Styrning: 2,7 varvs snäcka Stolar: Cobra Roadster 7 Färg: Westfield Racing Green (lite mörkare än BRG) Motor: Zetec 1,8 -98 org 85Kw (9000mil) Insprutning: Suzuki Gsx 750r spjällhus med org Denso spridare+mazda mx6 bränsletrycksreg och fuelrail Motorstyrning: omex 600 Växellåda: Sierra Typ-9 -85 Differential: Sierra GT 7" Typ-B -3,62 LSD Fälgar (gata): ASA Imola, fram 7x16 ET 35, bak 7x16 ET 18 Däck (gata) Toyo Proxses T1-r 205-45-16 runt om Hjulvikt (gata): (däck+fälg) 14,5kg st Fälgar (bana): Stilauto Antares 6x14 ET 33 runt om R-Däck (bana): Kumho Ecstra V700 195-55-14 Hjulvikt (bana) (däck+fälg): 11kg Effekt: 138,7Hk vid 5900rpm, Effekt med spjällhus: 143,8hk Vrid: 182,7Nm vid 4750rpm, Vrid med spjällhus: 189,7Nm Torrvikt: ca 580kg (2,86kg/hk) (350hk/ton) Curbweight (inklusive förare+full tank): Ca 690kg (3,4kg/hk) (294,2hk/ton) Ny motor 2,0 Zetec (Ny renoverad) Eaton M45 Kompressor (från Minicooper S) Spjällhus och spridare (380cc) samt fuelrail från Rover turbo Plenum från Trust IC: Saab 900og 0,5 bars ladd Effekt: 169Hk (på hjulen) 203Hk (i motorn) vid 5943rpm Vrid: 222Nm (på hjulen) 252Nm (i motorn) vid 4750rpm Lite byggbilder: Upphämtning... Montering av alupaneler, (visst har jag snygga byxor) Hjulupphängning och bromsar. Som synes är garaget GANSKA litet... Motorn, som den såg ut när det precis var hemkommen från skroten. Många detaljer såg ut att inte fylla någon funktion, så dom blev bortplockade ganska snabbt. Ny grundare sump med skvalpskott för inspirerad körning. Tillsnyggad växellåda, känns lite segt att sätta i en sierralåda från -85 i en ny bil... men det blir ju en helt annan belastning nu så det borde ju hålla, enda jag bytt är bakre packbox. Vy i kardantunneln, bränsleslangar till höger, bromsrör till vänster. Bygget tas till nya höjder när drivlinan är i-baxad. Kylsystem. Nu börjar det likna en bil... (lådbil) Ruta (även kallad luftbroms), backspeglar, avgassystem, stolar, blinkers, stänkskydd och störtbåge monterade. Nya fälgar monterade, bilen utrullad för första gången för uppstart, jag är sjukt nervös, gissa om den startade... NEJ. Efter ett långt samtal med en bilelektriker på Ford visar det sig att ford införde startspärr -96 på Zetecen och att det är näst intill omöjligt att lösa utan orginal nyckel+tändningslås samt diagnosuttag. Dessa saker saknades på kabelhärvan och även om jag skulle få tag i dem, krävdes en omkodning av nyckeln. Ett omex 600 sprut beställdes omgående, och uppstarten flyttades framåt 1,5 månad. Efter första turen runt huset gjorde behovet av främre stänkskydd sig uppmärksammat. Här monterade, och på väg till Hjulinställning. Resultatet från hjulinställningen, snälla vinklar, innan man lärt sig bilen. Bilen trailades bilen till SQR i Sollebrunn för mappning. Efter detta blev det besiktning hos SBP som gick fint!!! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Eftersom det blirt lite tomt när man nästan färdigställt ett projekt, var jag tvungen att se till att vintern inte skulle bli sysslolös...
Dessvärre har den gått långt och topplockspackningen ser ut så här, men 800:- var den värd! Motorn i bilen har i stort sett fria andningsvägar på avgassidan (ingen kat) men lider av svår astma på insugssidan med orginal insug och spridare. För att avhjälpa detta "problem" (och få ytterligare ett projekt) tänkte jag montera spjällhus från en GSX 750R -99. Husen är 48mm på filtersidan och 40mm på insugssidan. Orginal har dom ett cc mått på 80mm på bilden sitter det 10mm distanser mellan varje hus, samt en fuelrail från en Mazda mx 6. Monterade på ett Dunnell 40mm DCOE insug på en Zetectopp med trattarna från hojen. Har bara hunnit köra ca: 5mil med bilen innan snön kom så jag har inte kunnat prova allt ordentligt. Men tänkta uppgraderingar (förutom spjällhus) under vintern blir att göra om kylsystemet (som inte håller riktigt tätt) Samt sy någon form utav överdrag (tonnau) till sittbrunnen. Kom gärna med synpunkter eller frågor! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
||||
coolt med mc spjäll-hus du är inne på rätt väg
vi måste få till en bandag i sommar! det finns en massa roliga westfield byggen på gång som man skulle vilja se, bla din , libells megabusa (om den blir klar han verkar sitt vid datorn dyngnet runt), megablades-honda mm mm andreas lydig och patrik ekman håller på att byta ut sina fåård motorer tiil saab turbo-motorer grattis till ett fint bygge //micke r1 _________________ Michael Öhrström |
||||
Tack för dom snälla orden!
Mikael Ö, Vi får definitivt styra upp en bandag till våren, det kommer nog att bli minst en Westfield till klar till våren i Göteborgs området, och massa andra trevliga sevenbyggen. Mikael K, Bilen vägdes aldrig vid SBPs besiktning, vi hade vägt bilen innan (på ett grustag) då med verktyg varningstriangel, full tank, mm. samt Pappa vid ratten... (pappa är lite "större" än mig) då vägdes den in på 730kg _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Fint bygge!
Känns som att ni har lagt ner lite energi på detaljer oxå, det gillar jag! Än fast våra bilar är likadana (samma färg iaf) så är det ju en ruskig skillnad i stuk på dom Men så är det ju oxå en hel del detaljer som skiljer... Lycka till med motorbygget, det är ju onekligen fränt med separata spjällhus! |
||||
skitfint bygge!! blir avunsjuk
bygger själv en 7a och såg att du valt en ztec motor, och har hört att det är ett utmärkt val till 7or, jag måste fråga passar den direkt på sierra lådan eller behövs det någon adapter?? passa kopplingen eller fick du specialbeställa koppling. och hur löste du det med tändningen, vad jag vet så har dom sån där elektronisk fördelare. eller det styr ditt inköpta omex 600sprut det också? tänkte mig själv att kasta ut den suggiga sierramotorn och montera ztec men med ms2 sprut detta styr ju tyvärr inte tändningen utan att kompleteras med edit, därav att jag frågar. som sagt j-a snygg bil mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||||
Tackar!
Typ 9 lådan (sierra) passar direkt på Zetecen utan adapter Köpte koppling, urtrampningslager och stödlager (sitter i veven) från Roadster bil, Tror att kopplingen kommer från 1,6/1,8 Mondeo och Urtrampningslagret från Capri. Svänghjulet måste vara från en 1,8 Zetec (2,0 är för tjockt) omex 600 styr förutom bränslet även tändningen tillsammans med EDIS modulen (den elektroniska fördelaren) som sitter org på Zetecen, Plug N Play! (Nästan) Lycka till med ditt bygge. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
omex 600 styr förutom bränslet även tändningen tillsammans med EDIS modulen (den elektroniska fördelaren) som sitter org på Zetecen, Plug N Play! (Nästan)
Tack för infon kommer mkt väl till hands, liten fråga ang omex 600 , är det ett dyrt system hittar man det på roadster.se också ?? har mekkat bilar i ca 15år men aldrig satt mig in i insprutning förrän nu, tror du det är svårt att reda ut inkopplingen av sprutet för en dödlig som mig.'' Förövrigt kanske vi ses på vägarna till sommarn då det är mitt mål att ha färdigt bygget då '' mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||||
omexen är även den köpt av Bosse på roadster, ligger runt 10k (inlusive kablar sensorer och kontakter) Med tungan rätt i mun löser du garanterat inkopplingen, jag har lite kopplingscheman för omex+zetec som du kan få om du vill. Du får skynda på nu då, om du skall hinna med alla besiktningar innan sommaren _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Hallå Martin!
Kanonsnygg bil! Läckert med 16" även om många röstar på 13" Såg först nu att den var mörkgrön, alltid trott den var svart Till sommarn blir det mer än 5mil får vi hoppas /Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Var och leta motor idag och hitta ett par ztec men blev förvillad då -om jag förstått det rätt- det
finns 1.6 1.8 och 2.0l varianter misstänker att det är och rekomendera att man bör välja 2.0an Tyvärr värkarde dom motorerna vara kassa, Men jag hitta även 1.8 16v, (stod inte ztec på den)vet du om det är en likvärdig motor eller om den är helt annorlunda?'' Förövrigt har jag gjort första sfro bes hade bara ett par punkter att fixa/förstärka samt lämnade vi motorval rutan tom då besmannen föreslog ett bättre val än 2.0ohc motorn. Så det finns hopp om att hinna ut till sommaren. Övrigt är jag hemskt tacksam för den hjälp du ger mig, samt när jag köpt motor, återkommer jag gärna om det där omex600 om det finns behov av schema osv ska bli riktigt kul att lära sig sprut o lite el också. mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||||
Tack! Jo den blir väldigt mörk på bilderna av någon anledning (skyller allt på kameran) Äntligen någon som stöder mitt val av fälgar, har ju blivit lite mobbad för det... Kanske får skaffa några gamla 13" och slänga på när det blir banåka. Hoppas också att det blir med än 5 mil till sommaren _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Hade samma problem när jag skulle leta motor, Alla 2,0orna hade gått långt eller var svindyra... Det står inte Zetec på alla ventilkåpor... men motorn sitter i Escort och mondeo -92 till -98, sen kom en ny typ av zetec som kallas blacktop (med ventilkåpa i svart plast) Denna sitter i Focus. -96 gjordes 1,8an om något och fick 115 hk istället för 105hk. 2,0 motorn har i det flesta fall 136hk kolla på luftfilterburken under huven, där står tex 85kw eller 100kw om man väljer en Zetec 2,0 måste man även skaffa en vattenpump från 1,8an (2,0 vattenpumpen går åt fel håll när man tagit bort servo och ac). Dessutom måste du skaffa ett svänghjul från 1,8an (2.0 hjulet är för tjockt) Viktigaste är nog att hitta en motor som verkar vara vid god vigör och inte gått mycket, att helrenovera kostar ju mer i delar än det kostar att köpa en bra motor från början. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Har varit lite flitig i garaget idag, och monterat mina MC-spjäll i bilen... Det som återstår är att koppla in spridare, TPS och lufttempmätare, Men det är så tråkigt så jag skjuter på det lite till var tvungen att kapa lite i generatorn för att få insuget att få plats men med lite övertalning gick det fint.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Man kan lösa vattenpumps problemet med 2 extra löphjul och en annan dragning av remmen Har du några mått på 1.8:ans svänghjul? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Tackar, det blir lite Pimp my motorrum i vinter, skall dit lite annat godis också...
Läste om det på locostbuilders men hade aldrig sett det innan, smart! Är det kamrems spännrullar? Har tyvärr inga mått på 1,8 hjulet, tror det är samma kuggantal och diameter, men 2,0an är ca 1,5cm tjockare, har ett 2,0 hjul liggandes... men det har förmodligen du också _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEIW Zetec 2.0SC (motorljudsfilm på sid 9) | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (61208 totalt) |