Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1824 besök totalt |
Material och dimension för övre spindelledsfäste?
Håller på med min kärra( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() Så här ser originalet ut, inte så rolig på en räserbil ![]() ![]() Leden sitter i ett svarvad och fräst fäste som sitter skruvat i uprighten. Som ser ut så här.... ![]() ...och det vill jag byta till nått i stil med det jag ritat ovan. Det gråa ska likna den detaljen jag tänker tillverka, alltså ett fäste för en uniball som man bultar fast i uprighten i original skruvhål. Och i uniballen skruvas i en bärarm dårå ![]() Det gula symboliserar en bult... orange ska föreställa ett länklager/uniball, i stil med det som visas nedan ![]() Vad tror ni om detta? Vilket material ska den här detaljen tillverkas i? Ska det vara ett stål som är segt? eller kanske bara stenhårt? Nån sorts rostfritt kanske är bra? Eller en klump bonnastål går bra att bearbeta den här grejjen ur? Hur kraftig behöver fästet vara? 25mm i godset? eller 20mm? Frågorna är många:) Ytterliggare frågor är; vilken dimension ska leden vara i? M16? M18? eller? Jag har inte ritat ut några mått, då jag tänkte att den samlade kunskapen på rejsa kunde brainstorma lite om dimensioner och material på grejerna först. Jag är heller ingen mästare på hållfasthetsberäkningar heller, och tycket inte heller att det ska behövas. Det borde kunna räcka(?) med att diskutera fram och överdimensionera en sån här sak genom andras erfarenhenter här på rejsa ![]() _________________ Måns Puur |
jag har räknat lite på krafterna på min hålk.
M10 skulle räcka med marginal när man svänger(sidokrafter) MEN när man bromsar kommer krafterna vilja böja själva gängan. Inte så bra. Då blir det en grov rackere, M16, M18 eller M20. Eller så tar man ett löst länklager och har en typ ring länst ut på bärarmen. _________________ Johan Sjölinder |
Den vi använder på Supersjuorna har M18x1,5 gänga.. (styrled från transit)
Den är nog ett vettigare alternativ än en uniball då den även är tätad! Du behöver ju bara göra hålet koniskt i din "moj" istället för cylindriskt så passar den ![]() |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1824 besök totalt |