Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mätt begnad vev och kolvar/cyl - värt att satsa på?
1 besök senaste veckan (652 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Håller på att undersöka om en gammal Porsche 2.2 litersmaskin (B6) är värd att renovera. Vad tror ni om måtten såm jag fick fram igår?

Pär Hylander skrev:

Ägnade kvällen igår till att mäta, mäta, mäta lite till och just, ytterligare fler mätningar. Lagerytorna på veven ser mkt fina ut, men de flesta verkar ligga precis på minmått eller t o m ngn enstaka hundring under. Lite brydd över vad jag ska tro om det?

Kolvringsgapen var bra, väl inom tolerans. Däremot var spelet mellan i mellan kolvringsspår och kolvringar genomgående för högt, ca 0.15-0.20 och specen minns jag inte nu men övre gränsmåttet var 0.10 eller ngt sånt. I övrigt ser kolvarna fina ut, inga slitagemärken eller ngnting

Vevlagerna vad sådär, de flesta har liksom små gropar och var dessutom lite korniga, precis som att lagermaterial flyttat omkring. Vevlagret till den cylindern längst fram i bilen (3:an?) var sämst, lagret var bra på gång såg det ut som, vevtappens yta var dock fin.

Behöver inte svara på detta i denna tråden, drar det till skruva banbilsforumet istället.

1 besök senaste veckan (652 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande