| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Heigobur i Alu
|
3 besök senaste veckan (3213 totalt) |
|
Heigobur i Alu
Jag har visst råkat köpa en aluminium bur av Heigo och jag undrar om det går att plocka ut en vagnsbok med en bur i ALU eller om det måste vara stål?
Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
|
Har någon gång hört på banan att det inte är godkänt längre med alu bur . men vågar dock inte svära på de ..
hoppas de löser sig . _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||
|
_________________ Christian Lange 458 |
||||
Jag har letat men vad jag kan se så står det inte utryckligen att det inte är tillåtet att köra med ALU bur,, det står dock lite om hållfastheten. Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
|
Alu bur
Bilsports förbundet förbjöd aluburar i alla klasser fär ca 10 år sedan ! Rally produkter i Vålberg hadde ett helt berg utan för sin verkstad med sönder kapade burar so folk hadde betalat dyra pengar för något år innan. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: Alu bur
Hmm gäller det även om den är certad av Heigo? _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
|
Ja
Ja alu är förbjudet i alla burar men på ban möten är det säkert ok, såg en Carerra på ringen med Matter bur jag har en bekant som köpte bur för 17 000:- fick använda den ett är sen blev det tigersågen !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Aluminium har inte lika bra egenskaper som stål vad gäller utmattning. Man vet inte säkert hur stark en aluminiumbur är efter ett antal års användande. Stål utmattas i inte alls på samma sätt om man belastar det lindrigt. edit: Buren håller troligen "tillräckligt" länge om man är amatör (vilket jag inte vet om du/ni är) och inte smiskar bilen varje helg på bana i åratal. _________________ Peter Bonde |
||||
|
Porsche använde aluminiumrör i exempelvis 917 för konstruktion av hela chassit. Läste någonstant att man ska ha trycksatt chassit invändigt, då små sprickor började bildas sjönk trycket och chassit byttes.
Generellt, ska man använda aluminium i konstruktioner som utsätts för höga belastningar krävs att dessa inspekteras enligt ett visst schema. Rör det sig om höghållfast värmebehandlad aluminium blir man också tvungen att värmebehandla om dessa efter en viss tids användning. Detta är normalt förfarande inom exempelvis flygindustrin. |
||||
|
Svar !
Det var efter ett par olyckor där bågen gav vika efter felaktig reparation enlig anvisningar skall hela aluburen bytas efter en skada medan en stål bur går att laga.Då beslöt SBF att förbjuda alu bågarna. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: Alu bur
Magnus - om du köpt en likadan bur fast i stål - utav Heigo - Utan Cert-papprena så hade du inte får den godkänd utav SBF - då a-stolps rören har för många böjar. det är max 2 hos SBF - heigoburarna har 3-4 MVH/ .......Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
hos SBP kan man ju bygga bur i trä om man vill - så länge det går lätt att sig i & ur bilen & att buren är inskyddad.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Hos SBF är enbart dom specifierade materialen godkända oavsett hur, när eller vem som gjort den
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Heigobur i Alu
|
3 besök senaste veckan (3213 totalt) |