| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad för TURBO ska jag använda?
|
1833 besök totalt |
|
Undrar lite vad för turbo jag ska använda till min bil. Kommer att köra med ett Volvo B230FK block med H-profil stakar, smidda Venolia kolvar och 16v topp från B234. Kompförhållandet på motorn är 8,1:1 om det är intressant. Grenrör ska byggas då jag köpt turbo så vilken fläns det är spelar ingen roll. Tanken är att motorn ska leverera ca 350-400hk till att börja med. Undrar nu vad ni tycker man ska satsa på för turbo. Vill ju ha snabb fin respons i aggregatet. Bör man köra med vattenkylt agg då det kommer gå hårt på bana? om det inte behövs så skulle det underlätta installationen. Då min budget på bygget är ganska begränsad så funkar det inte med agg för 15k+. Har funderingar på tex ett hybrid agg mellan 940 och T04E och med steg 3axel eller liknande. Några bra förslag? _________________ Emil Rehnfors |
|
Har ingen biltråd här på forumet...
Men det som görs med bilen är att den ska byggas om till banbil. Byta fjäderben fram till ställbara, bygga om bakvagnen, större bromsar fram och skivor bak istället för trummor. Fullbur. mm. Samt trimma lite och montera lamelldiff. Bilen är idag helt ren från asfaltsmattor och annan ljudisolering. Ska även på plastrutor och en del glasfiber (bla. huv, baklucka, front). _________________ Emil Rehnfors |
|
När man pratar turbo bör man nog snarare fundera på vilket laddtryck man ska köra och vilket luftflöde din motor kommer att ha vid det laddtrycket. Orkar inte knappa in värden i excelarket just nu... Funderar du på att köra en Hybrid mellan 940 avgashus och T04E kompressordel? Känns isf som att det trånga avgashuset inte leder till mycket annat än massor med mottryck på högre varv.
Att bygga laddtryck ifrån väldigt låga varv när man ska köra bana känns inte så viktigt. Växellådan är ju till för att användas... Viktigare är att matcha turbon till motorn på ett bra sätt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Jo vet att det avgashuset är ganska litet...
Men vill ha en turbo som har ett max på ca 400-450hk och som inte är så mycket ketchup effekt i. En "liten" K27 kanske skulle funka eller preppad K24? Vad toppen flödar vet jag inte, kommer köra med original ventiler i den till att börja med. Kommer bara snygga till lite i kanalerna, ta bort gjutskägg. Har läst någon stans vad en org. B234F topp flödar men hittar det inte nu. Skulle inte tro att jag behöver ladda mer än ca 1bar för att nå den effekt jag vill ha. _________________ Emil Rehnfors |
|
GIK har byggde en T04E till min kompis urquattro (peak 500hk) och där var responsen grymt bra. En kompis har även T04E (RS500 Specs) på Lotus Esprit och där är responsen riktigt bra.
Beror säkert på hur den komponeras ihop men en T04E behöver nog inte ha ett miniavgashus för att svara bra. Vill man få mycket för pengarna är ju faktiskt Gt37 vettig för att vara en snurra som kommer från lastbilsvärlden enligt vad jag hört. Finns ju också Gt3xBB aggregat utannonserade ibland, de borde ha vettig respons. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
Jag tycker du ska gå in på www.savarturbo.se , där finns det mycket turbokunskaper och speciellt om volvomotorer, och de brukar hålla kostnaderna nere också.
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
|
Exempelvis Holset HX35 eller Garrett GT32 skulle kunna vara lämpliga för dessa effektnivåer i rätt utförande. Dessa är båda modernare än exemeplvis 3K's K27 och Garretts T04E. Se dock till att de har lämpliga material i turbin/turbinhus för att tåla höga temperaturer under längre perioder (dvs inconel 713 (turbin) och varmhållfast gjutstål (lagerhus) eller bättre).
Ska bilen köras på bana av amatörer (inget illa menat) så kanske det också kan vara lämpligt att hitta en turbo som klarar av lite högre laddtryck, då man genom att köra med högre laddtryck på lägre varvtal kan förbättra registret något vilket gör att man inte tappar lika mycket om man använder fel växel. Vattenkylt lagerhus krävs inte, men är det vattenkylt så bör man koppla in vattenkylningen. Vattenkylning innebär dock att man inte behöver vara lika noggrann att vänta tills turbon svalnat innan man stänger av motorn. Det kan även sänka driftstemperaturen något hos lagerhuset och underlätta för exempelvis lager och olja, dock inget nödvändigt. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1833 besök totalt |