| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Måttlista på vattenkylare?
|
1207 besök totalt |
|
Hej! Är i behov av en ny vattenkyl till banåkabilen, eftersom originalet inte ville vara med längre, samt att den inte är helt optimal med båda anslutningarna i uppkant. Tänkte därför höra om det finns någon förteckning på kylare där man kan se dimensioner på olika bilmodeller? Skulle behöva en kyl som är c:a 580mm bred och 300mm hög. Djupet är inte lika kinkigt, så det gör ju inget om den är skapligt tjock. Mvh Jonathan |
||
Min metod i det här fallet kanske inte är vad Du söker, men det är vad jag gör själv i alla fall, då blir allt perfekt i passning. Jag silverlöder ihop två cisterner av mässingsplåt med in och utlopp där de skall vara. Ut o inlopp finns i VVS rör. Vill man ha någon temp eller termostat stos så är den bara att löda dit. Silver flyter ut helt enormt bra och blir kanontätt. Man knäcker en liten 90 gdr i varje hörn. Anligget mot kylpaketet kan vara raka kanter, som en öppen låda. Skruva fast cisternerna på en träskiva med små tvingar så att den kan sättas på plats så man ser hur fäste-beslagen bör lödas fast. Sedan tar man hela arrangemanget med träskiva och åker till kylargubben som i mitt fall är Kyllux vid Bromma flygfält. Do löder med tenn, och silver ligger högt över i smälttemp. så det fugerar perfekt. Vill Du ha tipps på element så tala om vilket effektuttag Du har så kan jag komma med tipps. Då får Du cicternmått också. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Här letade jag mått förut. http://www.nissens.dk/new/index_auto
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Får tacka för svaren!
Dock verkar det som att jag tittat en gång för lite på kylare från og900, för efter lite kapande och modifierande verkar det som den kommer passa dugligt. Dessutom blir det väldigt lätt att tillverka styrplåtar till denna. |
||
|
7-11 köpte måttbeställt till sin Westfield 11 av en firma i Sthlm, inte alls så dyrt som man skulle kunna tro. Kolla med honom om vilka det var!
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1207 besök totalt |